איראן: "בלמנו ניסיון אמריקני להחרמת מכלית נפט בעומאן"

על רקע המתיחות בין וושינגטון וטהרן סביב שיחות הגרעין - הטלוויזיה הממלכתית באיראן טוענת כי משמרות המהפכה סיכלו ניסיון אמריקני להחרים מכלית נפט איראנית במפרץ הפרסי. ארה"ב מכחישה

זמן צפייה: 03:18

מאבקי כוחות ימיים בין ארה"ב ואיראן בעומאן: במשמרות המהפכה של איראן טוענים כי סיכלו לאחרונה ניסיון מצד ארה"ב לבלום מכלית נפט שהובילה הרפובליקה האיסלאמית אל תוך חופיה של עומאן כדי שזו לא תגיע לאיראן. כך דיווחה היום (רביעי) הטלוויזיה הממלכתית של הרפובליקה. סוכנות הידיעות האיראנית "פארס" פירסמה לפני זמן קצר סרטון המתעד לכאורה את סיכול הגניבה של מיכלית הנפט איראנית במפרץ עומאן לפני תשעה ימים, ע"י צבא ארה"ב - כך לטענת התקשורת האיראנית.

גורמים אמריקנים רשמיים מסרו כי הדיווח האיראני אינו נכון - וכי לא היה כל ניסיון אמריקני לתפיסה של מכלית. הכוחות הימיים של ארה"ב בבחריין מסרו כי אכן קיימות עדויות לאירוע, אך לא נמסרו מהם כרגע פרטים נוספים. עם זאת, שני פקידים אמריקנים מסרו לסוכנות הידיעות AP כי איראן תפסה מכלית נפט עם דגל וייטנאמי במפרץ עומאן ב-24 באוקטובר, ועודנה מחזיקה בה.

עוד דווח בטהרן כי ארה"ב השתמשה במסוקים וספינות מלחמה במטרה למנוע את כניסת המכלית האיראנית לגבולות המפרץ של עומאן. על פי הדיווח, המכלית הושבה אל גבולות המים הטריטוריאליים של איראן.

כזכור, לאחרונה איראן הזהירה כבר בעבר מפני התערבות אמריקנית במפרץ הפרסי. לטענתה, כוחות המשמר של הצי הגבירו את הסיורים באזור במטרה לאבטח את מעבר הספינות של איראן, וכדי להיאבק בהברחת הדלקים.

מתח רב מורגש לאחרונה בין וושינגטון לטהרן בכל הנוגע לחזרה לשיחות הגרעין משנת 2015, שבמסגרתן איראן הסכימה לצמצם את תוכנית הגרעין במטרה להסיר את הסנקציות שניתנו לה.

מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן, עלי שמח'אני, הודיע ברביעי האחרון כי שיחות הגרעין ייכשלו, אלא אם נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, יוכל להבטיח כי ארה"ב לא תתכחש להסכם הגרעין בעתיד.