דיווח: איראן ורוסיה מרחיבות את השת"פ - יקימו מפעל כטב"מים

עיתון "וול סטריט ג'ורנל" האמריקני דיווח מפי מקור ממדינה קרובה לארה"ב, לפיו נציגים איראניים הגיעו לרוסיה לאחרונה במטרה להעמיק את שיתוף הפעולה בין המדינות ולבנות ברוסיה מפעל לכטב"מים האיראניים - עסקה המוערכת בשווי מיליארד דולר

נשיא איראן איברהים ראיסי לצד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא איראן איברהים ראיסי לצד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (ארכיון) | צילום: רויטרס

איראן ורוסיה ממשיכות להעמיק את שיתוף הפעולה הצבאי ביניהן ואף מרחיבות אותו  - כך פורסם היום (ראשון) בעיתון ה"וול סטריט ג'ורנל" האמריקני, על פי מקור ממדינה הקרובה לארצות הברית. לפי הפרסום, שתי המדינות החלו בהקמת מפעל ייצור כטב"מים איראניים ברוסיה בעסקה שמוערכת בשווי של מעל מיליארד דולר.

בעיתון נכתב כי המדינות מרחיבות את שיתוף הפעולה שלהן לתחומים נוספים חוץ מהעברות האמל"ח. רוסיה ואיראן התחילו בהקמת מפעל ייצור כטב"מים איראניים ברוסיה, אשר צפוי לייצר אלפי כטב"מי "שאהד-136" וייתכן אף כטב"מים סילוניים.

כטב''מ איראני, איראן, כלי טיס
כטב''מ איראני | צילום: רויטרס

מפעל הכטב"מים מוקם בימים אלה בטטרסטן שברוסיה בתמיכה וסיוע מלא של איראן. איראן אף צפויה להעביר לרוסיה חלקים של כ-6,000 כטב"מים לטובת הייצור ברוסיה. עלות העסקה מוערכת בלמעלה ממיליארד דולר - כך לפי הדיווח מפי הגורמים המערביים.

בתוך כך, על אף הסנקציות האמריקניות שחלות על התעשיות האוויריות "קדס" לאור תמיכתן באוקראינה, משלחת של בכירים בתעשיות האיראניות טסו לרוסיה, ככל הנראה במטרה לסייע לרוסים בהקמת מפעל הייצור ולהעביר להם ידע רלוונטי בנושא.

בנוסף, הגורמים סיפרו לעיתון האמריקני כי גם אם יוכח בעתיד כי איראן מפרה את החלטת מועצת הביטחון ותמכור אמל"ח שאיננו עומד במגבלו, הדבר לא יפגע באיראן לטווח הרחוק, כי איסור מכירת טילי הקרקע-קרע יפוג בעוד 10 חודשים, לאחריו לא תהיה מגבלה משפטית שמונעת מאיראן לחמש את רוסיה באמל"ח קטלני.