"שרפו לי את כל הגוף": לילה עם מתנגדי המשטר שברחו מאיראן

פארק ויקטוריה שבאתונה הפך להיות נקודת המפגש של פליטים רבים, חלקם עוד פוחד מזרועה הארוכה של טהראן: "הסימנים של מה שעשו לי נמצאים עדיין על הגוף שלי" • "סאלאם איראן", פרק ב'

זמן צפייה: 21:07

פארק ויקטוריה באתונה הפך להיות מקום המפלט של פליטים איראנים רבים – חלקם גר באוהלים, וחלקם תחת כיפת השמיים. גם אחרי שעזבו את איראן, רבים מהם חוששים לדבר על הזוועות שעברו, ופוחדים מזרועו הארוכה של המשטר בטהראן.

אחמד, פליט מחבל כורדיסטן, נמלט לאחרונה מהמדינה – לאחר שהמשטר למד על פעילותו להפצה מחתרתית של תיעוד מהמחאה נגד השלטון. "13 מחבריי נהרגו, נערים בני 14 ו-17, ירו בהם", סיפר. "שילמתי לאנשים כדי לעזוב, עזבתי את הבית, את המכונית, את העבודה, את כל מה שהיה לי".

עוד בחדשות 13:

"עינו אותי": השוטר שסיפר האמת על המשטר באיראן – ונאלץ לברוח

איראן נכנסה ל"רשימה השחורה" של ארגון בינ"ל הנאבק במימון טרור

זריף: "בעקבות חיסול סולימאני – ארה"ב ואיראן היו על סף מלחמה"

אחמד, פליט כורדי מאיראן
אחמד, פליט כורדי מאיראן | צילום: חדשות 13

חאלד, בן למיעוט האחוואזי באיראן, הצטרף למחתרת – ונעצר מיד. במשך חמש שנים עבר סדרת עינויים מידי המשטר, עד שהצליח לברוח. "כשמכניסים מישהו לבית הסוהר בשל אישום פוליטי, הוא עובר קודם כול, תקופת חקירות. זה אומר שהם התקיפו אותי ושרפו לי את כל הגוף. הסימנים נמצאים עדיין על הגוף שלי. ניסיתי להתאבד כדי לברוח מהעינויים – אבל לא הצלחתי".

לאחר שאחיהם הגדול הוצא להורג, נמלטו כמה אחים לאתונה, מחשש שהם יהיו הבאים בתור. את הוריהם שנותרו מאחור כנראה לא יראו שוב. "יש מקום מחוץ לאתונה שמישהו מצא ועזר לנו, אמר שנוכל להישאר לתקופה ונתן לנו קצת כסף", סיפרה האחות בת ה-15, ונזכרה במקום ממנו ברחה: "אין זכויות אדם באיראן, אין משמעות לזכויות האדם שם. נהיה שם גיהנום".