אין התקדמות בשיחות הגרעין מול איראן: "נותרו שבועות ספורים בלבד"

בחלוף כמעט חצי שנה של דיונים סביב סוגיית הסכם הגרעין עם איראן, בכירים בממשל האמריקני מכינים את הקרקע לקראת נסיגה. אם לא תושג פשרה - ממשל ביידן צפוי להעביר את האשמה לטראמפ. מזכיר המדינה של ארה"ב: "יש צורך בקידום מהיר יותר של ההסכם"

ישיבת הסכם המעצמות על תוכנית הגרעין האיראנית בווינה
שיחות הגרעין בווינה, ארכיון | צילום: רויטרס

חוסר התקדמות בשיחות הגרעין מול איראן: הספירה לאחור החלה לקראת תום חצי שנה של דיונים בווינה, בכל הנוגע להסכם הגרעין האיראני. אמנם לא הוגדר מראש תאריך יעד לחתימת ההסכם מול טהרן, אך אם לא תחול התקדמות קריטית בשבועיים הבאים, לכל היותר - ההליך צפוי להגיע לסופו, ולהותיר אחריו וואקום מסוכן של חוסר הסכמה.

הבית הלבן כבר החל להכין את הקרקע ליום שאחרי השיחות בין המעצמות, באמצעות פיזור של אמירות פוליטיות, הרומזות כי נסיגתו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ מהסכם הגרעין ב-2018 - הוכחה כאסון. אם לא תושג פשרה, ככל הנראה שממשל ביידן יכוון להפלת האשמה על טראמפ.

נד פרייס, דובר מחלקת המדינה של ארצות הברית, הזהיר: "מסלול ההמראה הוא מאוד קצר. מדובר בשבועות ספורים ולא בחודשים". אנתוני בלינקן, מזכיר המדינה של ארצות הברית, הציב את אותה מסגרת זמן, אך אמר כי יש צורך בקידום מהיר יותר של ההסכם - בעוד העשרת האורניום האיראני מגיעה לרמה של 60%.

מקורבים לשיחות הגרעין מסרו כי ניתן יהיה להגיע להסכם, אך לטענתם הוא יהיה כל-כך מוגבל - שיעילותו תהיה זמנית בלבד. אנריקה מורה, נציג האיחוד האירופי בשיחות הגרעין, אמר כי הצעד להסכם נועד "לשם הניסיון".