כמה ימים או חודשים: עד כמה איראן רחוקה מפצצה גרעינית?

כדי להגיע לפצצה, הממשל בטהראן יצטרך בערך 25 ק"ג של אורניום מועשר ברמה גבוהה. עם זאת, אין לו מספיק חומר ברמת ההעשרה הדרושה לכך. בנוסף, הצעדים שכבר נעשו בדרך לגרעין - הפיכים

זמן צפייה: 02:09

כבר שנים שומעים הצהרות שאיראן במרחק "חודשים מפצצה", "שבועות מפצצה" - אך כמה זמן באמת יש עד שהממשל בטהראן יגיע לכך? תחילה, הנתיב המרכזי של איראן לפצצה עובר דרך העשרת אורניום - כמו שעשו האמריקנים בפצצת האטום הראשונה, כלומר לקחת אורניום שבמצבו הטבעי יש בו מעט חומר בקיע - ולזקק ממנו הרבה חומר בקיע.

הסכם הגרעין קבע שאיראן יכולה להחזיק רק ב-300 ק"ג של אורניום מועשר ברמה נמוכה, אבל בשנה האחרונה איראן כבר צברה קרוב ל-3,000 ק"ג של אורניום מועשר ברמה נמוכה. יש לציין כי נדרשים קצת יותר מ-1,000 ק"ג, טונה אחת, כדי לבנות פצצה.

View Of Water Nuclear Reactor At Arak
הכור הגרעיני באיראן, ''אראק'' | צילום: רויטרס

מהאורניום המעושר ברמה נמוכה מזקקים את האורניום עוד יותר לרמה בינונית - 20%. על פי ההסכם, אסור לאיראן לעשות את זה - אבל לפני חודש היא החלה להעשיר אורניום לרמה בינונית ויש לה כבר 17 ק"ג. לפצצה ראשונה צריך כ-250 ק"ג. מכמות זו, בבוא היום, אפשר יהיה להפיק בערך 25 ק"ג של אורניום מועשר לרמה גבוהה - בערך 25 ק"ג נדרשים לפצצה - איראן עוד לא שם.

אבל הבעיה היא שעיקר המאמץ הוא בהעשרה הראשונית - לרמה של 4%, אחר כך זה נעשה מהיר יותר. מה שמעשיר את האורניום הוא הצנטריפוגות. לפי ההסכם, לאיראן מותר להפעיל 5,060 צנטריפוגות, וצנטריפוגות איטיות יחסית - מהדגם הישן. אבל לאחרונה איראן הוסיפה לצידן עוד 328 צנטריפוגות מהירות יותר וכבר פיתחה דגמים מתקדמים עוד יותר.

מוחסן פח'רי-זאדה
מוחסן פח'רי-זאדה | צילום: חדשות 13

נכון להיום, אם איראן תחליט, היא יכולה בתוך חודשים לייצר מספיק חומר לפצצה ראשונה. אבל, כל מה שאיראן עשתה עד היום בניגוד להסכם - הוא צעדים הפיכים. אפשר להחזיר אותם לאחור. קבוצת הנשק, הגוף שאמור להפוך את החומר הזה לפצצה - אינה פעילה ואיבדה את הראש שלה לפני כמה חודשים עם חיסולו של מדען הגרעין מוחסן פחריזאדה. בשורה תחתונה - איראן עדיין לא על סף פצצה, היא התקדמה אבל עדיין אפשר להחזיר אותה לאחור - וזה מה שאמור להשיג הסכם גרעין חדש.

מוקדם יותר היום, הצהיר נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בריאיון לרשת CBS כי הממשל האמריקני לא יסיר את הסנקציות על איראן - עד שתפסיק להעשיר אורניום. מנגד, שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף אמר בריאיון לרשת CNN כי "איראן אף פעם לא עזבה את ההסכם, ארצות הברית שעזבה לגמרי את העסקה צריכה לחזור ולמלא את מחויבויותיה".

עוד אמר זריף כי איראן לא דורשת פיצוי מארצות הברית על עזיבתה את ההסכם והוסיף כי "ההסכם לא ניתן למשא ומתן מחודש, אנחנו כבר הסכמנו לתנאים מסוימים, הם צריכים להיות מיושמים. הזמן לדיון עבר, חיכינו חמש שנים מילאנו אחרי כל הבקשות וכל הסעיפים ואנחנו נחזור לכך - אם ארצות הברית תחזור למלא אחר התנאים שלה".