פגיעה מדויקת במטרות ויכולות מעקב: איראן חשפה מל"ט סילון חדש

כלי הטיס, שקיבל את השם "קיאן", נחשף בטקס בנוכחות מפקד חיל האוויר האיראני, שטען כי המל"ט פותח בשתי גרסאות שונות. "הוא יכול לבצע משימות בעומק שטח האויב"

זמן צפייה: 00:45

איראן חשפה היום (ראשון) מל"ט סילון חדש, שלטענתם יכול לבצע טיסות מעקב ארוכות ולפגוע במטרות בדיוק גבוה.

המל"ט החדש, שנקרא "קיאן", נחשף בטקס שנערך בנוכחות מפקד חיל האוויר עלי-רזא סבהיפארד, שאמר כי כלי הטיס פותח בשתי גרסאות וציין כי הוא יכול לבצע משימות בעומק שטח האויב.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

סולימאני מאיים: "הפעולות המשוגעות של ישראל – מאבקה האחרון"

דיווח: הג'ודאי האיראני לא חזר לארצו ומבקש מקלט מדיני בגרמניה

סבא"א: איראן ממשיכה להעשיר אורניום מעבר לסף המותר בהסכם

156594288
המל''ט האיראני החדש, ''קיאן''

ביום שישי פרסם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ תצלום לוויין של מה שנראה כאתר שבו נכשל ניסיון השיגור של הלוויין האיראני, וטען כי למדינתו אין קשר לכשלון. "ארה"ב לא הייתה מעורבת בתאונה הקטסטרופלית בזמן ההכנות האחרונות לשיגור הלוויין Safir SLV באתר סנמן 1 באיראן", כתב בטוויטר. "אני מאחל לאיראן בהצלחה בבירור של מה שהתרחש באתר 1".

בתמונה שצירף לציוץ, ניתן לראות את הרכבים וכן השיגור שנפגעו לכאורה במהלך ניסיון השיגור הכושל. מקור התמונה לא ידוע, שכן זו הפעם הראשונה שבו היא פורסמה, ורבים תוהים אם מדובר בחשיפה של מידע מסווג מצד נשיא ארה"ב.

שר התקשורת והטכנולוגיה של איראן, מוחמד ג'וואד אזרי ג'אהרומי, הכיש את הדיווחים לפיהם הלוויין נהרס, אך לא התייחס לשיגור הכושל לכאורה. "מסתבר שהיו דיווחים לפיהם הניסיון השלישי לשגר לוויין לחלל נכשלו", כתב בטוויטר. "למעשה, נאהיד 1 במצב טוב, ונמצא כעת במעבדה. כתבים מוזמנים לבקר במעבדה". לאחר מכן הוזמנו כתבים למעבדה, שם הוצג לכאורה הלוויין כשהוא שלם וללא פגע.

ביום שישי מפקד ארגון משמרות המהפכה, חוסיין סלאמי, כי איראן ביצעה ניסוי מוצלח בטיל חדש. סלאמי לא סיפק עוד מידע על יכולותיו של הטיל החדש. "איראן היא תמיד הזירה המתאימה לבחון מגוון יכולות ואסטרטגיות הגנה", אמר סלאמי, "זאת כחלק מהגדלת יכולת ההרתעה שלנו. אתמול היה אחד הימים המוצלחים לאומה".

איראן, טילים
טקס חשיפת מערכת ההגנה האווירית של איראן

סגן שר ההגנה האיראני, קאסם תקי-זאדה, התייחס להשקת מערכת הההגנה האווירית: "ייצרנו טילים רבים שטרם הוצגו לראווה מסיבות ביטחוניות. אנחנו נפתיע את האמריקאים והציונים אם הם יבצעו טעות כלשהי".

יום לפני כן חשפה איראן במשדרי הטלוויזיה הממלכתית מערכת הגנה אווירית חדשה, "בוואר 373" מתוצרת עצמית. לדברי האיראנים, המערכת מקבילה ביכולותיה ל"S-300" הרוסית, המוצבת בין היתר בסוריה. המערכת נחשפה בטקס ראווה, שבו השתתפו בכירים איראניים, בהם בין היתר הנשיא, חסן רוחאני.