הצעד הדרמטי של איראן: "חסר תקדים ולא מידתי"

רגע לפני שרה"מ נתניהו ממריא לעצרת האו"ם ולפגישה עם הנשיא ביידן, שתעסוק בין היתר בגרעין האיראני, טהרן נקטה בצעד חסר תקדים - כאשר כשליש מפקחי סבא"א סולקו ממתקני הגרעין במדינה. נתניהו: "ישראל תעשה כל מה שדרוש כדי להגן על עצמה"

זמן צפייה: 01:38

רגע לפני שראש הממשלה בנימין נתניהו ממריא לעצרת האו"ם ולפגישה עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, שתעסוק בין היתר בגרעין האיראני, טהרן נקטה בצעד חסר תקדים - כאשר כשליש מפקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית סולקו ממתקני הגרעין באיראן. המשמעויות של המהלך הזה מדאיגות את ישראל גם הבוקר (ראשון), אחרי שרה"מ נתניהו אמר אמש כי "ישראל לא מופתעת", וראש סבא"א אמר כי מדובר בצעד "חסר תקדים ולא מידתי".

הדרמה התחילה להתחולל אתמול לאורך היום, כאשר סבא"א קיבלה הודעה חד צדדית מהשלטונות האיראניים, לפיה הם מסלקים שליש מהפקחים הכי בכירים של הסוכנות, מה שאומר שלסבא"א יהיה קשה לפקח בצורה אפקטיבית על מתקני הגרעין האיראניים, ולספק לעולם תמונה שקופה לגבי היכולות הגרעיניות של איראן.

בהצהרה רשמית של האיחוד האירופי נמסר היום: "האיחוד האירופי מודאג מאוד מהדו"ח של סבא"א על החלטתה של איראן. מדאיגה במיוחד היא ההשפעה הישירה והחמורה של החלטה זו על יכולתה של הסוכנות לבצע את פעילות האימות שלה, הכוללת ניטור של תכנית הפעולה המשותפת (JCPoA). האיחוד האירופי קורא לאיראן לשקול מחדש את החלטתה ללא דיחוי".

רפאל גרוסי, ראש סבא''א
רפאל גרוסי, ראש סבא''א | צילום: רויטרס

לדברי ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, רפאל גרוסי, הצעד של של טהרן הוא "חסר תקדים ולא מידתי", והוא הוסיף כי המהלך "סותר את שיתוף הפעולה הקיים בינינו לבין איראן". גרוסי הוסיף: "ללא שיתוף פעולה יעיל, לא נוכל לבצע את המנדט שהוטל עלינו - להשגיח שפעילות הגרעין של איראן מיועדת למטרות שלום בלבד". הוא קרא ל"גורמים הבכירים ביותר באיראן" לשקול את הנושא מחדש וליצור עמו קשר "בהקדם האפשרי".

ראש הממשלה נתניהו אמש אמש כי "ישראל לא מופתעת מצעדיה של איראן, שמוכיחים שהיא מפרה את כל התחייבויותיה לקהילה הבינלאומית ובכוונתה להתחמש בנשק גרעיני". מלשכת נתניהו נמסר כי "ראש הממשלה חוזר ואומר שישראל תעשה כל מה שדרוש כדי להגן על עצמה מפני איום זה".

רה''מ בנימין נתניהו
רה''מ בנימין נתניהו | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

דובר משרד החוץ האיראני, נאסר כנעני, אמר כי הרפובליקה האיסלאמית "תמשיך לשתף פעולה עם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית". הוא הפנה אצבע מאשימה כלפי ארה"ב, בריטניה, צרפת וגרמניה ב"פוליטיזציה של סבא"א".

צנטריפוגות בטהרן גרעין איראני איראן
צנטריפוגות בטהרן | צילום: רויטרס
המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, במתקן גרעין באיראן
המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, במתקן גרעין באיראן | צילום: רויטרס

בחודש שעבר דווח ב"וול סטריט ג'ורנל" כי איראן האטה את תוכנית הגרעין שלה, אך גורמים בטהרן מיהרו להכחיש את הפרסום ואמרו כי "התוכנית מתקדמת כרגיל". בתוך כך, יום לפני כן דווח כי ארה"ב ואיראן מתחילות לגבש "הבנות שקטות" בנושא הגרעין.