איראן לארה"ב: חידוש המו"מ - לאחר הפשרת מיליארדי דולרים

לדברי חוסיין אמיר עבדולהיאן, האמריקנים ניסו ליצור עימו קשר בעצרת האו"ם ומעוניינים בחידוש המו"מ בנושא הגרעין, אך הוא התנה את חידושו בשחרור מיליארדי הדולרים "כמחווה של רצון טוב"

מתקני נפט בדרום איראן
מתקני נפט בדרום איראן | צילום: רויטרס

שר החוץ האיראני אמר אתמול (שבת) כי ארצו דרשה מבכירים אמריקנים שרצו לחדש את המו"מ על הסכם הגרעין עם ארצו, להפשיר 10 מיליארד דולר מחשבונות איראניים שהוקפאו במערב. לדברי, חוסיין אמיר עבלודיהן, איראן דחתה את היוזמה האמריקנית לחידוש השיחות על החזרה להסכם הגרעין משנת 2015.

שר החוץ האיראני סיפר לטלוויזיה הממלכתית בארצו, כי ארה"ב ניסתה בעצרת האו"ם ליצור עימו קשר דרך שליחים ומתווכים. בעקבות הסנקציות שהטילה ארה"ב על טהראן, לאיראנים אין גישה לחשבונות, רווחי נפט וגז, ונכסים בסך עשרות מיליארדי דולרים שברשותם בבנקים זרים במערב.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

התו הירוק החדש נכנס הבוקר לתוקף – מי זכאי ואיך מנפיקים אותו?

בנט על תקיפת השוטרים: "האלימות הגיעה לנקודה בלתי נסבלת"

סופו של הגל הרביעי? הירידה בתחלואה נמשכת – 587 חולים קשה

איראן, כור גרעיני, גרעין, אטום, בושהאר
כור גרעיני באיראן | צילום: ארכיון: רויטרס

"האמריקנים ניסו ליצור איתי קשר בערוצים שונים אך אמרתי למתווכים כי אם ארה"ב רצינית, היא צריכה כצעד של רצון טוב להפשיר 10 מיליארד דולר מהכספים שלנו שנחסמו" אמר עבדוליהן והוסיף כי "האם לא מוכנים להפשיר את הכספים שלנו, כך שנוכל לומר שלראשונה מזה עשרות שנים האמריקנים מתחשבים באינטרסים של האומה האיראנית".

כזכור, הניו יורק טיימס דיווח לפני כשבועיים כי מומחים שבחנו את הדוח של סוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) מזהירים כי איראן רחוקה חודש אחד מכמות מספקת של חומר בקיע הדרושה לפצצה גרעינית. בכך גובר הלחץ על ארצות הברית ובעלות בריתה לשפר את תנאי הסכם הגרעין, ואולי אפילו לחזור לזה הקודם מ-2015.

עם זאת, יש לציין כי ייצור ראש נפץ על גבי טיל שישרוד כניסה ויציאה מהאטמוספירה - ייקח זמן רב יותר. במקביל, המשטר ממשיך להתעקש כי אין לו כוונה לייצר מצבור נשק גרעיני. בכירים בממשל האמריקני סירבו להתייחס לדיווח, אך כן טענו כי איראן רחוקה כמה חודשים מנשק גרעיני.