הפלת המטוס האוקראיני בטהרן: איראן תפצה את משפחות הקורבנות ב-84 מיליון דולר

ביהמ"ש העליון באונטריו קבע את סך הפיצויים שיועברו לידי 6 המשפחות ובני הזוג של הרוגי התרסקות המטוס ליד טהראן ב-2020 כתוצאה מפגיעת שני טילים. באירוע נספו 176 בני אדם

זירת התרסקות המטוס האוקראיני, בואינג 737, בטהראן
זירת התרסקות המטוס האוקראיני, בואינג 737, בטהראן | צילום: רויטרס

הפלת המטוס האוקראיני בטהרן: בית המשפט העליון באונטריו שבקנדה קבע היום (שלישי) כי איראן תפצה משפחות מקנדה ב-84 מיליון דולר, לא כולל ריבית. הפיצוי יועבר לידי 6 המשפחות של הרוגי התרסקות המסוק ליד טהראן ב-2020 – לבני זוג של המנוחים, אחיהם, ילדיהם, האחיינים והאחייניות שלהם.

כזכור, מטוס הנוסעים בואינג 737 האוקראיני התרסק לפני כשנתיים בטהראן בעקבות פגיעת שני טילים איראניים, זמן קצר לאחר המראתו. מהשגרירות האוקראינית בטהראן נמסר בתחילה כי הגורם להתרסקות הינו כשל טכני במנוע של המטוס, אלא שמאוחר יותר איראן טענה ששני טילים נגד מטוסים שכוונו נגד טילים אמריקניים, שוגרו בטעות ופגעו במטוס.

במהלך ההתרסקות 176 בני האדם שהיו על כלי הטיס, 167 נוסעים ותשעה אנשי צוות, נהרגו באירוע. בין ההרוגים נמצאו 55 אזרחי קנדה ו-35 תושבי קבע של המדינה.

ראש ממשלת אוקראינה וולודימיר זלנסקי אישר את הפרטים ושלח תנחומים למשפחות הנספים. בעקבות ההתרסקות אוקראינה השעתה את כל הטיסות ממנה לטהראן, ו-45 מומחים אוקראינים הגיעו לטהראן כדי לעזור בחקירה ולזהות את גופות יושבי המטוס.

יירוט המטוס האוקראיני ב-2020 ככל הנראה נבע מהיסטריה ששררה באותו הזמן בצמרת האיראנית, לאחר הירי שבוצע לעבר שגרירות ארצות הברית בבגדד. המשטר בטהראן נכנס לכוננות גבוהה והורה למערכות ההגנה האוויריות לפתוח באש לעבר כל גורם בלתי מזוהה בשמי המדינה, מתוך חשש כבד לתגובה אמריקנית, והתוצאות ההרסניות הביאו להרג 176 הנוסעים שהיו על מטוס הבואינג 737 שעשה את דרכו לכיוון קנדה.