"שרלי הבדו" לועג לחמינאי - באיראן איימו: "לא נשתוק"

השבועון הסאטירי הצרפתי, שכבר חווה בעבר מתקפת טרור בעקבות קריקטורות שלעגו לנביא מוחמד, הקדיש את הגיליון הבא שלו לעשרות קריקטורות המגחיכות ובזות למנהיג העליון של איראן, במסגרת תמיכתם ב"מחאת החיג'אב". שר החוץ האיראני התריע בתגובה: "לא נאפשר לממשלת צרפת לחרוג מגבולותיה - הם בחרו בדרך הלא נכונה"

שער המגזין "שרלי הבדו" שהתפרסם הבוקר, עלי חמינאי
שער המגזין "שרלי הבדו" שהתפרסם הבוקר | צילום: אתר שרלי הבדו

השבועון הסאטירי הצרפתי, "שרלי הבדו", המרבה לפרסם קריקטורות ואיורים העוסקים בימין הרדיקלי, באמונה הדתית, פוליטיקה ועוד, הפיץ הבוקר (רביעי) מגזין, ובו עשרות קריקטורות המגחיכות את המנהיג העליון של איראן - עלי חמינאי ובזות לו. זאת, כחלק מתחרות שהשיק השבועון ב-8 בדצמבר, במסגרת מה שכינה "תמיכתנו בגברים ובנשים של איראן, שאיבדו את חייהם כדי להגן על חירותם מפני התיאוקרטיה שמדכאת אותם מאז 1979".

באיראן מיהרו לפרסם את תגובתם למגזין, ושר החוץ האיראני חוסיין-אמיר עבדאללהיאן בעצמו התייחס לנושא. "פרסום הקריקטורות הפוגעות בסמכות הדתית והפוליטית של איראן הינו מעשה מעליב ומגונה. לא נאפשר לממשלת צרפת לחרוג מגבולותיה - הם בחרו בדרך הלא נכונה. לא נעבור על זה בשתיקה", כתב מוקדם יותר היום השר בחשבון הטוויטר שלו.

55bbjx
חלק מהקריקטורות והאיורים שפורסמו ב''שרלי הבדו'' | צילום: אתר שרלי הבדו

888wmc
צילום: אתר שרלי הבדו

המגזין פורסם במהדורה מיוחדת לציון יום השנה ה-7 לפיגוע במשרדי "שרלי הבדו". כזכור, ב-7 בינואר 2015, פרצו מחבלים איסלאמיסטיים למשרדי השבועון בבירה פריז, ורצחו 12 בני אדם. זאת, בגלל קריקטורות שפרסם העיתון נגד האסלאם, בהן קריקטורה בה נראה פעיל "דאעש" עורף את ראשו של הנביא מוחמד. יומיים לאחר מכן, אירע הפיגוע במרכול היהודי "היפר כשר" שבו נרצחו 4 בני אדם.

יצוין כי החל מאמצע חודש ספטמבר, אלפי מפגינים איראניים פוקדים את רחובות הרפובליקה האיסלאמית כשהם דורשים לשנות את שיטת המשטר במדינה. בשונה ממחאות עבר, "מחאת החג'אב", שהחלה בעקבות מותה של הצעירה האיראנית מהסא אמיני, היא מחאה פוליטית לכל דבר ועניין, וגם התחילה ככזו. המפגינים מביעים התנגדות לשלטון ואף "מעזים" לקרוא תיגר על הלגיטימיות של המשטר האיראני.

4477ob
צילום: אתר שרלי הבדו

Whatsapp Image 2023 01 04 At 1
צילום: אתר שרלי הבדו

12564z
צילום: אתר שרלי הבדו

77733o
צילום: אתר שרלי הבדו

6598wk
צילום: אתר שרלי הבדו