ברקע המו"מ עם המעצמות: פיצוץ נשמע ליד מתקן הגרעין בנתנז שבאיראן

כלי תקשורת איראניים דיווחו על מספר מטרות שהושמדו 20 ק"מ מהמתקן הגרעיני, שכבר נפגע בעבר. לאחר מכן, גורם ביטחוני טען כי מדובר בניסוי. בכיר אמריקני על השיחות עם המשטר בטהראן: "מתכוננים למצב שבו החזרה להסכם הגרעין אינה אפשרית"

כור גרעיני באיראן
כור גרעיני באיראן (ארכיון) | צילום: Getty Images/ אימאג'בנק

סוכנות הידיעות הרשמית של איראן דיווחה היום (שבת) על פיצוץ שנשמע כ-20 ק"מ ממתקן הגרעין בנתנז, מתקן העשרת האורניום האיראני המרכזי, שכבר נפגע בעבר. בתחילה, על פי התקשורת הרשמית במדינה, פורסם כי מספר מטרות הושמדו סמוך למקום האירוע. לאחר מכן, מקורות המקורבים למשמרות המהפכה מסרו כי מדובר בניסוי של מערכת ההגנה האווירית. אחרי הודעת הגורמים הביטחוניים, התקשורת יישרה קו.

המקור הביטחוני האיראני מסר לערוץ מקומי כי "קולות הפיצוץ שנשמעו סמוך לנתנז באיראן, נובעים מניסוי מערכות נ"מ שפרוסות כדי להדוף תקיפה אפשרית". הטלוויזיה האיראנית פרסמה, בהתאם לכך, כי מערכות ההגנה האוויריות שיגרו טיל סמוך לנתנז - כדי לנסות את כוח התגובה המהירה בשמי העיר, מפני תקיפה אפשרית.

Meeting Of Jcpoa Joint Commission In Vienna
שיחות הגרעין בין איראן למעצמות | צילום: רויטרס

בתוך כך, בכיר במשרד החוץ האמריקני מסר היום כי ארצות הברית לא יכולה לקבל מצב שבו איראן מאיצה את תוכנית הגרעין שלה - בעודה גוררת את רגליה במשא ומתן. לדבריו, "ארה"ב מתכוננת לעולם שבו חזרה לעסקת גרעין אינה אפשרית".

על פי הבכיר, בשיחות הנוכחיות שמתקיימות בווינה, איראן חזרה בה מהפשרות שעשתה בשיחות הקודמות על החזרת הסכם הגרעין מ-2015, והציבה דרישות חדשות מנגד. לצד זאת, "איראן ממשיכה להאיץ את תוכנית הגרעין שלה בדרכים פרובוקטיביות למדי", לדבריי הבכיר. לבסוף, הוסיף כי "סין ורוסיה נדהמו מהעובדה שאיראן חזרה בה מההצעות שהציגה ב-2015, במהלך שיחות הגרעין בשבוע שעבר".

כזכור, רק בתחילת השבוע בכיר אירופי מסר בנוגע לשיחות הגרעין, כי יש הסכמה על 80% מהטיוטה. במקביל, גורם איראני טען שאם ייכשלו השיחות - יש לאיראן חלופות אחרות. לפי דיווח נוסף, נמסר כי במשמרות המהפכה מתכוננים לאפשרות של תקיפת מתקני הגרעין שלהם.