לראשונה מזה 13 שנה: נשיא איראן נחת בסוריה ונפגש עם אסד

אבראהים ראיסי הגיע לביקור ראשון שלו בסוריה - והראשון של נשיא איראני במדינה מאז 2010. הוא נפגש עם נשיא סוריה ויקיים "סיור שטח". ראיסי צפוי לשהות בסוריה יומיים ולהשיק פרויקטים כלכליים בין המדינות

זמן צפייה: 03:18

נשיא איראן אבראהים ראיסי נחת הבוקר (רביעי) בדמשק בירת סוריה לביקור ראשון שלו במדינה - והראשון מזה 13 שנה של נשיא איראני כלשהו. ראיסי הגיע יחד עם שר החוץ שלו ובכירים נוספים, על מנת להיפגש עם נשיא סוריה בשאר אל-אסד, ולעשות "סיור שטח". מאז 2010, טרם מלחמת האזרחים, לא ביקר נשיא איראני בסוריה.

הביקור של ראיסי בסוריה יימשך יומיים ויכלול סיורים בשטח. בעיתון הלבנוני אל אח'באר נכתב לאחרונה כי סוגיית ציר ההתנגדות תתפוס חלקים נרחבים מהביקור – במטרה להעביר מסר לגבי המוכנות של ציר ההתנגדות ולגבי השלמת חזונו ותוכניותיו של ציר ההתנגדות.

לראיסי מתוכננת עוד סדרת פגישות עם הנשיא אסד, בכירים במשטר הסורי ואיראנים המתגוררים בסוריה. הלילה התראיין נשיא איראן לערוץ אלמיאדין המזוהה עם איראן והחיזבאללה, ושיגר איומים לישראל: "אם ישראל תעשה ולו צעד אחד קטן כלפי איראן, אז הצעד הראשון שלנו יהיה להשמיד את היישות הזאת".

Whatsapp Image 2023 05 03 At 1
נשיא איראן אבראהים ראיסי עם נחיתתו בדמשק

ברקע לביקור, מדינות ערביות רבות – בראשן סעודיה – התקרבו מחדש לסוריה. עוד העריכו בעיתון הלבנוני כי במסגרת הביקור יוכרז על התחלת ביצוען של "החלטות הקשורות בשיקום סוריה ובהשקה של מספר פרוייקטים כלכליים בין שתי המדינות".

האינטרסים האיראניים בביקור הזה ברורים. לצד העיסוק בענייניה הכלכליים של סוריה, בטהרן רוצים לבצר את מעמדם שם, לחזק עוד יותר את משטר אסד, לדחוף אותו להגיב על התקיפות המיוחסות לישראל, וגם להמשיך ולהבטיח את נתיבי הברחות הנשק מסוריה לחיזבאללה שבלבנון.

Whatsapp Image 2023 05 03 At 1
נשיא איראן ונשיא סוריה אסד | צילום: רויטרס

מעורבות היתר האיראנית במזרח התיכון, שכוללת גם את חיזוק שלוחותיה, היא על רקע הנוכחות הדלילה יותר של רוסיה בסוריה, ההתקרבות בין איראן לערב הסעודית, המדיניות הרופסת של ארצות הברית במזרח התיכון ולא פחות חשוב - האיומים הגוברים על ישראל, מבפנים ומבחוץ. כל אלה גורמים לאיראן להעז יותר, להסתכן, ולאתגר עוד יותר את המערב - ואת ישראל.