דובר משרד החוץ האיראני: "המו"מ מתקדם במסלול חיובי"

הדובר התייחס להסכם הגרעין המתקרב לחתימה בין איראן למעצמות ואמר כי הסוגיות שנותרו להסרת הסנקציות הן מעטות, אך "מרכזיות, רגישות וגורליות". עוד אמר הדובר כי באיראן מקווים שבוושינגטון ינהגו בצורה רציונלית - וכי טהרן לא תיסוג מהקווים האדומים שלה

Meeting Of Jcpoa Joint Commission In Vienna
הנציגות האיראנית בשיחות הגרעין בווינה, ארכיון | צילום: רויטרס

דובר משרד החוץ האיראני התייחס היום (ראשון) למשא ומתן על חידוש הסכם הגרעין בין איראןן למעצמות ואמר כי "המשא ומתן להסכם הגרעין מתקדם במסלול חיובי". עוד הוסיף הדובר, כי "הסוגיות שנותרו נוגעות להסרת הסנקציות והן מעטות אך הן מרכזיות, רגישות וגורליות".

"אנו מקווים שוושינגטון תתנהג בצורה רציונלית ותקבל החלטה פוליטית שתערוב לאינטרסים שלנו ולדרישות הלגיטימיות שלנו", אמר הדובר. "טהרן תהיה מחויבת להסכם שיערוב לאינטרסים המרכזיים שלנו והיא לא תיסוג מהקווים אדומים שלה במשא ומתן".

"כל הצדדים ניסו להיות מחוייבים לחשאיות עד עתה", סיכם הדובר,  "לכן ההצהרה המוקדמת אינה עוזרת לתוצאות המשא ומתן".

מאוחר יותר, דובר משרד ההגנה האמריקני, ג'ון קירבי אמר לרשת CNN האמריקנית: "אנו בוודאות קרובים יותר היום מאשר שהיינו לפני כשבועיים, הודות לנכונות של איראן לוותר במספר סוגיות גדולות. אנחנו עדיין עובדים על כך, יש עדיין פערים שנותרו בין כל הצדדים כאן, אז אנחנו עדיין לא 'שם'. נמשיך לבחון זאת. הגשנו את תשובתנו לאיחוד האירופי, אשר נבחנה ע"י האיחוד האירופי ואיראן. אנחנו, כמובן, מקווים לתוצאה חיובית, כי אף בעיה במזה"ת, אף, לא תהיה קלה יותר לפתרון עם איראן החמושה בגרעין. הנשיא עדיין מאמין שדיפלומטיה וחזרה להסכם היא התוצאה הטובה ביותר האפשרית, ונמשיך לעבוד על כך".

ישיבת הסכם המעצמות על תוכנית הגרעין האיראנית בווינה
שיחות הגרעין בווינה, ארכיון | צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום ראש הממשלה יאיר לפיד ערך תדרוך לכתבים המדיניים במשרד ראש הממשלה בירושלים, והתייחס להתקדמות במשא ומתן "אפשר וצריך לאפשר לאיראן לחתום על הסכם טוב יותר", אמר לפיד, אך סייג: "ההסכם הזה הוא לא מה שהנשיא ג'ו ביידן רצה, לא מה שהוא דיבר עליו בביקורו בישראל וזה גם לא מה שחתם עליו בהצהרת ירושלים". לדברי לפיד, צה"ל והמוסד קיבלו הנחיה להכין את עצמם לכל תרחיש: "האמריקנים מבינים את זה".

כזכור, ביום חמישי האחרון נרשם עימות בצמרת לאחר שראש המוסד דדי ברנע יצא נגד הסכם הגרעין. התדרוך שביצע היה ידוע ללשכת ראש הממשלה, אך מסריו לא תואמו. ברנע צפוי לצאת בקרוב לארצות הברית להופיע בפני הוועדה לשירותים חשאיים של הקונגרס. בישראל מבהירים כי מדובר בנסיעה שנקבעה מראש ולא מדובר בפעולה ישראלית שנעשית בקונגרס ללא תיאום מול הממשל.

כור גרעיני באיראן
כור גרעיני באיראן | צילום: Getty Images/ אימאג'בנק