סבא"א: איראן חצתה את רף האורניום המועשר המותר בהסכם הגרעין

על פי פקחי הסוכנות הבינ"ל, מאגר האורניום המועשר ברמה נמוכה הגיע ל-205 ק"ג, בעוד שהמגבלות מתירות 202.8 ק"ג בלבד. בשבוע הבא יפוג האולטימטום שהציבה טהראן למעצמות החתומות על ההסכם

זמן צפייה: 02:16

הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית אישרה היום (שני) את הדיווחים לפיהם מאגר האורניום המועשר ברמה נמוכה שברשות איראן חצה את הרף המאושר במסגרת הסכם הגרעין. על פי פקחי סבא"א, המאגר שברשות איראן הגיע ל-205 קילוגרמים, בעוד שמגבלות ההסכם מתירות 202.8 קילוגרמים בלבד.

אולטימטום 60 הימים, שהציבה איראן למעצמות החתומות על הסכם הגרעין, יפוג ביום ראשון, שבעה ביולי. במועד זה אמורה טהראן לצאת ממחוייבויות נוספות הנקובות בהסכם. על פי פרשנים ומומחי גרעין, הצעדים הבאים של איראן ייגעו בין היתר למאגר אורניום המועשר לרמה גבוהה וחצייתו - צעד המהווה הפרה חריפה יותר מהנוכחית. בנוסף, איראן הבטיחה לחדש באופן אסור את פעילותה בעיר אראק, בו נמצא מתקן המים הכבדים.

שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, הודיע כי הצעד הבא שתנקוט טהראן יהיה העשרת האורניום לרמה של יותר מ-3.67 אחוזים. במידה שהדבר יקרה, הדבר יהווה כאמור הפרה חמורה יותר של ההסכם.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

איראן: האורניום המועשר שבידינו חצה את הרף המותר בהסכם הגרעין

ראש המוסד: בשל האיום האיראני – יש הזדמנות נדירה לשלום אזורי

מתקן אורניום בכור הגרעיני באיספהאן
מתקן אורניום בכור הגרעיני באיספהאן | צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום הודיע שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, כי מאגר האורניום המועשר ברמה נמוכה שבידי איראן חצה את רף 300 הקילוגרמים המותר לפי הסכם הגרעין משנת 2015, כשבוע וחצי לאחר שאיימה כי תעשה זאת. למרות זאת, הצהיר זריף כי "הצעדים הפיכים" ודובר משרד החוץ עבאס מוסאבי האיץ במדינות אירופה להתערב ולהציל את ההסכם. כמו כן, בכיר בפרלמנט האיראני אמר: "ישראל תושמד בתוך חצי שעה אם ארצות הברית תתקוף אותנו".

קודם לכן, סוכנות הידיעות האיראנית "פארס" דיווחה מפי גורמים המעורים בנושא, כי מאגר האורניום המועשר ברמה נמוכה שברשותה עבר לגבולות ה-300 קילוגרמים המותרים. לפי הדיווח, בכיר איראני אמר כי "ההעשרה גברה בימים האחרונים, והיא עוד תעלה הרבה מעבר ל-300 קילוגרמים".

במקביל, ציטטה הבוקר סוכנות הידיעות "תסנים" גורם נוסף שאמר כי "החל מה-7 ביולי איראן תיסוג מהתחייבויות נוספות שנקבעו בהסכם הגרעין". עוד נמסר כי בשלב השני, טהראן לא תגביל עצמה להעשרת אורניום בשיעור של 3.67% - כפי שעשתה עד היום, אך תמשיך את פעילותה בכור המים הכבדים לפי אמות המידה שנקבעו בהסכם הגרעין עם המעצמות.

טכנאי בודק שסתומים במתקן אורניום בכור הגרעיני באיראן. לטכנאי הסורי הייתה אזרחות איראנית
טכנאי בודק שסתומים במתקן אורניום בכור הגרעיני באיראן | צילום: רויטרס

באיחוד האירופי יש עמדות שונות לגבי התגובה הדרושה להפרת ההסכם על ידי איראן. לפי ההסכם, כשיש הפרה - סנקציות צריכות להיות מוטלות מחדש מיידית. נשיא צרפת עמנואל מקרון אמר ביום שבת כי אין כוונה להטיל סנקציות באופן מיידי על טהראן במידה של הפרת מחויבויותיה, אך גרמניה מנגד מפגינה עמדה יותר נוקשה ופורמאלית.