דריכות באיראן: אלו ההשלכות למותו האפשרי של ראיסי

האפשרות כי איברהים ראיסי, שנחשב ליורש פוטנציאלי של המנהיג העליון, נהרג בהתרסקות מסוק - עשויה לטלטל את משטר האייתוללות. מי ייכנס לנעליו באופן מיידי במידת הצורך, מה תפקיד הנשיא - ומי ימנה את המועמדים הנשיאותיים שיוצבו לבחירת הציבור כמחליפים?

נשיא איראן אברהים ראיסי במסיבת עיתונאים
נשיא איראן אברהים ראיסי | צילום: רויטרס

המערכת הפוליטית באיראן סוערת הערב (ראשון), בעת בה גורלו של נשיא איראן איברהים ראיסי נותר לוט בערפל בעקבות תאונת המסוק הנשיאותי באזור הגבול עם אזרבייג'ן. בשל ההערכות כי הנשיא לא שרד, המנהיג העליון עלי חמינאי כינס ישיבת חירום של צמרת המשטר בטהרן, במטרה להיערך לאפשרות כי הרפובליקה האסלאמית תידרש להעמיד אדם חדש בראש הרשות המבצעת שלה.

במידה שראיסי אכן נהרג, אחד מסגניו צפוי למלא את מקומו, כפי שנקבע בפרקים 131 ו-132 של החוקה האיראנית. הסגן ממלא את תפקיד הנשיא עד שניתן לבצע בחירות חדשות - אותן הוא נדרש לארגן בשיתוף עם מועצה נשיאותית זמנית, בטווח זמן המוגדר בחוק.

הנשיא האיראני נבחר בבחירות בהם משתתפים כל בעלי זכות הבכירה שגילם מעל 18. עם זאת, הבחירות אינן חופשיות והמועמדים הנשיאותיים שעומדים לבחירת הציבור נבחרים על ידי מועצת שומרי החוקה - המונה 12 חברים הממונים בידי המנהיג העליון באופן ישיר ועקיף.

תמונה אחרונה בה נראה המסוק של ראיסי
תמונה אחרונה בה נראה המסוק של ראיסי, לטענת התקשורת האיראנית

במסגרת המשטר הדואלי ברפובליקה האיראנית, בו הכוח מתחלק בין הממשלה לממסד הדתי, לנשיא שמורות סמכויות משמעותיות - אך המנהיג העליון הוא בעל המילה האחרונה בכל ענייני המדינה.

ראיסי, איש אסלאם קיצוני שזכה לכינוי "התליין מטהרן" בעקבות תפקידו המרכזי בהוצאתם להורג של בין 4,482 ל-30,000 אסירים פוליטיים בשנת 1988, נחשב לנשיא משפיע. תפקידו במשטר האייתוללות כה משמעותי עד שהיו כאלו שראו בו, באיראן ואף במערב, כיורש אפשרי לעלי חמינאי בתפקיד המנהיג העליון.

המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי
המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי | צילום: רויטרס

מותו של ראיסי בתקרית המסוק לא יהווה תקדים למוות של נשיא איראני במהלך כהונתו. מוחמד עלי רג'אי, הנשיא הנבחר השני של איראן, נהרג ב-30 באוגוסט 1981 יחד עם ראש הממשלה ובכירים נוספים בממשלתו, לאחר שכיהן 29 ימים בלבד בתפקיד - בעקבות התפוצצות מטען שהפעילו פעילי ארגון הטרור מוג'אהדין ח'לק.

על אף שהסמכות העליונה ברפובליקה האסלאמית שמורה כאמור למנהיג העליון, גישתו הקיצונית של ראיסי עוררה לאורך כהונתו דאגה ספציפית כלפיו בקרב מדינות המערב בכלל, ובישראל בפרט. במהלך נשיאותו, איראן העשירה אורניום ברמה גבוהה שהפכה אותה למדינה סף גרעינית, תוך שהיא מקשה על פעולות פיקוח של גורמים בינלאומיים. בנוסף, איראן תחת ראיסי חימשה את רוסיה במסגרת מלחמתה באוקראינה.

מחאה באיראן נגד ישראל אחרי חיסול רזא זהדי
מחאה באיראן נגד ישראל אחרי חיסול חסן מהדווי | צילום: רויטרס

בחזית הישראלית, איראן המשיכה לחמש "פרוקסי" שפועלים באופן ישיר נגד ישראל במזרח התיכון, כמו חיזבאללה בלבנון והחות'ים בתימן. לפני כחודש, איראן תקפה את ישראל ישירות, כזכור, ושיגרה יותר מ-300 כטב"מים, טילי קרקע-קרקע וטילי שיוט לעבר ישראל כנקמה על חיסול בכיר משמרות המהפכה בדמשק.