לאחר ספירת 97% מהקולות באיווה: קרב צמוד בין בוטג'ג לסנדרס

יומיים לאחר שתוצאות הבחירות המקדימות במפלגה הדמוקרטית התעכבו בשל תקלה באפליקציית ההצבעה, פרסמה המפלגה הדמוקרטית נתונים, שמהם עולה כי ראש העיר לשעבר מוביל בעשירית האחוז על הסנאטור

הבמה באחד ממוקדי אסיפת הבחירה באיווה, ארה"ב
הבמה באחד ממוקדי אסיפת הבחירה באיווה, ארה"ב | צילום: רויטרס

הבחירות לנשיאות ארה"ב 2020: לאחר שפרסום התוצאות התעכב בכמה ימים בעקבות תקלה באפליקציית ההצבעה החדשה שבה השתמשה המפלגה הדמוקרטית באיווה שבארצות הברית, התפרסמו היום (חמישי) תוצאות ספירת 97% מהקולות, עם תוצאות צמודות במיוחד. ראש העיר סאות בנד לשעבר, פיט בוטג'ג' עומד על 26.2% ואילו הסאנטור ממדינת ורמונט ברני סנדרס עומד על 26.1% מהקולות. אחריהם נמצאת הסנאטורית אליבזת וורן, ממדינת מסצ'וסטס, עם 18.2%, ואחרון - ג'ו ביידן, סגן נשיא ארצות הברית לשעבר, עם 15.8%.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

המרוץ לנשיאות: בוטג'ג' מוביל בפריימריז הדמוקרטיים באיווה

הקרב על איווה: עיכוב בתוצאות הפריימריז במפלגה הדמוקרטית

מארבעה יוצא אחד: ההצבעה בפריימריז הדמוקרטיים בארה"ב נפתחה

פיט בוטג'ג'
פיט בוטג'ג' | צילום: רויטרס

התוצאות היו אמורות להתפרסם כבר לפני יומיים, כאמור, אך המפלגה הדמוקרטית הודיעה שפרסומן מתעכבות בשל "בקרת איכות", ולאחר מכן מסרה שמדובר בתקלה בפלט הנתונים שיצא מתוך אפליקציית ההצבעה.

החשיבות של זכייה או מיקום גבוה בתום ההצבעות לא מבטיחים למועמד זכייה, אך הסיקור התקשורתי של האירוע הגדול והססגוני מאפשר לרבים מהם לזכות במימון, תמיכה וסיקור תקשורתי, שחשוב מאוד לכל אחד מהם בשלב כה מוקדם של המירוץ. המנצח במדינה זו יקבל מומנטום להוביל את יתר המרוץ – אך יהיה עליו להוכיח את עצמו במדינות רבות נוספות בטרם יזכה במועמדות בחודש יוני, ויקבל את ההזדמנות לנסות ולהביס את דונלד טראמפ.

במקביל, הנשיא דונלד טראמפ זכה לפני יומיים באסיפת הבחירה של המפלגה הרפובליקנית, ללא תחרות של ממש.

המועמדים שהובילו לאורך כל המרוץ היו ביידן, שכיהן תחת ברק אובמה, סנדרס שהפסיד ב-2016 להילרי קלינטון, וורן והמתמודד שהפתיע ומוביל כעת בסקרים – ראש עיר קטנה באינדיאנה, פיט בוטג'ג', המתהדר גם בתואר המתמודד הצעיר ביותר על הכרטיס, וגם ההומו המוצהר הראשון במרוץ.

השיטה שבה מצביעי איווה הדמוקרטים מצביעים מתקיימת בעשר מדינות בלבד, והיא אסיפות הבחירה. במדינות שנוהגות בשיטה זו נקבע תאריך שבו מתקיימת האסיפה, אז כל המתפקדים מתאספים ודנים במועמדים השונים. בתום ערב של דיונים, תעמולה ושכנוע – מצביעים המתפקדים בהרמת יד עבור המתמודד המועדף עליהם, ולעיתים אף מתקבצים בפינת החדר בקבוצות ויוצרים מפת הצבעה ויזואלית. במהלך ההצבעות, מועמד שזוכה לפחות מ-15% בסיבוב הראשון מנופה מתוך הרשימה, ותומכיו נאלצים להתחלק מחדש אל האפשרות השנייה שלהם.