גורמים בארה"ב: פוטין עומד לפלוש בשבועות הקרובים לאוקראינה

על פי שורה של אינדיקציות, ביניהן גיוס בהיקף של 70% מכוח האש הצבאי של רוסיה ותרגיל גרעיני שהוקדם בחצי שנה, מעריכים בכירי הממשל האמריקני כי חלון ההזדמנויות לפתרון דיפלומטי הולך ומצטמצם - אך אפשרי. ע"פ ההערכות מתקפה כזו עלולה להותיר לפחות 25 אלף אזרחים הרוגים

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, מוסקבה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין | צילום: רויטרס

גורמים אמריקנים רשמיים אמרו הלילה (ראשון) כי נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, מתכוון לפלוש לאוקראינה בשבועות הקרובים. הגורמים אומרים זאת בעקבות שורה של אינדיקטורים צבאיים שונים, בהם ריכוז של 70% מכוח האש הצבאי של רוסיה לטובת פלישה אפשרית. עם זאת, הדגישו הגורמים כי פתרון דימפולמטי נותר עדיין אפשרי.

U.s. Army Instructor Trains A Ukrainian Service Member To Operate With M141 Bunker Defeat Munition (smaw D) Grenade Launcher At A Shooting Range In Lviv Region
איש צבא אמריקני מאמן חיילים אוקראינים | צילום: רויטרס

אינדיקטור נוסף שזוהה היה תרגיל של הכוחות הגרעיניים האסטרטגיים של רוסיה שנערך בדרך כלל בכל סתיו, והוקדם השנה לאמצע פברואר עד מרץ. התרגיל, עולה בקנה אחד עם מה שבכירי הממשל האמריקני רואים כחלון ההזדמנויות הסביר ביותר לפלישה.

תרגיל צבאי משותף בין ארה''ב ואוקראינה
תרגיל צבאי משותף בין ארה''ב ואוקראינה | צילום: רויטרס

הגורמים לא העלו הצעות שפלישה צפויה תהיה כרוכה בשימוש בנשק גרעיני, אבל התרגיל הרוסי - ככל הנראה כולל שיגור ניסוי של טילים ארוכי טווח לא חמושים על שטח רוסי - יכול לשמש כמסר שמטרתו להרתיע את המערב מפני התערבות באוקראינה. אם רוסיה אכן תבחר במתקפה בקנה מידה מלא, הכוח הפולש עלול לכבוש את הבירה קייב ולהפיל את הנשיא וולודימיר זלנסקי תוך 48 שעות, אמרו הגורמים.

נשיא אוקראינה ולדימיר זילנסקי
נשיא אוקראינה ולודימיר זילנסקי | צילום: רויטרס

מתקפה כזו, על פי הגורמים, תותיר 25,000 עד 50,000 אזרחים הרוגים, יחד עם 5,000 עד 25,000 חיילים אוקראינים ו-3,000 עד 10,000 רוסים. זה יכול גם לעורר גל פליטים של מיליון עד חמישה מיליון בני אדם, בעיקר בפולין.

Normandy Summit Format On Ukraine In Paris
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי | צילום: רויטרס