טראמפ החליט להטיל סנקציות על בית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג

נשיא ארצות הברית הודיע על המהלך, בשל המשך החקירות נגד חיילים אמריקנים בנוגע למלחמה באפגניסטן וההליכים נגד ישראל. בין היתר, יוטלו סנקציות כלכליות על בכירים שמעורבים בחקירה נגד ארה"ב

זמן צפייה: 01:04

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע היום (חמישי) כי החליט להטיל סנקציות על בית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג. זאת, בשל המשך החקירות של בית הדין נגד חיילים אמריקנים בנוגע למלחמה באפגניסטן וכן בשל ההליכים של התובעת בהאג נגד ישראל.

בין היתר, החליט טראמפ על הטלת סנקציות כלכליות נגד בכירים בבית הדין, שמעורבים בחקירה נגד ארה"ב, וכן החליט כי יישללו מאנשי בית הדין בהאג ובני משפחותיהם ויזות לארצות הברית.

"הנשיא החליט להטיל סנקציות כלכליות על הגורמים שמעורבים באופן ישיר בכל ניסיון לחקור אנשי צוות אמריקנים - ללא הסמת ארה"ב", נמסר מהבית הלבן. "פעולות בית הדין הן מתקפה על הציבור האמריקני והפרה של הריבונות הלאומית שלנו".

עוד בחדשות 13:

מסתמן: האכיפה תהודק – לא תהיה החרפה בהגבלות

אחיו של אחד הכדורגלנים מפרשת הקטינות: "זה בכלל לא היה"

שר ופיזר שטרות על הגופה: עמית אלמוג הואשם ברצח מאיה ווישניאק

מייק פומפאו
מייק פומפאו | צילום: רויטרס

בכיר ישראלי שמעורה בסוגיה סיפר לחדשות 13 כי ארה"ב תיאמה עם ישראל את הסנקציות נגד בית הדין כבר במהלך ביקורו של שר החוץ מייק פומפאו בירושלים לפני כחודש. הסנקציות, סיפר הבכיר, היוו את אחת הסיבות המרכזיות להגעת פומפאו לישראל.

בפגישה, שהתקיימה בנוכחות השר יובל שטייניץ שריכז בממשלה הקודמת את ההתמודדות עם ההליכים בהאג, עודד נתניהו את פומפאו להטיל סנקציות על בכירי בית הדין בהאג. בשבועות שחלפו מאז, התקיימו התייעצויות בין בכירים ישראלים ואמריקנים בנוגע לסנקציות וישראל עודכנה מראש לגבי נוסח ההודעה האמריקנית ומועד פרסומה.

בית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג
בית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג | צילום: רויטרס

יו"ר הכנסת יריב לוין התייחס להחלטה: "מברך את הנשיא טראמפ ומודה לו על החלטתו שהיא בעלת חשיבות אסטרטגית לבטחון ישראל. בית הדין בהאג הוא ההיפך מבית-דין צדק. זהו גוף הפועל נגד ישראל באופן מוטה ובצורה בלתי לגיטימית. ההתנהלות בבית הדין נועדה לא רק למנוע מאתנו לממש את זכותנו על הארץ, אלא גם למנוע מאתנו להגן על עצמנו מפני הטרור. הנשיא טראמפ הוכיח שוב שהוא מגדולי הידידים שהיו לישראל בכל הזמנים".

בשבוע שעבר רמז שר החוץ האמריקני מייק פומפאו כי ארה"ב תודיע בימים הקרובים על סנקציות נגד גורמים בבית הדין הבין-לאומי בהאג. בריאיון לפודקאסט של מכון מחקר אמריקני, אמר פומפאו: "בימים הקרובים יתפרסמו שורה של הודעות, לא רק ממשרד החוץ, אלא גם מסוכנויות אחרות בממשל האמריקני, בניסיון לפעול נגד מה שבית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג מנסה לעשות".

פומפאו הוסיף לתקוף את בית הדין ואמר כי הוא "הפך למושחת, ומנסה לרדוף אחרי החיילים שלנו שפעלו לפי החוק של המדינה הכי מתורבתת בעולם - ארה"ב. לעולם לא ניתן לזה לקרות. בית הדין בהאג והעולם כולו יראו שאנחנו נחושים למנוע מהחיילים שלנו ומבני בריתנו בישראל להיות נרדפים על ידי בית הדין המושחת הזה".

שר החוץ האמריקני מייק פומפאו ובית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג | צילום: רויטרס

לפני כשלושה שבועות, פומפאו אמר כי לבית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג אין סמכות על הנעשה בגדה המערבית, מזרח ירושלים ורצועת עזה, ואמר כי אם בית הדין ימשיך בהליכים נגד ישראל, ארה"ב תדאג שיהיו לכך השלכות עליו. זאת, לאחר שב-30 באפריל חזרה התובעת בבית הדין על עמדתה כי שטחים אלה נמצאים בתחום שיפוטו, וכי יש לו סמכות לקבל תביעות בגין פשעי מלחמה לכאורה של ישראל בשטחים אלה.

"בית הדין הינו גוף פוליטי, ולא מוסד שיפוטי", מסר פומפאו. "המציאות המצערת אושרה שוב על ידי התובעת בבית הדין להחיל את סמכותו על ישראל, שבדומה לארצות הברית, לא חברה באמנת רומא שנוצרה על ידיו".