נשיא איראן: "על סבא"א להפסיק את חקירותיה כדי שנגיע להסכם גרעין"

ראיסי התייחס להסכם המתגבש - ודרש להסיר את הסנקציות מעל הרפובליקה האיסלאמית. הוא איים על ישראל כי אם תפעל נגד איראן - "נראה אם יישאר משהו מהמשטר הציוני". ראש המוסד לשעבר יוסי כהן: "ישראל עשתה הרבה מבצעים נגד הגרעין האיראני, כולל בלב איראן". הרצוג בשוויץ: "איראן לא מכבדת את סבא"א, היא חייבת להיענש"

זמן צפייה: 02:41

נשיא איראן, איברהים ראיסי, התייחס היום (שני) להסכם הגרעין הנרקם בין איראן למעצמות, וניצל את ההזדמנות כדי להשמיע איומים נגד ישראל. ראיסי אמר כי "עסקה שתחזיר אותנו להסכם הגרעין צריכה להבטיח הקלה משמעותית בסנקציות והסרתן, וסגירה של חקירת הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית", זאת על אף שעם הגשת טיוטת ההסכם לאיראן בתחילת החודש, במערב התעקשו שהרפובליקה האיסלאמית לא תתערב בפעילותה של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית על מנת לסגור את החקירה המתנהלת בעניין עקבות האורניום שנמצאו במדינה.

ראש המוסד לשעבר, יוסי כהן
ראש המוסד לשעבר, יוסי כהן | צילום: יוסי זליגר, יוני זוננשיין

בנוגע לאפשרות של פגישה עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמר ראיסי: "היא תהיה חסרת תועלת, אין תוכניות לפגישה כזו". לשיטתו, הדבר "לא עולה בקנה אחד עם האינטרסים של העם האיראני". במהלך מסיבת העיתונאים איים כאמור ראיסי על ישראל, ואמר כי "היא לא הייתה מעוניינת שאיראן תשיג יכולות גרעיוניות 'למטרות שלום', אך למרות זאת איראן השיגה טכנולוגיה גרעינית ואין ביכולתו של איש לגזול את הזכות הזאת. איומי הישות הציונית לא יביאו כל תועלת; לא היום ולא בעתיד".

ראיסי טען כי ישראל נוצחה בסבב האחרון ואמר: "האם היא יכולה להתמודד עם הטילים של ההתנגדות הפלסטינית? העולם ראה כיצד רצועת עזה הנצורה מגנה על עצמה והישות הציונית אינה מסוגלת להתמודד מולה". עוד אמר כי על ישראל "להבין שיש מרחק בין ההחלטה לבין התגובה עצמה. כי אם היעא תחליט לפגוע באיראן - ייתכן שלא תהיה לה הזדמנות לפעול. המרחק שבין ההחלטה לפעולה יראה לה אם יישאר משהו מהמשטר הציוני".

אבראהים ראיסי
אבראהים ראיסי | צילום: רויטרס

במקביל, נשא דברים ראש המוסד לשעבר יוסי כהן נאם באירוע של ההסתדרות הציונית העולמית בבאזל, לציון 125 שנים לקונגרס הציוני העולמי. כהן סיפר כי במהלך תפקידו כראש המוסד, "ישראל עשתה "רבה מבצעים כנגד תכנית הגרעין האיראנית, כולל בלב ליבה של איראן". כהן הוסיף כי "המשטר באיראן הוא המממן העולמי של הטרור בעולם. איראן מנסה לכתר את ישראל מהדרום בעזה דרך הצפון בסוריה ובלבנון. היא מאמנת ומממנת ארגוני טרור".

בנאומו אמר כהן כי "המשטר האיראני משקר לכל העולם ואנחנו הוכחנו זאת כשהבאנו אלפי מסמכים מהארכיון האיראני, מסמכים שהוכיחו כי האיראנים שיקרו לסבא"א", ובכך חיזק את טענת ישראל כי אסור למערב לוותר על חקירת הסכונות לאנרגיה אטומית. "היום בבוקר, כשיש שיחות על הסכם גרעין עם איראן, אני יכול להבטיח שישראל תעשה את כל הדרוש כדי לעכב ולמנוע מהאיראנים לבנות פצצות אטום שיאיימו על מדינת ישראל", אמר כהן.

הנשיא הרצוג ונשיא שוויץ איניאציו קאסיס
הנשיא הרצוג ונשיא שוויץ איניאציו קאסיס | צילום: חיים צח, לע''מ

הרצוג בשוויץ אחרי הודעת טהרן: "איראן לא מכבדת את סבא"א, היא חייבת להיענש"

נשיא המדינה יצחק הרצוג אמר היום בהצהרה לצד נשיא שוויץ בביקורו הרשמי:"מדינת ישראל חולקת עם שוויץ את המחויבות לשלום, ושואפת בכל מאודה לשלום עם כל שכנותיה כמובן עם שכנינו הפלסטינים, שכנינו הכי קרובים. לצערי, העימות האחרון עם גורמי טרור בעזה, בו נורו למעלה מאלף טילים על יישובנו, נכפה עלינו. נאלצנו להיאבק כנגד איומי טרור ולהגן על אזרחינו.

"אני שמח שהשלווה שבה לערינו, לישובנו ולכפרינו והאזרחים שבו אל שגרת חייהם. אני מבקש בהזדמנות זו להודות לכל מי שנטלו חלק במאמץ להשגת השקט. אנו מודים במיוחד למצרים ולקטאר, אשר הפגינו מנהיגות המחוייבת ליציבות אזורית. אנו מקווים ומתפללים כי בנינו בעזה ישובו הביתה במהרה, כפי שאמרתי לך בפגישתנו. המזרח התיכון עומד בצומת דרכים קריטי. בעוד הסכמי אברהם יצרו הזדמנויות נוספות להפיכת אזורנו למוקד של יציבות, שלום, ושגשוג - איראן ושלוחותיה ממשיכות להפיץ טרור ולחתור תחת הגורמים המתונים.

"אני קורא לכל הממשלות וכמובן לממשלת שוויץ להתנגד לתכנית הגרעין האיראנית ללא תנאי וללא סייג. איראן חרטה על דגלה את השמדת ישראל והיא פועלת ללא לאות לערער את יציבות האזור והעולם כולו. אנו מצפים ממשפחת העמים, להבהיר את הנקודה הזאת באופן חד וברור: הקהילה הבינלאומית, והעמים שדוחפים בגאווה לשלום בינלאומי, לא יכולות לקבל קריאות ומאמצים להשמדת חברה מדינה ריבונית של האו"ם. אסור לתת להתנהלותה של איראן לעבור בשתיקה. אסור לתת לפעולותיה של איראן לעבור ללא ענישה. והכי חשוב, אסור להרשות שמדינה שכזו תהיה בעלת יכולות גרעיניות. יש לעשות הכול כדי למנוע יכולות אלה מאיראן".