סבא"א: "איראן מתקינה צנטריפוגות מתקדמות במתקנים תת-קרקעיים"

דו"ח חדש של הסוכנות קובע כי איראן מרחיבה במהירות את יכולתה להעשיר אורניום, מתקינה צנטריפוגות מתקדמות במפעל התת-קרקעי שלה בנתנז ופורדו, והיא מתכוונת ללכת "רחוק יותר" ממה שתכננה בעבר, בכל הקשור להעשרת האורניום ולתכנית הגרעין שלה

זמן צפייה: 00:20

דו"ח חדש של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) שהגיע אתמול (שני) לידי סוכנות הידיעות "רויטרס", קובע כי איראן מרחיבה במהירות את יכולתה להעשיר אורניום, מתקינה צנטריפוגות מתקדמות במתקנים התת-קרקעיים בנתנז ופורדו, וכעת - היא מתכוונת ללכת "רחוק יותר" ממה שתכננה בעבר, בכל הקשור להעשרת האורניום ולתכנית הגרעין שלה.

בעוד ששיחות הגרעין בין איראן, מדינות אירופה, ארצות הברית והמעצמות על "החייאת" הסכם הגרעין משנת 2015 נמצאות ב"קיפאון", מהדו"ח עולה כי טהרן התקינה "מספר גדול" של צנטריפוגות מתקדמות שהסכם הגרעין משנת 2015 אוסר עליה להשתמש בהן.

עובדים במתקן גרעין כ-400 קילומטרים מטהרן
עובדים במתקן גרעין כ-400 קילומטרים מטהרן, ארכיון | צילום: רויטרס

בתוך כך, מהדו"ח עולה כי שלוש הצנטריפוגות המתקדמות שהותקנו המתקנים התת הקרקעיים הן מסוג IR-6, הדגם המתקדם שיש ברשותה של איראן המאפשר העשרת אורניום יעילה ומהירה הרבה יותר, בעוד שהסכם הגרעין משנת 2015 קובע כי איראן יכולה להחזיק אך ורק בצנטריפוגות מסוג IR-1.

לטענת איראן, שני האתרים הללו (נתנז ופורדו) בהם התקינה את הצנטריפוגות המתקדמות "עמידים" בפני תקיפה אווירית. עוד עולה מהדו"ח, שחובר בסוף חודש אוגוסט, כי על אף שהצנטריפוגות הותקנו זה מכבר, האיראנים טרם החלו להפעיל אותן. בנוסף, כמה צנטריפוגות מתקדמות מסוג IR-2m ו-IR-4 הותקנו גם הן, וחלקן האחר נמצאות בתהליך התקנה.

שרי החוץ של המעצמות ואיראן בהצגת מתווה הסכם הגרעין
מועד החתימה מתרחק? שרי החוץ של המעצמות ואיראן בהצגת מתווה הסכם הגרעין, 2015 | צילום: רויטרס

מזה כמה שבועות ששיחות הגרעין נמצאות ב"קיפאון", ובאמצע חודש ספטמבר, המשנה למזכיר המדינה האמריקני, וונדי שרמן טענה כי "אנחנו נמצאים במבוי סתום". שרמן הוסיפה: "התגובה האחרונה של איראן להצעת האיחוד האירופי להחיות את הסכם הגרעין לא מקובלת עלינו".

שרמן הדגישה כי "החזרנו את תגובתנו לאיראנים. מעכשיו - זה תלוי בהם". בהמשך, שרמן ציינה כי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן סבור כי עדיף לשאוף להשלים את המשא ומתן. עם זאת, היא אישרה כי הממשל האמריקני מתכונן לכל התרחישים האפשריים.

ברקע המתיחות הזו בין ארה"ב ואיראן, בשבוע שעבר הצדדים ערכו חילופי שבויים שנערכו "באמצעות תיווך של מדינה אזורית". במקביל, הרפובליקה האיסלאמית התירה לאזרח אמריקני הכלוא בה לצאת לחופשה בת שבוע מהכלא - והתירה לאביו לעזוב את איראן על מנת לקבל טיפול רפואי.