אפסו הסיכויים? הערכות: אזל החמצן ב"צוללת הטיטאניק"

ב-14:08 (שעון ישראל), על-פי הערכות, אזל החמצן בצוללת שהייתה בדרכה לשרידי הטיטאניק. בינתיים, צוותי החיפוש עדיין ממשיכים בסריקות אחר חמשת התיירים שהיו על הסיפון. דיווח: החברה הוזהרה ב-2018 מכשלי בטיחות חמורים

זמן צפייה: 02:12

כוחות החיפוש עדייין מנסים היום (חמישי), במאמץ של הרגע האחרון, למצוא את צוללת התיירים "טיטאן" של חברת OceanGate, שאבדה באוקיינוס האטלנטי בדרכה לשרידי הטיטאניק ביום שני האחרון. אתמול אישר משמר החופים האמריקני כי נשמעו קולות נקישה המגיעים באופן עקבי, ככל הנראה מהצוללת, וגם הבוקר נמשכו הסריקות. על-פי הערכות, ב-14:08 (שעון ישראל) אזל החמצן בצוללת. לפי דיווח ב"גרדיאן", ב-2018 הזהירו מומחים את חברת OceanGate מפני כשלים בטיחותיים בתכנון הצוללת, שעלולים להוביל ל"תוצאות הרסניות".

תמונות מהחיפושים אחר הצוללת טיטאן
תמונות מהחיפושים אחר הצוללת טיטאן | צילום: האתר הרשמי של אושן גייט

הצוללת, שמציעה מסעות אל שרידי הטיטאניק בעלות של 250 אלף דולר לאדם, נעלמה ביום ראשון האחרון ועל-פי הערכות שקעה לקרקעית האוקיינוס כשהייתה בדרכה להריסות ספינת הפאר שטבעה במצולות ב-1912. הקשר עמה אבד כשעה ו-45 דקות לאחר שיצאה לדרך. בין חמשת התיירים נמצא גם איש העסקים והמיליארדר הבריטי, האמיש הארדינג.

פנים הצוללת באילוסטרציה
פנים הצוללת באילוסטרציה | צילום: האתר הרשמי של אושן גייט

אתמול דיווח "דיילי מייל" הבריטי כי מטוס חילוץ של קנדה שמשתתף בסריקות אחר הצוללת, "זיהה סימני חיים" באוקיינוס האטלנטי. עוד נאמר כי צוות המטוס הצליחו לזהות "קולות נקישה שנשמעים בכל חצי שעה" מאזור הסריקות. ריצ'רד גאריו דה קאיו, ראש צוות החיפוש, צייץ בחשבון הטוויטר שלו טוויטר: "יש סיבה לתקווה. בהתבסס על נתונים מהשטח - ייתכן שסימני חיים סבירים זוהו". זמן קצר לאחר מכן אישר משמר החופים האמריקני את הדיווח.

Whatsapp Image 2023 06 20 At 0
הריסות הטיטאניק | צילום: Courtesy of NOAA/Institute for Exploration/University of Rhode Island (NOAA/IFE/URI)
הדמייה של ''טיטאניק''
הדמייה של הספינה ''טיטאניק'' | צילום: Shutterstock

הריסות הטיטאניק נמצאות כ-700 קילומטר דרומית לסנט ג'ונס, ניופאונדלנד, שבשליטת קנדה, אך משימת החילוץ מנוהלת מבוסטון, מסצ'וסטס שבארה"ב. משמר החופים האמריקני מסר כי ספינת מחקר בשם "פולאר פרינס" ערכה חיפוש עילי אחר הצוללת ביום שני בערב. הספינה משמשת להובלת צוללות לאתר הריסות הטיטאניק והייתה ספינת התמיכה במשלחת התיירות שיצאה ביום ראשון. ככל הנראה, כלי השיט החסר הוא צוללת מסוג "טיטאן" של חברת הטיולים "אושנגייט".

החיפושים אחר הצוללת
החיפושים אחר הצוללת | צילום: האתר הרשמי של אושן גייט

דיוויד פוג, עיתונאי שנסע במשלחת על סיפון הצוללת בשנה שעברה, אמר כי כשספינת התמיכה נמצאת ישירות מעל הצוללת, ניתן לשלוח הודעות טקסט קצרות בין השתיים. אחרת, אמצעי תקשורת בין השתיים לא זמינים מכיוון שמערכות תקשורת כמו GPS או רדיו אינן פועלות מתחת למים. פוג אמר עוד שאלו הנמצאים על הצוללת לא יכולים לצאת ממנה מכיוון שהיא אטומה מבפנים על ידי ברגים המופעלים מבחוץ.

Whatsapp Image 2023 06 20 At 0
המיליארד והחוקר הבריטי, האמיש הארדינג | צילום: ויקיפדיה

טיטאניק, שהייתה הספינה הגדולה ביותר בתחילת המאה שעברה, פגעה בקרחון בעת מסע הבכורה שלה מסאות'המפטון שבאנגליה לניו יורק ארה"ב. מתוך 2,200 הנוסעים ואנשי הצוות שהיו על סיפונה, יותר מ-1,500 נספו. שבריה נחקרו בהרחבה מאז שהתגלו ב-1985. ההריסה מונחת בשני חלקים: החרטום והירכתיים מופרדים בכ-2,600 רגל (כ-242 מטר), ושדה פסולת ענק מקיף את כלי השיט ההרוס.

צוללת חיפושים טיטאניק
גרפיקה - כמה עמוק נמצאים הצוללת, ההריסות והחיפושים? | צילום: חדשות 13

בחודש שעבר, הסריקה הדיגיטלית הראשונה בגודל מלא של ההריסות נוצרה באמצעות מיפוי ים עמוק. הסריקה מציגה גם את קנה המידה של הספינה, וגם כמה פרטים קטנים, כמו המספר הסידורי על אחד המדחפים.

בתוך כך זווית חדשה וביזארית התגלתה שעות ספורות לפני שמסתיים החמצן בצוללת: וונדי ראש, אשתה של סטוקטון ראש, מנכ"ל חברת אושן גייט אשר לה שייכת הצוללת שנעלמה בה גם הוא נמצא, היא צאצאית לנספים באסון הטיטאניק בשנת 1912, איסידור ואיידה שטראוס, מייסדי רשת הענק האמריקאית מייסיס, שנצפו על פי עדויות אוחזים ידיים בעת שהספינה טבעה, על אף שלאיידה ניתן סיכוי להינצל, העדיפה להישאר עם בעלה.

ציור של סבתא וסבא רבא של וונדי ראש, אשתו של מנכ''ל אושן גייט
ציור של סבתא וסבא רבא של וונדי ראש, אשתו של מנכ''ל אושן גייט

כעת כאשר החיפושים הגיעו לנקודה הקריטית ביותר מאז שהחלו, הרובוט הראשון שנשלח למשימת החיפוש באיזור המים הטריטוריאליים של קנדה הגיע לקרקעית הים, אך לא הגיע לממצאים חד משמעייים בנוגע למיקומה של הצוללת.