דיווח: "ייתכן שזוהו סימני חיים" מהצוללת שנעלמה בדרך לטיטאניק

לפי דיווח ב"דיילי מייל" הבריטי, מטוס קנדי זיהה "היתכנות לסימני חיים" לאחר שהצוות קלט "קולות נקישה שנשמעים בכל חצי שעה" מאזור החיפושים. ריצ'רד גאריו דה קאיו, ראש צוות החיפוש, אמר: "יש סיבה לתקווה. בהתבסס על נתונים מהשטח - ייתכן שסימני חיים סבירים זוהו". משמר החופים האמריקני אישר את הדיווח

זמן צפייה: 01:28

לפי דיווח ב"דיילי מייל" הבריטי הבוקר (רביעי), מטוס חילוץ של קנדה שמשתתף בסריקות אחר צוללת התיירים שנעלמה כשהייתה בדרכה לשרידי הטיטאניק, "זיהה סימני חיים" באוקיינוס האטלנטי. עוד נאמר כי צוות המטוס הצליחו לזהות "קולות נקישה שנשמעים בכל חצי שעה" מאזור הסריקות. ריצ'רד גאריו דה קאיו, ראש צוות החיפוש, צייץ בחשבון הטוויטר שלו טוויטר: "יש סיבה לתקווה. בהתבסס על נתונים מהשטח - ייתכן שסימני חיים סבירים זוהו". זמן קצר לאחר מכן אישר משמר החופים האמריקני את הדיווח.

בתוך כך, נמשכים החיפושים אחר הצוללת שעליה חמישה תיירים, שהייתה בדרכה כאמור להריסות ספינת הפאר טיטאניק, שטבעה במצולות ב-1912. הקשר עם הצוללת אבד ביום ראשון כשעה ו-45 דקות לאחר שיצאה לדרך. בין חמשת התיירים נמצא גם איש העסקים והמיליארדר הבריטי, האמיש הארדינג.

בעוד שהחיפושים נמשכים, עד כה לא נמצא לצוללת סימן. מדובר במשימה קשה במיוחד, מכיוון שעל-פי הערכות נותר בה חמצן רק לעוד יומיים. סוכנויות ממשלתיות, חיל הים של שתי המדינות וחברות מסחריות בים עמוק מסייעים במבצע החילוץ, ומטוסים צבאיים, צוללת ומצופי סונאר משתתפים בחיפושים. לא ידוע אם הצוללת לכודה בין הריסות הטיטאניק, או שהיא עלתה לפני הים ולא מצליחה לתקשר.

הדמייה של ''טיטאניק''
הדמייה של הספינה ''טיטאניק'' | צילום: Shutterstock

הריסות הטיטאניק נמצאות כ-700 קילומטר דרומית לסנט ג'ונס, ניופאונדלנד, שבשליטת קנדה, אך משימת החילוץ מנוהלת מבוסטון, מסצ'וסטס שבארה"ב. משמר החופים האמריקני מסר כי ספינת מחקר בשם "פולאר פרינס" ערכה חיפוש עילי אחר הצוללת ביום שני בערב. הספינה משמשת להובלת צוללות לאתר הריסות הטיטאניק והייתה ספינת התמיכה במשלחת התיירות שיצאה ביום ראשון. ככל הנראה, כלי השיט החסר הוא צוללת מסוג "טיטאן" של חברת הטיולים "אושנגייט".

דיוויד פוג, עיתונאי שנסע במשלחת על סיפון הצוללת בשנה שעברה אמר כי כאשר ספינת התמיכה נמצאת ישירות מעל הצוללת, ניתן לשלוח הודעות טקסט קצרות בין השניים. אחרת, אמצעי תקשורת בין השתיים לא זמינים מכיוון שמערכות תקשורת כמו GPS או רדיו אינן פועלות מתחת למים. פוג אמר עוד שאלו הנמצאים על הצוללת לא יכולים לצאת ממנה מכיוון שהיא אטומה מבפנים על ידי ברגים המופעלים מבחוץ.

כרטיסים למשלחת עולים 250 אלף דולר לטיול שאורך שמונה ימים, כולל צלילות אל ההריסה בעומק של 3,800 מטר (12,500 רגל). הארדינג, שנמצא כאמור על סיפון כלי השיט שנעלם, כתב ברשתות החברתיות בסוף השבוע שהוא "גאה סוף סוף להכריז" שהוא יהיה על סיפון המשימה להריסת הטיטאניק - אך הוסיף כי בגלל "החורף הגרוע ביותר בניופאונדלנד מזה 40 שנה, המשימה הזו היא ככל הנראה תהיה המשימה המאוישת הראשונה והיחידה לטיטאניק בשנת 2023".

Whatsapp Image 2023 06 20 At 0
המיליארד והחוקר הבריטי, האמיש הארדינג | צילום: ויקיפדיה

מדובר באזור מבודד, מה שמקשה מאד על החיפושים ולכך מתווספת העובדה שהראות אובדת במהירות מתחת לפני המים שכן האור אינו יכול לחדור רחוק. מחברת "אושנגייט" נמסר כי לא הצליחו "ליצור קשר עם אחד מכלי הרכב הצוללים שלנו, אך ההתמקדות המלאה שלנו היא באנשי הצוות שעל הצוללת ובמשפחותיהם. אנו מודים מאוד על הסיוע הנרחב שקיבלנו ממספר סוכנויות ממשלתיות וחברות בים עמוק במאמצים שלנו ליצור מחדש קשר עם הצוללת".

הטיטאניק, שהייתה הספינה הגדולה ביותר בתקופתה, פגעה בקרחון בעת מסע הבכורה שלה מסאות'המפטון שבאנגליה לניו יורק ארה"ב בשנת 1912. מתוך 2,200 הנוסעים ואנשי הצוות שהיו על סיפונה, יותר מ-1,500 מתו. שבריה נחקרו בהרחבה מאז התגלו ב-1985. ההריסה מונחת בשני חלקים, כאשר החרטום והירכתיים מופרדים בכ-2,600 רגל (כ-242 מטר), ושדה פסולת ענק מקיף את כלי השיט ההרוס.

בחודש שעבר, הסריקה הדיגיטלית הראשונה בגודל מלא של ההריסות נוצרה באמצעות מיפוי ים עמוק. הסריקה מציגה גם את קנה המידה של הספינה, וגם כמה פרטים קטנים, כמו המספר הסידורי על אחד המדחפים.