"המצב מתוח": ברוסיה חוששים ממתקפה אוקראינית וקוראים לאזרחים להתפנות מחרסון

מפקד הכוחות הרוסיים באוקראינה קרא לתושבי העיר "להתפנות בהקדם האפשרי" בעקבות "המצב הקשה". באוקראינה חוששים ממלכודת רוסית. במקביל, דו"ח המודיעין הבריטי טען כי "תפקודה של ההנהגה הצבאית של רוסיה נשחק" ועל כן, הם מתקשים לרשום הצלחות בשטח

זמן צפייה: 00:12

מפקד הכוחות הרוסיים באוקראינה, גנרל ארמייה סרגיי סורוביקין, קרא הבוקר (רביעי) לתושבי העיר חרסון שבדרום אוקראינה ונמצאת תחת שליטה רוסית, "להתפנות בהקדם האפשרי", תוך שהוא מזהיר מפני מתקפה אוקראינית מסיבית, שמבין דבריו ניתן להסיק שהיא כבר החלה.

"המצב בדרום המדינה קשה, ועל כן, יש לפנות את העיר חרסון". עוד אמר סורוביקין כי צבא אוקראינה עושה שימוש במערכת הרקטות "HIMARS" האמריקנית, שבזכותה, הכוחות האוקראינים הצליחו להסב נזק משמעותי לתשתיות בעיר, בגשרים, בסכרים ובכבישים, שפגעו בשרשראות האספקה של צבא רוסיה. "הצבא הרוסי יבטיח את הפינוי הבטוח של אוכלוסיית חרסון", הוסיף.

סרגיי סורוביקין, מפקד הכוחות הרוסיים באוקראינה
''יש לפנות את העיר חרסון''. גנרל ארמייה סרגיי סורוביקין, מפקד הכוחות הרוסיים באוקראינה | צילום: רויטרס

סורוביקין שבעבר כיהן כמפקד הכוחות רוסיים בסוריה וכמפקד כוחות האוויר והחלל של הפדרציה, ידוע בשל אכזריותו והיותו חסר רחמים. בתפקידיו השונים בסוריה ובצ'צ'ניה, הוא לא היסס להורות על מהלכים שהובילו להרג של אזרחים חפים מפשע. עם זאת, סורוביקין ידוע בתור אדם מוכשר ויעיל, שעשוי להיטיב עם הכוחות הרוסיים באוקראינה.

קיריל סטרמוסוב, סגן מושל מחוז חרסון שמונה מטעם ממשלת רוסיה הצטרף לדבריו והזהיר כי "בעתיד הקרוב מאוד", חיילים אוקראינים יחלו בהסתערות על העיר. "נא לקחת את דבריי ברצינות - אני מדבר על פינוי כמה שיותר מהר", כתב אתמול בחשבון הטלגרם שלו. הוא הוסיף וקרא לאנשים לעבור לצדו "השמאלי" של נהר הדנייפר, הרי שמצידו הימני של הנהר - הסכנה גבוהה הרבה יותר. השאיפה ברוסיה, שבינתיים אסרה על אזרחיה להיכנס לשטחי חרסון, היא לפנות מהעיר 10 אלפים איש בכל יום.

באוקראינה יש מי הסבורים כי רוסיה מעוניינת לפנות את תושבי העיר חרסון, כדי לטמון לכוחות המזוינים של אוקראינה מלכודת, ולהסב לעיר ולחיילים האוקראינים נזק משמעותי. אחד מהם שטוען כך הוא ויטלי קים, מפקד האזור הצבאי של מחוז ניקולאייב.

בניין מגורים שהופצץ בעיר חרסון
בניין מגורים שהופצץ בעיר חרסון. לפני המלחמה, אוכלוסיית העיר מנתה כמעט 300 אלף תושבים. רובם לא נמצאים שם יותר | צילום: מתוך טוויטר

טרם רוסיה פלשה לאוקראינה בסוף חודש פברואר, אוכלוסיית חרסון מנתה כמעט 300 אלף תושבים. גורמים רשמיים אוקראינים מעריכים שכמחצית מהתושבים נמלטו מהעיר בתחילת במלחמה. בשבועות האחרונים, הכוחות האוקראינים הצליחו לכבוש שטחים נרחבים בפרברי העיר ובאזורים הסמוכים לה.

לפי ההערכות, בתקופה הזו, הצבא האוקראיני רשם התקדמות של 30 ק"מ לכיוון העיר. "בכלל, מצב המבצע הצבאי המיוחד של רוסיה הינו מתוח", טען הגנרל סורוביקין. יצוין כי חרסון היא הבירה האזורית האוקראינית היחידה שנכבשה על ידי רוסיה אי אז בתחילת חודש מרץ. כזכור, בסוף חודש ספטמבר, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הכריז על סיפוח מחוז חרסון לשטח הפדרציה, בנוסף לסיפוח המחוזות לוהנסק, דונייצק וזפוריז'יה.

טנק אוקראיני בקרבת העיר חרסון
הכוחות האוקראינים ממשיכים להתקדם לכיוון חרסון. ברוסיה הורו לתושבים ''להתפנות במהרה'' | צילום: מתוך טוויטר

בדו"ח המודיעין של משרד ההגנה הבריטי, שמתפרסם מידי יום, טענו הבוקר כי "תפקודה של ההנהגה הצבאית של רוסיה נשחק". עוד צוין בדו"ח כי ברמה הטקטית, הרוסים ניצבים בפני מחסור בקצינים זוטרים בעלי יכולת ארגון וכושר מנהיגות להוביל חיילי מילואים חדשים שהתגייסו זה עתה.

בדו"ח הדגישו כי ארבעה מתוך חמישה מפקדים רוסיים שהיו אחראיים בין היתר על האלמנטיים המבצעיים של הפלישה - פוטרו, ומחליפיהם, לא הצליחו לייצר הצלחות משמעותיות, או לפחות יותר מאלה של קודמיהם. הערכת המודיעין הבריטי אומרת שהחלפת שרשרת הפיקוד עשויה להשפיע על הצבא הרוסי יותר משמהלך כזה היה משפיע על צבא מערבי סדור. לטענת הבריטים, הדוקטרינה הצבאית הרוסית שמה במרכז את המפקד באופן אישי, ולא את המאמץ הרחב והמשותף של הצוות שלו.

הפצצות בקייב, הבוקר
עשן מיתמר מעל שמי קייב כתוצאה מהתקיפות הרוסיות. יום שני | צילום: רויטרס

על רקע ההתפתחויות האחרונות בחרסון, בימים האחרונים, הכוחות הרוסיים העצימו את תקיפותיהם בערי אוקראינה לרבות נגד מטרות ותשתיות אזרחיות ביניהן תחנות כוח, מתקני חשמל ואנרגיה, מתקני מים ועוד. זאת, בין היתר באמצעות שימוש באמצעי לחימה שיוצרו באיראן. לפי הבכירים האוקראינים השונים, המתקפות הללו גרמו ל"נזקים חמורים", ובחלק מהאזורים שהותקפו - האזרחים נותקו מחשמל ומים.

נשיא אוקראינה זלנסקי טען כי בשבוע החולף, 30% מכלל תחנות הכוח במדינה הושמדו כליל. הצמרת המדינית והצבאית באוקראינה סבורה כי המתקפות הרוסיות האחרונות נועדו הן כדי להטיל אימה על אזרחי אוקראינה, וגם לפגוע בתשתיות אזרחיות קריטיות לקראת החורף הקרב.