דה סנטיס הודיע רשמית: פורש מהמרוץ במפלגה הרפובליקנית

אחרי קמפיין מקרטע, סקרים לא מחמיאים והפסד צורם בבחירות המקדימות באיווה - מושל פלורידה הודיע כי לא יתמודד בבחירות לראשות המפלגה, וכי הוא פורש מהמירוץ לנשיאות. בסרטון שפרסם הוא הצהיר: "זה ברור שטראמפ עדיף על הנשיא הנוכחי, חתמתי על התחייבות לתמוך במועמד הרפובליקני - ואני אכבד זאת"

Whatsapp Image 2023 05 25 At 0
מושל פלורידה רון דה-סנטיס | צילום: רויטרס

יומיים בלבד לפני הבחירות המקדימות בניו המפשייר לראשות המפלגה הרפובליקנית, מושל פלורידה רון דה-סנטיס הודיע היום (ראשון) כי יפרוש מהמרוץ לתפקיד מועמד המפלגה לנשיאות ארצות הברית, ויתמוך במועמדותו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ.

"אני משעה את הקמפיין שלי" אמר דה-סנטיס בסרטון שפורסם הערב, "זה ברור כי טראמפ עדיף על הנשיא הנוכחי, ג'ו ביידן. חתמתי על על התחייבות לתמוך במועמד הרפובליקני, ואני אכבד את ההתחייבות הזו. יש לטראמפ את התמיכה שלי". טראמפ הודה לדה-סנטיס על תמיכתו ואמר לרשת "פוקס ניוז": "מצפה לעבודה יחדיו - על מנת להביס את ג'ו ביידן".

לאחר שהכריז על התמודדותו לנשיאות במאי, דה-סנטיס הוציא עשרות מיליוני דולרים על קמפיין הנשיאות שלו - אך ללא הועיל. טראמפ הרבה ללעוג בנאומיו לתדמית "הלוחם השמרן" של דה-סנטיס - מהבעות הפנים שלו ועד לסוג הנעליים אותן נוהג לנעול. כשלון נוסף לקמפיין נרשם כבר בפתיחתו, באירוע שידור חי בטוויטר, שכשל מפאת תקלות טכניות.

טראמפ פריימריז באיווה ארה"ב ארצות הברית
דונלד טראמפ בנאום הניצחון באייווה | צילום: רויטרס

הודעת הפרישה של דה-סנטיס מגיעה לאחר הפסד צורם לטראמפ בבחירות לאיווה ביום שני האחרון, שם הוא בקושי ניצח את מושלת דרום קרוליינה לשעבר ניקי היילי. דה-סנטיס הזרים כספים רבים לקמפיין הבחירות באיווה, וככל הנראה לא נותר לו מספיק לקמפיינים בניו המפשייר ובדרום קרוליינה - עד כדי כך שהטלוויזיה המקומית בשתי המדינות לא שידרה אף לא תשדיר בחירות אחד של המושל.

בשבוע שעבר התחיל דה-סנטיס לאותת שהוא רוצה לפרוש מהמירוץ, כשהוא החל לדבר על בחירות 2028 והודה כי "טראמפ זכה בניצחון מוחץ באיווה". כמו כן, הוא ביטל את הגעתו לאירועים וביטל את הופעותיו בפאנלים פוליטיים בערוצים השונים.

ניקי היילי, פריימריז באיווה
ניקי היילי לאחר ההפסד בפריימריז באיווה | צילום: רויטרס

אם כן, בחלוף שלוש שנים מהיום בו נפרד מהבית הלבן, ולאחר שלל הסתבכויות עם החוק וביקורים תכופים בבתי משפט, טראמפ מוביל בבטחה בפריימריז של המפלגה הרפובליקנית לקראת הבחירות הכלליות שיתקיימו בחודש נובמבר הקרוב, בדרכו לזכייה שלישית ברציפות במועמדות המפלגה לנשיאות.

כעת, מי שנותרה במרוץ לאחר פרישתו של דה-סנטיס,ותנסה לאתגר את הנשיא לשעבר ולמנוע התמודדות נוספת בינו לבין הנשיא ג'ו ביידן, היא שגרירת ארה"ב באו"ם ומושלת דרום קרולנייה לשעבר ניקי היילי - שתולה את תקוותה בתוצאות הפריימריז שיערכו במדינת ניו המפשייר ביום שלישי.

במקביל להכנות הסופיות לקראת הבחירות שיתקיימו מחרתיים, טראמפ מתכונן לקרב הגדול הבא בפריימריז - שיתרחש בעוד כחודש בדרום קרוליינה. על אף שנבחרה פעמיים למושלת המדינה, היילי מפגרת אחרי הנשיא לשעבר בכל הסקרים במדינת הבית שלה. "אנחנו הולכים לשם בעוד שלושה שבועות, ואתם יודעים בדיוק מה אנחנו עומדים לעשות", אמר טראמפ לתומכיו.

תומכת טראמפ באייווה
תומכת טראמפ באייווה | צילום: רויטרס
תומך טראמפ
תומך טראמפ בעצרת בניו המפשייר | צילום: רויטרס

הפריימריז הרפובליקניים יימשכו עד ל-4 ביוני, כשנקודת ציון חשובה תתרחש ב-5 במרץ - אז ייערך "יום שלישי הגדול" (Super Tuesday), בו מתקיימות במקביל בחירות מקדימות במספר מדינות גדולות. במסגרת הפריימריז, כל מדינות ארצות הברית ומספר טריטוריות אמריקניות מחלקות מספר מסוים של "צירים" בין המועמדים, בהתאם להישגיהם בבחירות - ולא על פי שיטת "המנצח לוקח הכל", כפי שנעשה במסגרת הבחירות הכלליות. כדי לזכות במועמדות המפלגה הרפובליקנית לנשיאות, מועמד צריך לגרוף 1,235 צירים. הוועידה הלאומית של המפלגה, בה יוכרז המועמד הנשיאותי באופן רשמי, תתקיים במילווקי שבוויסקונסין בין התאריכים 15-18 ביולי.