"כאילו הטילו פצצת אטום": לפחות 48 הרוגים כתוצאה מהוריקן "איאן"

מניין הקורבנות הרשמי בארצות הברית עלה פעם נוספת, בשעה שהוריקן "איאן" התחזק להוריקן בדרגה 1 כשהוא פונה לכיוון מדינת דרום קרוליינה. בפלורידה ממשיכים לאמוד את נזקי ההוריקן ובמחוזות מסוימים משוועים לסיוע: "אנחנו עומדים בפני אסון. אנחנו צריכים הכל"

זמן צפייה: 02:36

מניין הקורבנות הרשמי בארצות הברית עלה היום (שבת) ל-48 הרוגים, בשעה שהוריקן "איאן" התחזק להוריקן בדרגה 1 כשהוא פונה לכיוון מדינת דרום קרוליינה, כך לפי שירות מזג האוויר הלאומי של ארה"ב. החשש הוא למספר הרוגים גבוה בהרבה, כאשר מאמצי חיפוש והצלה מתבצעים באזורים בפלורידה ובמדינות הסמוכות לה, שנפגעו בצורה הקשה ביותר.

כזכור, אתמול נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ערך תדרוך לכתבים, במהלכו התייחס למספר נושאים ביניהם גם לנזקי הוריקן "איאן" ש"משתולל" בדרום מזרח ארה"ב בימים האחרונים. בתוך כך, הנשיא אמר כי ההרס שנגרם בעקבות ההוריקן בפלורידה - "ייתכן שהוא מהגרועים ביותר בתולדות ארה"ב". ביידן הוסיף: "אנחנו רק מתחילים להבחין בעוצמות ההרס".

הצפות בפורט מאיירס, פלורידה, בעקבות ההוריקן ''איאן''
הצפות בפורט מאיירס, פלורידה, בעקבות ההוריקן ''איאן'' | צילום: רויטרס

מרכז ההוריקנים הלאומי של מיאמי (פלורידה) פרסם אזהרה מפני גל סערה "מסכן חיים", בנוסף לרוחות חזקות לאורך הדרך מצפון קרוליינה לחוף הצפון-מזרחי של פלורידה. בנוסף לנשיא ביידן, גורמים רשמיים נוספים בארה"ב חוששים שהוריקן "איאן" יהיה אסון הטבע הגדול ביותר בהיסטוריה של פלורידה, למרות הרקורד "העשיר" של המדינה, שמזה מאות שנים - נפגעה מהוריקנים הרסניים.

ממשרד השריף של מחוז שרלוט שבפלורידה נמסר הבוקר כי "המחוז זקוק נואשות לעזרה, למרות הסיוע שכבר קיבל". במשרד תיארו את נזקי ההוריקן כ"אסון לאומי" והוסיפו: "אנחנו עומדים בפני טרגדיה". "במילים פשוטות, אנחנו צריכים הכל", נמסר. "האנשים שהגיעו הנה עזרו לנו מאוד, אבל אנחנו צריכים עוד". בית החולים היחיד הפעיל במחוז אינו מקבל מטופלים חדשים - דבר שבמשרד כינו "הרסני".

כאמור, אתמול החלו הסופות להכות בחופי דרום קרוליינה וצפון קרוליינה, כאשר ההוריקן מתקדם צפונה מהאוקיינוס האטלנטי. מערכת הסופה המסוכנת ביותר הייתה כ-145 קילומטרים דרומית-מזרחית לצ'רלסטון שבדרום קרוליינה, כך נמסר ממרכז ההוריקנים הלאומי. לפי העדכון, ההוריקן מתקדם לכיוון צפון-מזרח במהירות של 9 קמ"ש.

מסט אווירי בשכונה שבמחוז לי שבפלורידה, הוריקן ''איאן''
מבט אווירי על שכונת מגורים שבמחוז לי שבפלורידה, שניזוקה מההצפות | צילום: רויטרס

שלשום הורד ההוריקן לדרגת סופה טרופית, לפני שהתחזק שוב בדרכו לכיוון דרום וצפון קרוליינה וג'ורג'יה, עם שטפונות מסכני חיים ורוחות חזקות. הרוחות המתמשכות נמדדו בקצב מקסימלי של קרוב ל-75 קמ"ש, וכל קו החוף של המדינה היה תחת אזהרת הוריקן. נכון להבוקר, ההוריקן "איאן" הותיר כ-2.4 מיליון בני אדם ללא חשמל, כאשר בכמה בתי חולים יש מחסור במים, ואלפי תושבים נלכדו בבתיהם.

בפלורידה הבעיה המרכזית כרגע היא ההצפות הקשות, שגרמו לעיקר הנזקים במדינה. במקומות מסוימים במדינה, מפלס המים זינק לטווח של 3-4 מטרים מהרמה הרגילה. 80% מרחובות העיר נייפלס שבדרום מערב פלורידה נמצאים מתחת למים.

רחובות פורט מאיירס שבפלורידה, הוריקן ''איאן''
רחובות פורט מאיירס שבפלורידה, הוריקן ''איאן'' | צילום: רויטרס

בתדרוך שערך לעיתונאים מושל מחוז פלורידה רון דה-סנטיס, הוא ציין כי עד כה, צוותי ההצלה במחוז הגיעו ללמעלה מ-3,000 בתים הרוסים וכאלו שהוצפו. בחלק מהבתים, הכוחות חילצו את מי ששהו בבתים. המושל הוסיף כי כתוצאה מנזקי ההוריקן, במחוז לי אף לא היו מים זורמים לרוב התושבים.

חלקים מדרום מערב פלורידה נראו, במילותיו של תושב אחד, "כאילו מישהו הטיל פצצת אטום". דה-סנטיס בעצמו תיאר את חוף פורט מאיירס שבפלורידה כ"גראונד זירו" בו בניינים משוטחים, סירות מושלכות ב"ערימות", תקועות בין בתים או צפות ברחובות מוצפים. רבים שפונו איבדו הכל מלבד חייהם, וגורמים רשמיים הזהירו כי לאותם אנשים "אין לאן לחזור".