בניסיון למחוק את הפרק האפל בתולדותיה: נסגר ארגון זכויות האדם החשוב ברוסיה

בית המשפט העליון ברוסיה פסק לסגור את ארגון ההנצחה "ממוריאל" שפעל מאז שלהי ברית המועצות, שבין היתר חקר את הפשעים של המשטר הטוטליטרי בראשותו של הדיקטטור יוסיף סטלין. התובע בתיק לביהמ"ש: "ארגון שמסלף את היסטוריית בריה"מ"

עורך הדין איליה נוביקוב מחוץ לבית המשפט העליון ברוסיה
עורך הדין איליה נוביקוב מחוץ לבית המשפט העליון ברוסיה | צילום: רויטרס

בית המשפט העליון ברוסיה הורה לסגור את ארגון "ממוריאל", שפועל מאז שלהי ברית המועצות ובין היתר מנציח את קורבנות המשטר הסובייטי הטוטליטרי ששלט ברוסיה במשך עשורים, וכן חוקר את הפשעים של המשטר הסובייטי בראשותו של הדיקטטור יוסיף סטלין כלפי אזרחיו.

סגירתו של הארגון התאפשרה עקב חוקים חדשים שנועדו להגביל את כוחה של התקשורת ברוסיה של פוטין, לפיהם הוחלט לסווג כל אדם וגוף תקשורת שיעסוק בחשיפת שחיתויות, סיקור פשעים בעבר ובהווה ועבירות על טוהר המידות בגופי הביטחון של המדינה  - יסווג כ"סוכן זר" שמטרתו לפגוע בביטחון הלאומי.

לנה פיטרס ואביה יוזף סטלין
לנה פיטרס ואביה יוזף סטלין | צילום: AP

הארגון "ממוריאל" הואשם על ידי התביעה כ"ארגון זר", וככזה "פעל ליצור תמונה מעוותת של ברית המועצות לפיה מדובר בארגון טרור. חברי הארגון מפתחים תאוריות קונספירציה על הדיכוי הפוליטי הגדול של המאה ה-20". כמו כן, ציין התובע אלכסיי זפיארוב כי "רשימת הקורבנות של המשטר הסטליניסטי שפרסם הארגון כולל מספר עבריינים נאציים עם דם סובייטי על הידיים".

עקב הסגירה, עשרות בני אדם המזוהים עם האופוזיצה ברוסיה נעמדו בתנאי כפור מחוץ למבנה בית המשפט העליון ברוסיה במחאה על סגירתו. בתיעוד שהופץ ברשתות, נראו הפמגינים צועקים "בושה!" לעבר השופטים, כאשר חלקם אף פונו על ידי כוחות הביטחון הרוסיים.

ארגון "ממוריאל" הוא הוויתק ביותר ברוסיה בכל הקשור לפיקוח על זכויות אדם. הארגון הוקם בשנת 1987, ארבע שנים לפני נפילת ברית המועצות, כאשר יו"ר הארגון היה הדיסידנט, הפיזיקאי וזוכה פרס הנובל - אנדריי סחרוב.  פעולת הארגון מחולקת לשניים - "ממוריאל אינטרנשיונל", שמטרתו לחקור את הפשעים שבוצעו בתקופת ברית המועצות, ו-"מרכז ממוריאל לזכויות אדם" שעוסק באיסרים פוליטיים, לרבות אלכסיי נבאלני שמתנגד לפוטין.