צפו: נשיא סין לשעבר הוצא מכנס המפלגה הקומוניסטית

במהלך הכנס, בו צפויים הצירים לאשר את כהונתו השלישית של הנשיא המכהן שי ג'ינגפינג, נשיא סין לשעבר חו ג'ינטאו הוצא מאולם הקונגרס. הנשיא לשעבר, שישב משמאל לשי - לווה על ידי שני דיילים שהראו לו את הדרך החוצה

זמן צפייה: 00:24

במהלך כנס המפלגה הקומוניסטית שהתקיים הבוקר (שבת) בבירת סין - בייג'ינג, נשיא סין לשעבר חו ג'ינטאו, קודמו בתפקיד של הנשיא המכהן שי ג'ינפינג הוצא מאולם הקונגרס, המכונה גם "היכל העם". הנשיא לשעבר, שישב משמאל לנשיא שי - לווה על ידי שני דיילים שהראו לו את הדרך החוצה.

בסרטונים שפורסמו ברשתות החברתיות, הנשיא לשעבר חו נראה מבולבל כשהתבקש לצאת החוצה. בדרכו החוצה, הוא החליף כמה מילים עם הנשיא המכהן שי ג'ינפינג וטפח על כתפו של ראש הממשלה לי קצ'יאנג שישב לימינו של שי.

הקונגרס הסיני - ''היכל העם''
הקונגרס הסיני - ''היכל העם'' | צילום: רויטרס

תפקידו של הקונגרס הסיני, המורכב מכמעט 3,000 צירים ומתכנס אחת לשנה, הוא חקיקה, פיקוח על פעילות הממשלה ובחירת בעלי תפקידים בכירים. בזה הנוכחי, הקונגרס צפוי לאשר את תיקוני החוקה שאפשרו לנשיא שי לכהן בקדצניה שלישית, ויבטיחו את סמכויותיו הריכוזיות במפלגה.

כמו כן, הקונגרס צפוי למנות את חברי הוועדה המתמדת של הפוליטבירו הסיני (הגוף השלטוני החזק במדינה), שלפי ההערכות במערב - יהיו אנשי אמונו של הנשיא המכהן, מאחר וזה אינו מעוניין לעמוד בפני ביקורת על זה שהתאים את החוק הסיני לרצונו האישי, באופן שיאפשר לו לכהן בתפקיד בקדנציה שלישית, באופן חסר תקדים.

האיש החזק בסין. הנשיא שי ג'ינפינג. | צילום: רויטרס

הנשיא שי, שמכהן בתפקיד החל משנת 2013, שולט ביד ברזל במדינה והטענות הן שהוא צבר כוח אדיר, כמו זה של שליט סין בין השנים 1949-1976, מאו דזה-דונג. במהלך הקדנציות שלו, הנשיא סין הרבה לבצע טיהורים שלטוניים, במסגרתם בוצעו עשרות מעצרים של בכירים בממשל הסיני, או לחלופין הדיחו אותם מתפקידם.

בסוף חודש ספטמבר, הופצו שמועות בסין ובמערב אודות מעצרו לכאורה של הנשיא שי על ידי הצבא הסיני. לפי אותם דיווחים, הרקע למעצר שמעולם לא קרה, היה רצונו של הנשיא להיבחר לקדנציה שלישית לתפקיד המזכיר הכללי של המפלגה הקומוניסטית ונשיא המדינה, בעוד החוק בסין מתיר לנבחרי ציבור לכהן בתפקיד פעמיים בלבד.

בזמנו דווח כי ראש ממשלת סין לשעבר וון ג'יאבאו, הנשיא לשעבר חו ג'ינטאו, ובכירים נוספים בממשל הסיני היו אלה שהובילו למעצרו. על אף שהשמועות הוכחו כמפוברקות, בשבועות האחרונים, גברה המתיחות במדינה לקראת הקונגרס הגדול של המפלגה הקומוניסטית, בו צפוי להתמנות נשיא סין שי לקדנציה שלישית ברציפות.