חרף השעיית חוק ההסגרה: מאות אלפים מפגינים ברחובות הונג קונג

המוני בני אדם יצאו לרחוב בדרישה לבטל את החוק לחלוטין, זאת על רקע הודעת מושלת הונג קונג קארי לאם כי תפסיק את הדיונים בו עד להודעה חדשה. חלק מהמפגינים קוראים למנהיגה להתפטר מתפקידה

זמן צפייה: 00:35

מאות אלפי בני אדם מפגינים היום (ראשון) ברחובות הונג קונג בדרישה למשוך לחלוטין את הצעת חוק ההסגרה לסין. זאת, על רקע הצהרתה של המושלת, קארי לאם, כי תשעה את הדיונים בהצעה עד להודעה חדשה וכי תמשיך את ההידברות בסוגייה לאחר שבוע של מחאות ענק בטריטוריה. המפגינים דורשים לבטל את החוק לחלוטין, וחלקם אף קוראים ללאם להתפטר מתפקידה

לכתבות נוספות בנושא:

לאחר הפגנות הענק: הונג קונג משעה את חוק ההסגרה לסין

חרף ההפגנות בהונג קונג – סין לא תוותר על חוק ההסגרה • פרשנות

כמיליון הפגינו בהונג קונג; עימותים אלימים בין המוחים למשטרה

ההפגנות בהונג קונג בעקבות הצעת חוק ההסגרה לסין
ההפגנות בהונג קונג בעקבות הצעת חוק ההסגרה לסין | צילום: רויטרס

כאמור, אתמול הודיעה מושלת הונג קונג כי היא מקפיאה עד להודעה חדשה את חוק ההסגרה, שיאפשר להסגיר חשודים בפלילים לשלטונות סין. זאת, לאחר שמעל מיליון אזרחים יצאו בשבוע החולף לרחובות במחאה על המהלך. "לבי נשבר ממראות העימותים בין השוטרים למפגינים", אמרה לאם. "נגנוז את החוק כדי להימנע מפגיעות נוספות".

הפגנת ענק בהונג קונג
הפגנת ענק בהונג קונג | צילום: רויטרס

"נפעל בשיתוף האזרחים ונקשיב יותר", הבטיחה לאם. "הממשל יקשיב, בגישה פתוחה, לדעות על הצעה החוק. השגיאות שלנו גרמו לקונפליקט גדול בהונג קונג – שהייתה שלווה יחסית בשנתיים האחרונות. אנשים רבים התאכזבו מאיתנו, גם אני חשה עצב וחרטה. נקשיב בכנות ובענווה לכל ביקורת במטרה להשתפר".

ההפגנות בהונג קונג בעקבות הצעת חוק ההסגרה לסין
ההפגנות בהונג קונג בעקבות הצעת חוק ההסגרה לסין | צילום: רויטרס

בין המפגינים, היו רבים שענדו פרחים לבנים על הדש לזכר הצעיר שנפל אתמול אל מותו בעת ההפגנות בעיר.

[brightcove_iframe video_id='news-abroad-Asia-20190616-1351' autoplay='0' credit='AP' desc='מפגין נופל אל מותו בהונג קונג' kid='1_gagew4nx' duration='28'']


שר החוץ הבריטי, ג'רמי האנט, הגיב להחלטת הונג קונג: "בריטניה מברכת את החלטתה של הונג קונג להקפיא את ההסגרה", כתב בחשבון הפייסבוק שלו. "הממשל האזין לאזרחים האמיצים שפעלו למען זכויות האדם שלהם".

רבים מהמפגינים רואים במחאה הזאת המשך ישיר ל"תנועת המטריות" – תנועת מחאה שהחלה כתנועה סטודנטיאלית, והצליחה לשתק חלקים גדולים מהונג קונג ב-2015. המחאה זכתה לשמה בעקבות השימוש שעשו המפגינים במטריות כדי להדוף את הגז המדמיע שנורה אז לעברם. הסינים בינתיים צופים בעניין רב, ומכחישים שמועות לפיהן הצבא הסיני יסייע בדיכוי המהומות.

לאם נחשבת לתומכת של הממשל הסיני המרכזי ונחשבת למי שדחפה את הצעת החוק. תומכי החוק מתעקשים שישנן הגנות בהצעת החוק שימנעו ממי שנרדף על בסיס דתי או פוליטי להיות מוסגר לסין.

הפגנות בהונג קונג נגד חוק ההסגרה לסין
הפגנות בהונג קונג נגד חוק ההסגרה לסין | צילום: רויטרס

מבקרי החוק מתעקשים שתושבי הטריטוריה ייחשפו למערכת המשפט הפגומה של סין, מה שיגרום לשחיקה של מערכת המשפט העצמאית של הונג קונג. "זה הסוף עבור הונג קונג, מדובר בעניין של חיים או מוות, לכן הגעתי להפגין", אמר רוקי צ'אנג, פרופסור בן 59, לסוכנות הידיעות רויטרס. "זה חוק מרושע".

מתנגדי החוק מורכבים ממגוון רחב של אוכלוסיות העיר. בהפגנות ניתן לראות אנשי עסקים מבוססים ועורכי דין, לצד סטודנטים, פעילים פרו-דמוקרטיים וקבוצות דתיות.

השוטרים משתמשים באמצעים לפיזור הפגנות
השוטרים משתמשים באמצעים לפיזור הפגנות | צילום: רויטרס

כאמור, הצעת החוק תאפשר לסין לבקש להסגיר תושבי הונג קונג החשודים בעבירות כגון רצח ואונס לסין, טייוואן ומקאו. ההחלטה תהיה בכל מקרה לגופו. בכירים בהונג קונג אמרו כי בתי למשפט בטריטוריה תהיה המילה האחרונה בנוגע לבקשות ההסגרה, וכי חשודים בעבירות פוליטיות או דתיות לא יוסגרו.