לבד בפריז: כך ניצלה התינוקת שתועדה במהלך מלחמת העולם השנייה

שרה לוין נולדה במסתור, בדיוק בתקופה שבה נשלחו יהודי העיר להשמדה. יחד עם בן דודה לאון היא נלקחה תחת חסותם של בני הזוג ז'קוב - שהסכימו להסתירם וקיבלו את התואר "חסידי אומות עולם"

זמן צפייה: 11:29

כשפרצה מלחמת העולם השנייה והצבא הנאצי נכנס לפריז, אברהם וחנה רודי הבינו שכדי לשרוד הם חייבים למצוא מסתור, וכך העבירו את ימי המלחמה הבלתי נגמרים בבתיהם של מכרים וחברים טובים. מלבד המסתור שמצאו לעצמם, במהלך המלחמה הצליחו השניים להסתיר תינוקת בת יומה. באופן נדיר, מאבק ההישרדות המשפחתי תועד בסרט קצר של כמה דקות – שרואה אור רק כעת.

במבט ראשון התיעוד נראה כמו אחד של משפחה מאושרת - אך כשמתקרבים, מתגלים הפרטים. על מעילה של האם תפור טלאי צהוב ובזרועותיה התינוקת היהודייה שנולדה בצרפת הכבושה. לצידן, לאון, בן הדוד – שנותר לבדו אחרי שאמו מתה ממחלה. כשפרצה המלחמה, אברהם, חנה והאחיין לאון חיו יחד. לאון סיפר: "עבור חנה ואברהם הייתי יתום. אז הם הגנו עליי. כשהתחילו לערוך מפקדים ליהודים, אברהם החליט שלא נגיע אליהם". מתוך הבנת הסכנה, פנה אברהם למורה לכינור של לאון וביקש מסתור.

כתבות נוספות בחדשות 13:

בעקבות הפאר, המחיר והשקט היחסי: הישראלים חוזרים לטורקיה

עקב כינוי ישראל "מדינת אפרטהייד": שגרירת צרפת ננזפה

חודש אחרי מתקפת הפרפרים: תורן של החיפושיות לפשוט על ישראל

שחרור פריז, מתוך סרטי ביתם של שרה ולאון

"קראו לו אשיל ז'קוב. לא היו להם ילדים. הוא מאוד אהב את אבא ואמר לו 'אם המצב בצרפת יחמיר, אני אסתיר אתכם בבוא הזמן'. כך נוצר הקשר, הוא עמד בהבטחה שלו", סיפר לאון. "הייתי ילד ארי, ממש גוי. הוא רשם אותי לבית ספר וסיפר שאני האחיין שלו".

עם הזמן החלה הטבעת להתהדק סביב יהודי פריז, וביולי 1942 גורשו בלילה אחד 13,000 מיהודי העיר למחנה הריכוז דראנסי ואחר כך למחנות ההשמדה – ובדיוק באותה העת נולדה שרה.

ניצול השואה ליאון שדלצקי

הקשר הקרוב עם ז'קוב ואשתו נמשך שנים רבות. שרה, שהייתה פעוטה באותה תקופה, סיפרה: "אנחנו קראנו להם סבא וסבתא כי הם היו המשפחה שלנו". בשנת 2009, ביוזמתם של לאון וְשרה, מוזיאון "יד ושם" העניק לזוג ז'קוב את התואר "חסידי אומות עולם". אולי רק אז הפנימו לאון ושרה את העובדה כי גם הם ניצולי שואה, וסיפור הצלתם – הוא סיפור שצריך להעביר לדורות הבאים.