"טראמפ ההולנדי": מנהיג הימין הקיצוני בדרך לראשות הממשלה

לאחר ניצחון מוחץ בבחירות הכלליות וזכייה במספר גדול של מושבים בפרלמנט ההולנדי, חרט וילדרס, מנהיג מפלגת החירות, צפוי להקים ממשלה - ולכבוש את כסאו של ראש הממשלה של הולנד. וילדרס ידוע בחיבתו לישראל והתנגדותו לקבלת פליטים מוסלמים להולנד

מנהיג מפלגת החירות בהולנד, חרט וילדרס
מנהיג מפלגת החירות בהולנד, חרט וילדרס | צילום: רויטרס

חרט וילדרס, מנהיג הימין של 'המפלגה למען החירות' בהולנד, זכה הלילה (חמישי) בניצחון דרמטי בבחירות הכלליות, כאשר קיבל את מספר המושבים הגדול ביותר בפרלמנט. וילדרס, שידוע בחיבתו לישראל והתנגדותו לאסלאם הקיצוני והגירה מאסיבית ממדינות אלו, זכה ב-37 מושבים מתוך 150 בפרלמנט ההולנדי.

לאחר 25 שנים בפרלמנט, מפלגת החירות של וילדרס (PVV) זכתה במספר שיא של מושבים ומהווה את המפלגה הגדולה ביותר, כאשר המפלגה השנייה בגודלה בפרלמנט, 'מפלגת העבודה' השייכת לזרם השמאל, עומדת על 25 מושבים. לאחר הניצחון המוחץ, אמר וילדרס: "אי אפשר להתעלם יותר ממפלגתנו. אנחנו נמשול".

בשל דעותיו הקיצוניות, הזכייה שלו זעזעה את הפוליטיקה ההולנדית והיא צפויה לגרום להלם גם ברחבי אירופה. מפלגתו של וילדר ידועה בנושא ההגירה כחלק מרכזי במצע שלה, והצהירה לא פעם שהיא מעוניינת לקדם חסימת הגירה ממדינות שאינן מערביות, ובייחוד ממדינות מוסלמיות והשפעה אסלאמית בהולנד. בין היתר, וילדרס הביע תמיכה בעזיבתה של הולנד את האיחוד האירופי.

מנהיג מפלגת החירות בהולנד, חרט וילדרס
מנהיג מפלגת החירות בהולנד, חרט וילדרס | צילום: רויטרס

כדי להקים ממשלה וייתכן שאף לעמוד בראשה, יצטרך וילדרס לשכנע מפלגות אחרות להצטרף אליו לקואליציה, כאשר היעד שלו הוא ממשלה בעלת 76 מושבים. לפני סיום ספירת הקולות, שלוש המפלגות הגדולות האחרות בפרלמנט שללו את האפשרות להצטרף לממשלה בראשות וילדרס בגלל מדיניות הימין הקיצונית שלו, אך ייתכן שבשל גודל הניצחון הדבר עשוי להשתנות.

מנהיג מפלגת החירות בהולנד, חרט וילדרס, במסיבת הניצחון לאחר הבחירות הכלליות
מנהיג מפלגת החירות בהולנד, חרט וילדרס, במסיבת הניצחון לאחר הבחירות הכלליות | צילום: רויטרס

ניצחונו של וילדרס מגיע לאחר שבקמפיין שלו הוא הביע תסכול ממדיניות ההגירה של הולנד, הבטיח לבוחריו "לסגור את הגבולות", ובחר להשהות הבטחת בחירות קודמת - לאסור את הקוראן ברחבי המדינה. וילדרס הביע מוכנות לנהל משא ומתן ולהתפשר עם המפלגות האחרות בכדי להקים ממשלה משותפת, ולהיות ראש הממשלה הבא של הולנד.