בשל מחלוקת על ההגירה: ממשלת הולנד קרסה

ראש הממשלה רוטה נפגש עם המלך וילם-אלכסנדר, והגיש את התפטרות הממשלה רשמית. הסיבה: חילוקי דעות בין מפלגת VVD השמרנית בראשות רוטה לבין גורמים אחרים בקואליציה בנוגע לבלימת גל ההגירה המאסיבי למדינה, הכולל ברובו מבקשי מקלט מסוריה

ממשלת הולנד התפרקה אמש (שישי), לאחר שלא הצליחה להגיע להסכמות בנושא בלימת ההגירה למדינה. ראש הממשלה מארק רוטה אמר כי ממשלתו תגיש את התפטרותה למלך ההולנדי וילם-אלכסנדר- מהלך שיובל לבחירות חדשות שיתקיימו בסתיו. המלך חזר מוקדם מחופשתו על מנת שיוכל להיפגש עם רוטה היום, כדי שראש הממשלה יגיש את התפטרותו באופן רשמי.

רוטה בן ה-56, שנמצא בשלטון משנת 2010 וכיהן כארבע קדנציות רצופות, אמר אמש כי מחלוקות על צעדים להגבלת ההגירה הן שהובילו לשבר בממשלה: "זה לא סוד שלמפלגות הקואליציה יש דעות שונות לגבי מדיניות ההגירה".

מלך הולנד וילם-אלכסנדר
המלך וילם-אלכסנדר באירוע ציון סיום העבדות | צילום: רויטרס

המהלך נוצר כאמור בעקבות חילוקי דעות בין מפלגת VVD השמרנית בראשות רוטה, לבין מפלגות אחרות בקואליציה. בנוסף ל-VVD, הממשלה מורכבת ממפלגת D66 הליברלית, מפלגת "האיחוד הנוצרי המרכזי" ומפלגה נוצרית-דמוקרטית שמרנית נוספת.

עקורים מהעיר א-רקה בסוריה במחנה פליטים
עקורים מהעיר א-רקה בסוריה במחנה פליטים | צילום: רויטרס

שירות ההגירה וההתאזרחות ההולנדי מסר כי מספר הבקשות שקיבלה הולנד הקשורות לקבלת מקלט במדינה קפץ מ-36,620 בשנת 2021 ל-47,991 בשנה שעברה, כאשר רוב הבקשות מגיעות מפליטים ממלחמת האזרחים בסוריה. הממשלה מעריכה שהבקשות עשויות להגיע ל-70 אלף עד סוף 2023.