סכנת חיים: שמונה מטפסים נעדרים בהרי ההימלאיה ההודיים

הקשר עם המטיילים ברכס ההרים האסייתי נותק לפני כשבוע וחצי, אך החברה שארגנה את המשלחת המתינה כמה ימים בטרם דיווחה לרשויות. באזור הטיול התחוללו בימים האחרונים מפולות שלגים

זמן צפייה: 00:29

קבוצת מטפסים, בהם ארבעה אזרחים בריטים, שני אמריקנים, אוסטרלי ומדריך הודי שליווה אותם, נעדרים כבר שבוע בהרי ההימלאיה ההודיים - כך מסרו היום (ראשון) הרשויות המקומיות בהודו, באזור שבו נמצא הרכס.

הקבוצה, שכללה 12 מטיילים, יצאה מכפר מונסיארי ב-13 במאי במטרה לטפס על הר נאנדה דווי, אחת הפסגות הקשות והגבוהות ביותר לטיפוס בהודו, שבה היו מפולות שלגים רבות בימים האחרונים. 12 ימים אחר כך, רק ארבעה מטיילים שבו למחנה שממנו יצאו. בשלב זה לא ידוע אם המטיילים נעלמו בעת העלייה או הירידה מהפסגה, וכן טרם ידועה סיבת ההיעלמות.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

איתור הנעדרים מהכינרת ברשת הקשר: "זוהו חמישה אנשים במים"

מטפסים אל מותם: בתוך פחות משבועיים - 11 הרוגים באוורסט

"לא מפחדים פה": חרף האזהרות הרבות - הישראלים נוהרים לסיני

רכס הרי ההימלאיה בהודו
רכס הרי ההימלאיה בהודו | צילום: החדשות 13

ר.ד פאליאוול, בכיר בממשלת אוטראנצ'ל ההודית שבה שוכן ההר, מסר כי החברה שארגנה את המשלחת - "הימאליינן ראן & טרק" - המתינה כמה ימים לשאר חברי המשלחת בטרם הודיעה לרשויות על כך שאבדו עקבותיהם.

שלוש משלחות חיפוש הגיעו למחנה הראשון, הנמצא 25 קילומטרים מתחת לפסגה והן עושות את דרכן למעלה. צוות אחר, הנושא ציוד רפואי ומזון גם הוא בדרכו. נוסף לכך, מסוק צבאי צפוי להמריא מחר לסיוע במאמצי החיפוש. מחלקת החוץ האוסטרלית מסרה כי היא "מספקת תמיכה וייעוץ למשפחת האוסטרלי שנעדר".

כריסטופר קולי, המטפס האחרון שנהרג באוורסט
כריסטופר קולי, המטפס האחרון שנהרג באוורסט | צילום: People

בשבוע שעבר מת כריסטופר קולי מקולורדו שבארה"ב, בן 61, עורך דין במקצועו, כשטיפס על הר האוורסט. המטפס המנוסה העלה את מניין ההרוגים ל-11 בתוך שבועיים בלבד.

רוב המטפסים שמתו בימים האחרונים נהרגו דווקא בירידה, אחרי שכבר הגיעו לפסגה. מותם נגרם בעקבות שני גורמים: המטפסים מצויים בגובה רב הנקרא "אזור המוות", כאשר כל נשימה מספקת רק שליש מכמות החמצן שמקבלים בגובה הים. נוסף לכך, ישנה צפיפות רבה שמביאה לפקק אנושי המעכב את הדרך, מה שמעכב את שהותם של המטפסים ב"אזור המוות".

ריזה אלי, מטפס מנוסה, החל בדרכו לפסגת, נתקל בצפיפות הרבה וחזר כלעומת שבא: "הרבה אנשים מתו השנה, זה היה מרחץ דמים. זה הפך למרוץ אל המוות כי היו פקקי תנועה עצומים ואנשים נדחפו. גם כשאי אפשר לעבור הם מנסים בכל זאת לטפס. במקום להגיע לפסגה, הם נהרגו".

בחודש מאי עולה כמות ההרוגים משום שמזג האוויר בו אידיאלי. "הסיבה שכל-כך הרבה אנשים עומדים בתור היא שיש לנו עכשיו טכנולוגיה שמספקת לנו את תחזיות מזג האוויר הטובות ביותר", מספר מרקס ג'נקיס, מומחה לטיפוס. "לפני 20 שנה כולם עלו בזמנים שונים, עכשיו כולם מקבלים את אותן התחזיות בדיוק. לכן כולם מטפסים בתנאים הטובים ביותר והטיפוס נעשה צפוף".

מטפסים על הר האוורסט
מטפסים על הר האוורסט | צילום: החדשות 13
בנוסף לידע הטכנולוגי, הצפיפות נובעת גם ממדיניות. ממשלת נפאל הנפיקה השנה מספר שיא של 381 אישורים למטפסים, כאשר על כל רישיון היא גובה 11 אלף דולר למטפס, מה שמביא לה רווחים רבים.