לאחר חתימת הצו: ארגנטינה הכריזה על חזבאללה ארגון טרור

לרגל ציון 25 שנה לפיגוע בשגרירות ישראל בבואנוס איירס הזרוע הצבאית והזרוע המדינית של חזבאללה הוכנסו לרשימת ארגוני הטרור. בשעות הקרובות תבקש הממשלה שיתוף פעולה גם מברזיל ומפרגוואי

נשיא ארגנטינה מאוריסיו מאקרי ואנשי חיזבאללה
נשיא ארגנטינה מאוריסיו מאקרי ואנשי חיזבאללה | צילום: רויטרס

25 שנה לפיגוע בשגרירות ישראל בבואנוס איירס: ממשלת ארגנטינה הכניסה היום (חמישי) את חזבאללה לרשימת ארגוני הטרור. זאת, לאחר שהנשיא, מאוריסיו מאקרי, חתם על צו אתמול בלילה. על אף שנעשו ניסיונות להחריג את הזרוע המדינית של הארגון מהרשימה, החליטה הממשלה לכלול ברשימה את כל חלקי הארגון.

בשעות הקרובות צפויה הממשלה בבואנוס איירס לבקש שיתוף פעולה נגד חזבללאה מממשלות ברזיל ופרגוואי.

אנשים נושאים את תמונות ההרוגים בפיגוע בבואנוס איירס
אנשים נושאים את תמונות ההרוגים בפיגוע בבואנוס איירס | צילום: רויטרס

כאמור, הקבוצה השיעית הרדיקלית עמדה מאחורי הפיגוע הקטלני בבניין הקהילה היהודית בשנת 1994, שבו נהרגו 85 בני אדם ונפצעו 330 אנשים נוספים. על אף שחזבאללה לא קיבל אחריות על האירוע הקשה, נטען בארגון כי הוא בוצע כנקמה על חיסולו של מנהיג חזבאללה, עבאס מוסאווי, בשנת 1992 על ידי צה"ל. כמו כן, הארגון מואשם בפיגוע בשגרירות ישראל בבואנוס איירס ב-1992 שבו נהרגו 29 בני אדם בהתפוצצות מכונית תופת – מתוכם ארבעה ישראלים.

החלטת הנשיא התקבלה לאחר שארצות הברית וישראל הפצירו במדינה לפתוח ברשימה משלה, כמו גם הקהילה היהודית הרחבה שבמדינה הדרום אמריקנית. ד"ר ג'ורג' קנובלוביץ, חבר בארגונים היהודיים בארגנטינה, אמר לכלי התקשורת במדינה כי "הוצאת הצו המותאם לאו"ם חשובה, כל עוד היא נבדקת. חזבאללה הוא ארגון טרור בכל אופן, גם בפוליטיקה. השלב הבא צריך להיות עבודה שיפוטית לחיזוק ההאשמות נגד מנהיגי איראן".

נשיא ארגנטינה מאוריסיו מאקרי ונשיא ארצות הברית דונלד טראמפ
נשיא ארגנטינה מאוריסיו מאקרי ונשיא ארצות הברית דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

הצו יחל לפעול בהוראתו של משרד המשפטים, שישא באחריות לסמן את הגורמים שקשורים למעשי טרור ולמימונם. ג'רמן גראוואנו, שיעמוד בראש פעילות זו, סיפר על תפקיד הצו במשרדו: "זהו צו שמאפשר לנו לספק מידע מדויק לגורמים השונים הממונים על מניעה ודיכוי של פעולות טרור", אמר. לדבריו, "אנחנו שואפים לעשות זאת מראש, כך שלעולם לא נסבול מאסונות נוספים שכאלה". כעת, למדינה נותר רק להכריע אם הארגון כולו יכנס לרשימה, או שמא רק הזרוע הצבאית שלו או אנשים בודדים שחברים בארגון. נכון לעכשיו, מסתמן כי ארגנטינה תבחר לכלול ברשימתה רק את הזרוע הצבאית של הארגון, ולא יחידים שמזדהים עימו – כדי לא לפגוע בחברי פרלמנט שמזוהים עימו.

כזכור, לפני כשבוע דווח בעיתון "La Nacion" כי הנשיא הארגנטינאי יחתום על צו מסוג זה, וכי ההכרזה נובעת מבקשה מפורשת של ממשל טראמפ. כמה ימים קודם לכן, משרד האוצר האמריקני הודיע כי הטיל סנקציות על שלושה אנשי חזבאללה, בהם שני חברי הפרלמנט הלבנוני, בגין "ניצול מעמדם לקידום האג'נדה של הארגון ולפעילות בשם איראן". המחוקקים שהוכנסו לרשימת תומכי הטרור הם מוחמד חסן ראאד ואמין שרי. כמו כן, הוטלו סנקציות על וואפיק סאפא, גורם ביטחוני בארגון שאינו חבר פרלמנט.