המפיק ההוליוודי הארווי ויינסטין הורשע בתקיפה מינית

הפרשה שהביאה ב-2017 לצמיחתה של תנועת Me Too מגיעה לסיומה עם החלטת המושבעים להרשיע את ויינסטין בשתי עבירות מין – ולזכותו מסעיף האונס. הוא ייכנס למעצר עד מתן גזר הדין בעוד כשבועיים

זמן צפייה: 00:17

המפיק ההוליוודי הארווי ויינסטין הורשע היום (שני) בתקיפה מינית ובאונס מדרגה שלישית – וזוכה משני סעיפים חמורים יותר, של אונס ושל תקיפה בנסיבות מחמירות. עד מתן גזר הדין ב-11 במארס, ישהה ויינסטין במעצר. עם תום הקראת הכרעת חבר המושבעים לווה ויינסטין אל מחוץ לאולם כשהוא אזוק.

זיכויו של ויינסטין מהסעיפים החמורים יאפשר לו לחמוק ממאסר עולם, אך על העבירות שבהן כן הורשע עומד עונש מקסימלי של 25 שנה. כמו כן, יאלץ ויינסטין לבצע רישום כעבריין מין מורשע.

מאז 2017, יותר מ-80 נשים העידו כי ויינסטין הטריד או ביצע בהן עבירות מין שונות. עם זאת, רבות מהן לא הגישו תלונה רשמית – וחלק מהתלונות נסגרו בשל חוק ההתיישנות. שני המקרים שבהם הורשע הם עכשוויים יחסית: כפיית מין אוראלי עם עוזרת הפקה באחד מסרטיו ב-2006, ותקיפה של שחקנית בחדר מלון במנהטן ב-2013.

עוד בחדשות 13:

תיבת הפנדורה שפתחה פרשת הארווי ויינסטין • מסכמים עשור

ארה"ב: הארווי ויינסטין הואשם באונס ותקיפה מינית

הארווי ויינסטין בדרך לדיון בחשדות נגדו לתקיפה מינית
הארווי ויינסטין בדרך לדיון בחשדות נגדו לתקיפה מינית | צילום: רויטרס

באוקטובר 2017 התפרסמו במקביל במגזין ה"ניו יורקר" וב"ניו יורק טיימס" כתבות תחקיר שחשפו את אחד הסודות הידועים בהוליווד: יחסו של ויינסטין לנשים עימן עבד. כ-20 שחקניות התראיינו, חלקן בשמן המלא, והעידו כי ויינסטין הציע לקדם אותן תמורת טובות מיניות. שלוש נשים אמרו כי אנס אותן, ואחרות תיארו התנהגויות כמו בקשות מצידו לעיסוי בעירום, ומגע מיני לא רצוי.

בעקבות החשיפה כ-80 נשים העידו כי ויינסטין הטריד או תקף אותן מינית לאורך שלושה עשורים, בהן השחקניות אנג'לינה ג'ולי, גווינת' פאלטרו וסלמה הייק. בסוף השנה שעברה נחשפה דוגמנית לשעבר שתובעת את ויינסטין ומאשימה כי תקף אותה מינית כשהייתה בת 16. 

כשנחשפה הפרשה, התגלו גם המאמצים הנרחבים שהשקיע ויינסטין בהסתרת מעשיו. השחקנית רוז מגוון, שהייתה מהראשונות שנחשפו בפרשה, והעיתונאי רונאן פארו שפרסם את הכתבה ב"ניו יורקר" סיפרו כי המפיק שכר את חברת "בלק קיוב" הישראלית לאסוף עליהם מידע ולשבש את חשיפת הפרשה. פארו אף טען כי ערוץ NBC, שבו הייתה אמורה להתפרסם הכתבה במקור, סירב לאורך תקופה ארוכה לשדר אותה, ורמז כי נראה שהופעלו על הערוץ לחצים כבדים "לקבור" את הנושא.

הפגנת תמיכה בחושפות פרשת הארווי ויינסטין, לוס אנג'לס נובמבר 2017
הפגנת תמיכה בחושפות פרשת הארווי ויינסטין, לוס אנג'לס נובמבר 2017 | צילום: רויטרס

בחודשים לאחר הפרסומים, נראה היה כי לא עבר יום אחד מבלי שפורסמו האשמות כלפי דמויות מפתח במגוון תחומים, בהם השחקן קווין ספייסי, הקומיקאי לואי סי.קיי ורופא נבחרת ההתעמלות האמריקנית לארי נאסר – נגדו העידו כ-100 נערות ונשים.

המגמה הפכה לכלל עולמית ולא פסחה גם על ישראל: בנובמבר האשימו העיתונאיות אושרת קוטלר ונרי לבנה את נשיא "קשת" אלכס גלעדי שהטריד אותן מינית. חברת הכנסת לשעבר, לימור לבנת, אמרה בריאיון לגל"צ כי ההטרדות המיניות התקיימו גם במשכן הכנסת – וכי "היו בכירים שהרשו לעצמם להתגפף בצורה כזו או אחרת או למזמז".