דיווח: מצרים הודיעה שתפסיק לתווך בפיוס הפנים-פלסטיני

אתר החדשות "אל-חליג' אונליין" דיווח כי קהיר מסרה לפלסטינים שאינה מעוניינת להמשיך לגשר בין חמאס לפתח. עוד פורסם כי ככל הנראה, קטאר תקבל אחריות על הנושא

שיחות הפיוס בין פתח לחמאס ייערכו בקהיר. בתמונה: אבו מאזן ויחיא סינוואר
שיחות הפיוס בין פתח לחמאס ייערכו בקהיר. אבו מאזן ויחיא סינוואר | צילום: החדשות 13

מצרים הודיעה לחמאס ופתח כי היא איננה מעוניינת להמשיך לתת חסות בנושא הפיוס הפנים-פלסטיני וכי עליהם למצוא מתווך אחר, וכי קהיר תתרכז כמתווכת בין חמאס לישראל בעניין הרגיעה בעזה. כך דווח היום (שישי) באתר החדשות הקטרי "אל-חליג' אונליין" מפי בכירים פלסטינים.

על פי הבכירים, מצרים טענה כי תתעלם לחלוטין מנושא הפיוס לאור המחלוקת המתגברת בין הצדדים, לאור הסנקציות של אבו מאזן על הרצועה ולאור הרכבת ממשלת הרשות הפלסטינית ללא הסכמה פנימית. המקורות ציינו כי הסימנים מצביעים על כך שקטאר היא זו שתעניק את חסותה בנושא, מה שמוסכם על הצדיים, וזאת במיוחד לאחר ההתחממות ביחסים בין קטאר לפתח.

ריאד אל-מאלכי, שר החוץ של הרשות הפלסטינית
ריאד אל-מאלכי, שר החוץ של הרשות הפלסטינית | צילום: רויטרס

בתוך כך, שר החוץ הפלסטיני ריאד אל-מאלכי התארח בימים האחרונים במכון המלכותי ליחסים בין-לאומיים בלונדון, ודחק במעצמות אירופה לדחות את תכנית השלום של הנשיא האמריקני טראמפ. כמו כן, אל-מאלכי ציין כי אבו מאזן הסכים בעבר למו"מ ישיר עם נתניהו בתיווך רוסי שתנאי שהיא תהיה מתוכננת ותניב תוצאות מעשיות.

כמו כן, הפרות הסדר שמתקיימות מדי יום שישי בגבול הרצועה לא נערכו היום בשל החום הכבד וצום הרמדאן - כך החליט "הוועד המארגן של צעדות השיבה", על פי דיווחים בכלי תקשורת ברצועה. לטענת המארגנים, ההפגנות לציון "יום הנכבה" שנערכו ביום רביעי הספיקו בשלב הזה לחמאס ולג'יהאד האסלאמי להעביר את המסר למצרים, שהם מוכנים לחזור למצב של הסלמה אם ההבנות בין חמאס לישראל לא ייושמו. עם זאת, מקורות פלסטינים סיפרו שהג'יהאד האסלאמי דוחף להסלמה ושעת המבחן תהיה באירוע כזה או אחר, בו הארגון ינסה למנף אותו לכדי הסלמה.

בתוך כך, היום עברו 92,188 מתפללים פלסטינים משטחי יהודה ושומרון לירושלים. זאת לעומת 87,085 מתפללים שעברו ביום שישי השני של הרמדאן בשנת 2018. המנהל האזרחי נערך במחסומים קלנדיה, זיתים ורחל כדי לפקח על מעבר הפלסטינים.

הפגנות יום הנכבה ברצועה
הפגנות יום הנכבה ברצועה | צילום: רויטרס

ביום רביעי, כזכור, כ-10,000 פלסטינים השתתפו באירועי "יום הנכבה" בחמישה מוקדים לאורך גבול רצועת עזה וציינו את ההתנגדות הפלסטינית לתוצאות מלחמת העצמאות. מצה"ל נמסר שהמפגינים הבעירו צמיגים ויידו אבנים במספר מוקדים, כי הושלכו מספר מטענים בשטח הרצועה וכן כי זוהו מספר ניסיונות התקרבות לגדר המערכת. במקום פעלו גם כוחות ריסון של חמאס, שלבשו וסטים כתומים. משרד הבריאות ברצועה מסר כי 60 פלסטינים נפצעו בדרגות שונות מירי צה"ל.

ביום שני חולק המענק הקטארי ברצועת עזה. בסך הכול חולקו למשפחות הנזקקות בעזה 30 מיליון דולרים. באותו לילה נכנס לרצועה שגריר קטאר, מוחמד אל-עמאדי, דרך מעבר ארז. זאת, כדי לפקח על העברת הכסף הקטארי - כך דיווחה סוכנות הידיעות הפלסטינית "מען". מקורות בתקשורת המקומית אמרו לסוכנות הידיעות כי אל-עמאדי יקיים סדרת פגישות עם בכירים בפלגים השונים ברצועת עזה.

שליח האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלאדנוב, הגיע גם הוא לרצועה. "מקווה שכל הצדדים יפעלו כדי שהרגיעה בעזה לא תקרוס, ושהשקט יישמר לפחות לשלושה שבועות כדי שנוכל להתחיל לבצע את הפרויקטים ההומניטאריים", אמר מלאדנוב. "בסוף השבוע שעבר היינו קרובים מאוד למלחמה רביעית. אנו זקוקים לשיתוף פעולה מכולם: מהרשות הפלסטינית, מצרים וישראל, למען שיפור החיים בעזה וכדי שתהיה להם תקווה לעתיד טוב יותר".