"הפרה בוטה של ההתחייבויות הבינלאומיות": בעולם מגיבים לנאום פוטין

אחרי שנשיא רוסיה הודיע כי יכיר בעצמאות הבדלנים הפרו-רוסים באוקראינה, ארה"ב ובריטניה הודיעו כי יטילו סנקציות על המדינה. קנצלר גרמניה דרש להפוך את ההחלטה. "מעשה תוקפנות שיש להיענות בתגובה חד משמעית"

זמן צפייה: 01:29

אחרי נאום נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בעולם הגיבו הערב (שני) להודעתו כי יכיר בעצמאות הבדלנים הפרו-רוסים במזרח אוקראינה. בארצות הברית ובריטניה הודיעו כי יטילו סנקציות על הרוסים, ובגמרניה דרשו להפוך את ההחלטה. בינתיים, תושבי חבלי הארץ שעליהם פוטין הכריז כעצמאיים חגגו, ירו זיקוקים והניפו דגלי רוסיה. במקביל, פוטין הורה לצבא הרוסי להיכנס לאזורים הבדלניים ולבצע פעולות של "שמירה על השקט".

מטעמו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נמסר כי הנשיא האמריקני יוציא צו ביצוע שיאסור על השקעות חדשות, סחר ומימון על ידי אמריקנים באזור שהוכרזו כעצמאיים באוקראינה ועיצומים נוספים גם על רוסיה. "אמצעים אלה נפרדים ויהיו בנוסף לאמצעים הכלכליים החמורים אותם הכנו בתיאום עם בעלות ברית", נמסר מהבית הלבן. "אנו ממשיכים להתייעץ עם בעלות ברית ושותפים, כולל אוקראינה, על הצעדים הבאים ועל ההסלמה המתמשכת".

ג'ו ביידן
ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון גינה את ההחלטה ואמר כי מפרה את החוק הבינלאומי. "זו הפרה בוטה של הריבונות ושלמותה של אוקראינה", אמר ג'ונסון. "האירועים באוקראינה נעים בכיוון לא טוב. מעבר לסנקציות שנטיל, נחשוב כיצד לסייע עוד לאוקראינה.

ראש ממשלת פולין כתב בטוויטר: "הכרה בשתי 'רפובליקות' המוכרות על עצמן עולה לכדי דחיית דיאלוג והפרה בוטה של ​​החוק הבינלאומי. זהו מעשה תוקפנות נגד אוקראינה שיש להיענות בתגובה חד משמעית ובסנקציות מיידיות. זו השפה היחידה שפוטין מבין".

Britain's Pm Johnson Visits Polish Counterpart In Warsראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסוןaw
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון | צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום נשא פוטין נאום לאומה, במסגרתו הכיר בעצמאותם של החבלים הפורשים מאוקראינה - הרפובליקה העממית של דונייצק והרפובליקה העממית של לוהנסק. בנוסף, קרא פוטין למנהיגי אירופה להכיר בעמצאותם של שני המחוזות הבדלניים והפרו-רוסיים, וכן הודיע לנשיא צרפת עמנואל מקרון וקנצלר גרמניה אולף שולץ כי הוא יחתום על עצמאותם.

בנאומו, האשים פוטין את אוקראינה ביחסה לרוסיה, בין היתר בגניבת גז ממנה ובשימוש במשאבים אנרגטיים כדי לסחוט את מדינתו. "האוקראינים רצו לקבל מרוסיה את כל הטוב שלה מבלי שום התחייבויות כלפיה".

בהמשך דבריו, האשים פוטין את "השאיפות הלאומניות של האוקראינים להחזיר לעצמם את השליטה על העצמאות", ואף הדגיש את "הטעויות האסטרטגיות של הבולשבקים בטיפול באוקראינה לפני התפרקות ברית המועצות".