היסטוריה בחלל: גשושית הודית נחתה לראשונה על הירח

ימים בודדים לאחר כישלון רוסי, הודו הצליחה להנחית את הגשושית צ'אנדריאן 3 על הקוטב הדרומי של הירח - ובכך הפכה למדינה הראשונה שעושה זאת אי-פעם וכן למדינה הרביעית שהצליחה להנחית חללית על הירח

זמן צפייה: 00:25

הודו מתרגשת: הגששית צ'אנדריאן 3 נחתה הצהריים (רביעי) בהצלחה על הקוטב הדרומי של הירח - ובכך עשתה היסטוריה, ככלי החלל הראשון שנוחת באזור זה. "השמים הם לא הגבול", הצהיר ראש הממשלה ההודי נרנדרה מודי לאחר הנחיתה, שהפכה את מדינתו למדינה הרביעית בעולם שמצליחה להגיע לירח.

כעת, צפויה צ'אנדריאן 3 להעביר תמונות ומידע לסוכנות החלל ההודית. מדעני הסוכנות מאמינים כי מכתשים שנמצאים בצד האפל של הירח, באזור שבו נחתה הגששית, עשויים להכיל מים קפואים. השם צ'אנדריאן נגזר מהמילה צ'אנדרמה, שמשמעותה "ירח" בסנסקריט.

מדובר בניסיון השלישי של הודו להגיע לירח, לאחר שהניסיון האחרון שבוצע בשנת 2019 נכשל. ההצלחה ההודית כעת הושגה ימים בודדים לאחר שהגשושית הרוסית לונה 25 נכשלה במשימתה והתרסקה על הירח.

Whatsapp Image 2023 08 23 At 1
ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי צופה בנחיתה ההיסטורית | צילום: רויטרס
Whatsapp Image 2023 08 23 At 1
ילדים הודים מתפללים לנחיתה מוצלחת | צילום: רויטרס
Whatsapp Image 2023 08 23 At 1
צופים בשידור חי בנחיתת הגשושית, בעיר אחמדאבאד שבמערב הודו | צילום: רויטרס

ראש הממשלה מודי, ששם לעצמו למטרה להפוך את הודו למעצמה בתחום החלל, בירך את המדענים הנרגשים לאחר שצ'אנדריאן נגעה בפני השטח של הירח - וקרא למדינות נוספות ליזום משימות שיגור משלהן. עוד הוא קבע כי ההצלחה ההודית היא הישג עבור האנושות כולה, והוסיף "יזכרו את ההצלחה שלנו לנצח - הודו על הירח".

מנהל הפרויקט מטעם סוכנות החלל, פי ווירהמות'ובל, סיפר כי העמידה ביעדי המשימה גרמה לו לחוש "סיפוק מיידי". לקול מחיאות כפיים סוערות, הוא הודה לכל האנשים שלקחו חלק בפרויקט .

"זה מדהים לראות מה קהילה אנושית יכולה להשיג כשהיא עובדת ביחד" אמרה מגי ליאו, עמיתת מחקר באוניברסיטת נוטינגהם שעובדת בסוכנות החלל האירופאית. "החלק הקשה בעבור הסוכנות ההודית עבר. בזמן הקרוב הם יחלו את פעילות הגשושית בשטח ובתקווה הכל ימשיך לעבוד", הוסיפה.

Annotation 2023 08 23 161240
מדעני סוכנות החלל ההודית חוגגים את ההצלחה
Annotation 2023 08 23 161240
Annotation 2023 08 23 161240

ביום ראשון התרסקה על פני הירח הגשושית הרוסית לונה 25, כאמור. סוכנות החלל הרוסית "רוסקוסמוס" הודיעה על תקלה בגשושית מראש, ולאחר מכן היא עדכנה כי זו התרסקה. בהצהרת סוכנות החלל הרוסית נכתב כי "החללית נכנסה לסחרור לא צפוי וחדלה להתקיים כתוצאה מהתנגשות על פני הירח". על פי התכנון המקורי, גם לונה 25 הייתה אמורה לנחות בקוטב הדרומי של הירח.

הכישלון בנחיתה מצביע, לפי ההערכות, על היעדר כוחה של רוסיה בתחום החלל - בעיקר בהשוואה לשנות המלחמה הקרה בהן הובילה את "מירוץ החלל". בשנת 1957 שיגרה ברית המועצות את הלוויין הראשון לחלל, ספוטניק 1, וב-1961 את האדם הראשון בחלל - יורי גגארין. מאז שנת 1976, כאשר שוגרה הגשושית לונה 24, לא ניסתה ברית המועצות אז - ורוסיה היום - להגיע לירח שוב.