רוסיה: 13 הרוגים ו-21 פצועים בירי של חמוש בבית ספר במערב המדינה

סוכנות הידיעות הרוסית דיווחה כי חמוש החל לפתוח בירי בבית ספר בעיר איז'בסק. מהפרטים שנמסרו עד כה, עולה כי בתום מסע הרצח של החשוד, שלבש חולצה עליה סמל נאצי - התאבד בשטח בית הספר

זמן צפייה: 01:20

טבח בבית ספר ברוסיה: סוכנות הידיעות הרוסית TASS דיווחה הבוקר (שני) כי חמוש החל לפתוח בירי בבית ספר בעיר איז'בסק שבמערב רוסיה (970 ק"מ דרום-מזרחית לבירה מוסקבה). מהפרטים שנמסרו עד כה, עולה בתום מסע הרצח של החשוד - התאבד בשטח בית הספר.

לפי הדיווחים, 13 בני אדם נהרגו ו-21 נוספים נפצעו, ביניהם מאבטח בית הספר, שני מורים ו-7 תלמידים. סוכנות הידיעות ציטטה חוקרים שאמרו כי החמוש לבש חולצת טריקו עם סמל נאצי עליה. חבר פרלמנט מקומי טען כי התוקף היה חמוש בשני אקדחים.

מממצאי החקירה הראשונית עלה כי החשוד, שנמצא בתחילת שנות ה-30 לחייו הוא בוגר בית הספר. "נעשים בדיקות לגבי דבקותו בדעות ניאו-פשיסטיות ובאידיאולוגיה הנאצית", הוסיפו. דובר הקרמלין דימיטרי פסקוב, הביע בשם הנשיא ולדימיר פוטין את צערו וכינה את האירוע "פעולת טרור של אדם שככל הנראה שייך לארגון או קבוצה ניאו-פשיסטית".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2209261137' autoplay='0' credit='' desc='תיעוד מזירת הירי בבית הספר בעיר איז′בסק שברוסיה' poster='' kid='1_sqfij77l' duration='']

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2209261212' autoplay='0' credit='' desc='תיעוד נוסף' poster='' kid='1_uz4wixnk' duration='']

בסרטונים שהופצו ברשתות החברתיות, ניתן לראות תלמידים שהסתתרו בכיתות, בעוד שאחרים הצליחו להימלט מבית הספר יחד עם מוריהם. בבית הספר, שנמצא במרכז העיר איז'בסק, לומדים למעלה מאלף תלמידים מכיתות א' ועד י"א, ובו 80 מורים. העיר איז'בסק בה התרחש האירוע מונה קצת יותר מ-650 אלף תושבים.

רוסיה הייתה עדה למספר אירועי ירי בבתי ספר בשנים האחרונות. בחודש מאי 2021, חמוש צעיר הרג 7 ילדים ושני מבוגרים בעיר קאזאן (מערב רוסיה). באפריל השנה, חמוש הרג שני ילדים וגננת בגן ילדים במרכז העיר אוליאנובסק (מערב רוסיה) ולאחר מכן התאבד.

גורמי אכיפת החוק עוצרים מפגין נגד הגיוס במוסקווה
גורמי אכיפת החוק עוצרים מפגין נגד הגיוס במוסקווה | צילום: רויטרס

מוקדם יותר הבוקר, הודיע המושל המקומי במחוז הפדרלי של סיביר כי אדם פתח באש לעבר מפקד לשכת הגיוס במחוז אירקוטסק וירה בו מטווח קצר. זאת, על רקע הגיוס ההמוני עליה הכריזה רוסיה והמחאות במדינה נגד ההחלטה. עדי ראייה לירי סיפרו כי בעת שירה בקצין הגיוס, החשוד צעק שאין בכוונתו להילחם במלחמה באוקראינה. לפי דבריו של המושל, הקצין נפצע במצב אנוש.

כזכור, ביום רביעי האחרון הכריז פוטין על גיוס חלקי של מאות אלפי איש, משירות המילואים והכשירים לגיוס, לטובת המלחמה מול אוקראינה. פוטין הכריז על כך בנאום שנשא לאומה מלשכתו, ובו איים על המערב, ש"עבר את הגבול בתוקפנות שלו כלפי רוסיה", ורמז כי בכוונתו להשתמש בנשק לא-קונבציונלי: "יש לנו הרבה נשקים להגיב - זה לא בלוף. נשתמש בכל המשאבים שיש לנו כדי להגן על אנשינו".

בתגובה לכך, כמה מהמחוקקים הרוסים, שנמנים עם תומכיו של הנשיא פוטין הביעו את דאגתם מהמצב הנוכחי, בעיקר לאור התמונות והסרטונים שמופצים ברשתות החברתיות בהם ניתן לראות את כוחות הביטחון הרוסים מאלצים גברים להתגייס, גם אם לא שירתו בעבר בצבא - בניגוד להבטחת שר ההגנה הרוסי שויגו. ארגוני זכויות אדם מקומיים טוענים כי עד כה, נעצרו כ-2,000 בני אדם שסירבו להתגייס וגם במסגרת ההפגנות במדינה.