אשת השנה של המגזין טיים: פעילת האקלים, הנערה גרטה תונברג

תונברג, בת 16 בלבד, התפרסמה בחודשים האחרונים כתוצאה ממאבקה באוזלת היד של מדינות המערב במשבר האקלים, ובשל הנאום הנוקב שנשאה בוועידת האקלים של האו"ם

זמן צפייה: 00:15

מגזין TIME האמריקני הכריז היום (רביעי) שגרטה תונברג, הפעילה הסביבתית בת ה-16 משוודיה, היא אשת השנה של המגזין. בתואר אמנית השנה של המגזין זכתה הזמרת ליזו, קבוצת הכדורגל נשים האמריקנית זכתה בתואר "אתלטיות השנה", איש העסקים של השנה הוא בוב איגר ושומרי השנה הם עובדי הציבור בבית הלבן.

תונברג הגיבה להרכזה ואמרה שהיא "קצת מופתעת".

שמה של תונברג עלה לכותרות בשנה האחרונה בשל מאבקה בנזקים הסביבתיים והביקורת החריפה שהיא מעבירה על מנהיגי המדינות בשל אוזלת ידם מול משבר האקלים. בוועידת האקלים של האו"ם נשאה נאום זכור במיוחד שהפך לוויראלי ברשתות החברתיות.

"אתם מאכזבים אותנו", אמרה בנאומה, "עיני כל דור העתיד נשואות אליכם ואם תבחרו להמשיך לאכזב אותנו אנחנו לא נסלח לכם לעולם". טונברג המשיכה להעביר ביקורת על הקהילה הבין-לאומית: "אני לא אמורה להיות פה. אני אמורה להיות עכשיו בבית הספר בצדו השני של האוקיינוס. ובכל זאת אני אחת מברי המזל – אנשים רבים סובלים. אנשים מתים ומערכות אקולוגיות שלמות קורסות. אנחנו בתחילתה של הכחדה וכל מה שאתם יכולים לדבר עליו הוא כסף וסיפורי מעשיות על צמיחה כלכלית. איך אתם מעזים?"

על אף התגובות הנלהבות להן זכתה תונברג לאחר הנאום, מי שלא התרשם במיוחד היה נשיא ארה"ב דונלד טראמפ שלעג לה לאחר שנאמה בעצרת המיוחדת של האו"ם בנוגע לשינויי האקלים. לאחר העצרת שבה דיברה הנערה ברגישות, כואבת ודומעת, כתב טראמפ בחשבון הטוויטר שלו: "היא נראית כמו ילדה מאוד שמחה המצפה לעתיד מזהיר וקסום. כל כך נעים לראות את זה".

בחודש אפריל האחרון תונברג לקחה חלק פעיל במחאה בלונדון נגד ההתחממות הגלובלית. היא נשאה נאום בפני אלפי מפגינים בהייד פארק שבבירת בריטניה, ואמרה כי "אנו אלה שעושים את ההבדל. אף פעם לא נפסיק להילחם עבור הכוכב הזה, עבור עצמנו, העתיד שלנו, הילדים והנכדים שלנו". בתוך כך, משטרת לונדון עדכנה שמספר העצורים במסגרת המחאות עלה ל-831 וכן שארבעים מפגינים הואשמו בגין עבירות שיבוש תנועה והפרעה לעבודת המשטרה.

בחודש לפני כן, פורסם כי טונברג מועמדת לקבלת פרס נובל לשלום לשנת 2019. "מחאתה של טונברג על אוזלת היד של העולם במאבק בהתחממות הגלובלית שימשה השראה לבני נוער רבים", נכתב בהודעה שפרסמה ועדת הפרס. טונברג ייסדה בשנה שעברה את תנועת "נוער שובת למען האקלים", שקראה לשביתות רבות של תלמידים במדינות רבות ברחבי העולם - ואף הביאה למספר שביתות תלמידים גדולות ברחבי אירופה. לאחר קבלת המועמדות, הפעילה הסביבתית צייצה בטוויטר כי היא "אסירת תודה".

גרטה טונברג
גרטה טונברג | צילום: רויטרס

בשנה שעברה אנשי השנה של מגזין "טיים" היו עיתונאים שנרצחו או נכלאו ברחבי העולם. המגזין הוקיר את העיתונאי הסעודי, ג'מאל חשוקג'י, עיתונאי ה"קפיטל גאזט" במרילנד ארה"ב, שנרצחו ע"י חמוש, שני כתבי רויטרס שנכלאו במיאנמר ועיתונאית CNN שנעצרה בפיליפינים.