המתורגמן של גורבצ'וב: "המלחמה באוקראינה ריסקה אותו"

בריאיון חושפני לסוכנות הידיעות "רויטרס", פאבל פאלאז'צ'נקו, איש סודו לשעבר של נשיא ברית המועצות סיפר על השנים האחרונות במחיצתו ושיתף את עמדותיו ותחושותיו של מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית לשעבר, כששמע שמדינתו פלשה לאוקראינה. "הוא היה המום ומבולבל מהסכסוך באוקראינה"

זמן צפייה: 03:50

בריאיון חושפני לסוכנות הידיעות "רויטרס", פאבל פאלאז'צ'נקו, המתורגמן לשעבר של נשיא ברית המועצות מיכאיל גורבצ'וב ומי שליווה אותו במשך 37 שנים והיה איש סודו, סיפר על השנים האחרונות במחיצתו ושיתף את עמדותיו ותחושותיו של מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית לשעבר, כששמע שמדינתו פלשה לאוקראינה.

"בחודשים שלפני מותו, הוא היה המום ומבולבל מהסכסוך באוקראינה", טען פאלאז'צ'נקו. "ההחמרה ביחסים עם קייב בשנים האחרונות 'מחצה' אותו פסיכולוגית", הוסיף. "זה לא רק המבצע הצבאי המיוחד שהחל ב-24 בפברואר, אלא ההתפתחות ביחסים בין רוסיה ואוקראינה בשנים האחרונות שהייתה בעבורו 'מכה גדולה'. זה ממש ריסק אותו - רגשית ופסיכולוגית", אמר המתורגמן.

פאבל פאלאז'צ'נקו, המתורגמן לשעבר ואיש סודו של נשיא ברית המועצות מיכאיל גורבצ'וב
''המלחמה באוקראינה ריסקה אותו רגשית ופסיכולוגית''. פאבל פאלאז'צ'נקו | צילום: רויטרס

"היה לנו ברור מהשיחות איתו שהוא היה המום ומבולבל ממה שקורה לאחר הפלישה הרוסית לאוקראינה. הוא האמין בקרבה של העם הרוסי והאוקראיני ואף האמין כי שני העמים הללו התערבבו זה עם זה". בתצלומי הפסגה של גורבצ'וב והנשיא האמריקני רונלד רייגן משנות ה-80, ניתן לראות את פאלז'צ'נקו הקירח והמשופם לצדו של גורבצ'וב, רוכן לעברם כדי לשמוע ולתרגם כל מילה ומילה.

פאלאז'צ'נקו, בן 73, שמר בשנים האחרונות על קשר הדוק עם אירינה גורבצ'ובה - בתו של מיכאיל ועל כן, ידע על מצבו הנפשי והרפואי בתקופה שלפני מותו. לגורבצ'וב, שהלך לעולמו ביום שלישי בגיל 91, "היו קשרים משפחתיים באוקראינה", טען פאלז'צ'נקו. "אביה של אשתו המנוחה ראיסה היה אוקראיני", הוסיף.

מימין: נשיא ארה''ב רונלד רייגן, פאבל פאלאז'צ'נקו והנשיא גורבצ'וב
מימין: נשיא ארה''ב רונלד רייגן, פאבל פאלאז'צ'נקו והנשיא גורבצ'וב | צילום: מתוך טוויטר

פאלאז'צ'נקו אמר כי גורבצ'וב האמין בפתרון סכסוכים בדרכים דיפלומטיות. לדבריו, בעת כהונתו כמזכ"ל המפלגה הקומוניסטית של בריה"מ, כשהורה על שימוש בכוח - הוא עשה זאת "בחוסר רצון רב". "עמדתו של גורבצ'וב לגבי אוקראינה הייתה מורכבת וסותרת", אמר פאלאז'צ'נקו, "מכיוון שהוא עדיין האמין ברעיון של ברית המועצות".

לדבריו של פאלאז'צ'נקו, "גורבצ'וב ובני דורו ראו במפת מדינות מזרח אירופה כמדינות 'מומצאות' השייכות לברית המועצות לשעבר". עם זאת, איש סודו טען כי "גורבצ'וב מעולם לא היה מנהל מלחמה עם מדינה כדי להחזיר אותה ואת שטחה לשטחי מה שהיה פעם - ברית המועצות. אני לא יכול לדמיין אותו מורה על דבר שכזה".

ולדימיר פוטין ומיכאיל גורב'צוב
ולדימיר פוטין ומיכאיל גורבצ'וב | צילום: רויטרס

בעוד שגורבצ'וב האמין כי מחובתו להראות לנשיא הנוכחי ולדימיר פוטין כבוד ותמיכה, המתורגמן שלו טען כי הוא לא חסך ממנו בביקורת פומבית כשלא הסכים איתו, למשל: על היחס של פוטין כלפיי התקשורת. הוא ציין כי גורבצ'וב "קיבל החלטה שלא 'לתת פרשנות' על המלחמה באוקראינה. זאת, מלבד הצהרה פומבית הקוראת שפורסמה מטעמו בה הוא קרא לצדדים לחדול בפעולות האיבה ולטפל בסוגיות הומניטריות".

יחסיו של גורבצ'וב עם אוקראינה ידעו גם מורדות. השלטונות בקייב אף אסרו עליו מלהיכנס למדינה לאחר שב-2016, במסגרת ריאיון לעיתון הבריטי "סאנדיי טיימס" אמר הנשיא לשעבר כי היה פועל באותו אופן בו פעל נשיא רוסיה פוטין ב-2014 כשסיפח את חצי האי קרים.

נשיא ארה''ב גו'רג' בוש (האב) ונשיא בריה''מ מיכאל גורבצ'וב. יולי 1991
נשיא ארה''ב גו'רג' בוש (האב) ונשיא בריה''מ מיכאל גורבצ'וב. יולי 1991 | צילום: רויטרס

"אני תומך ברצון החופשי של העם בקרים, שרובם רצו להתאחד עם רוסיה", אמר גורבצ'וב בהתייחסו לתוצאות משאל העם שנערך בחצי האי אותו קייב ומדינות ההמערב כינו "בלתי חוקי". לא זאת בלבד, יש באוקראינה מי שמאשים אותו בטיוח האסון הגרעיני הגדול בעולם שאירע בצ'רנוביל בשנת 1986.

למרות הביקורת החריפה נגד גורבצ'וב, פאלאז'צ'נקו סבור כי מורשתו משמעותית ומורגשת גם בימינו אנו. לדבריו, לא רק שהוא "עזר לסיים את המלחמה הקרה והפחית את הסיכון למלחמה גרעינית", אלא "הוא גם פירק מרצונו את הטוטליטריות בתוך ברית המועצות ונתן לרוסיה הזדמנות לחופש ודמוקרטיה".

מיכאיל גורבצ'וב ורונלד רייגן חותמים על הסכם הסכם פירוק נשק גרעיני לטווח בינוני, 1987
מיכאיל גורבצ'וב ורונלד רייגן חותמים על הסכם הסכם פירוק נשק גרעיני לטווח בינוני, 1987 | צילום: רויטרס

"אני חושב שהוא היה אופטימי לגבי עתידה של רוסיה", למרות שהמורשת שלו "הושחתה" ומה שהוא ראה כ"ביקורת לא הוגנת" כלפיו, "הוא האמין שתושבי רוסיה הם אנשים מוכשרים וברגע שיתנו להם הזדמנות, או לחלופין הזדמנות שנייה - הכישרון הזה יופיע".

פאלאז'צ'נקו הביע את כעסו על הביקורת שהוטחה בנשיא לשעבר במותו, וכינה אותם "שונאים" של גורבצ'וב. הוא סבור כי "ההיסטוריה תשפוט את אותם האנשים". המתורגמן ואיש סודו של הנשיא לשעבר סיים את הריאיון ואמר: "הוא (גורבצ'וב) אהב לומר שההיסטוריה היא 'גברת הפכפכה'. אני חושב שהוא האמין וציפה ש'פסק הדין' הסופי שלו - יהיה חיובי".