מעצבים עולם טוב יותר

שני מעצבים ישראליים החליטו לתרגם את כישוריהם למטרות חברתיות. במסגרת המיזם עוצב מעיל לפליטים מסוריה שהופך לאוהל, תרמיל ושק שינה - וזו רק ההתחלה

זמן צפייה: 00:55

כששומעים את המילה "עיצוב", הרוב יחשבו כנראה על יופי, אסתטיקה או נוחות. אבל האם עיצוב יכול להיות גם כלי לעשייה חברתית? שני מעצבים ישראליים בעלי שם בינלאומי מאמינים שכן, ורוצים להוכיח את זה לכולם.

“Any” היא חברת עיצוב בניו יורק, שהוקמה ע"י רועי לוטן (35) ואסף דגן (38) ב-2015. בנוסף לעבודה עם חברות מסחריות, החברה מסייעת לאנשים וגופים הפועלים למען שינוי חברתי. "השקנו זרוע בשם “Any Good” שפועלת בחינם או במעט כסף. רצינו לעזור לעולם דרך עיצוב - מה שאנחנו יודעים ואוהבים לעשות. האקלים החברתי כרגע מחייב את המעצבים לקחת עמדה ולהירתם למשהו גדול יותר", מסבירים לוטן ודגן.

מנין המימון לפרויקטים החברתיים?

"הרווחים של החברה מלקוחות משלמים מאפשרים לנו מספיק מרחב תנועה כדי שנוכל לחלק את הזמן בין אלה שמשלמים ואלה שלא. כל המעצבים והמתמחים שלנו עוסקים גם בזה וגם בזה, מתוך דרייב", מסביר דגן.

הפרויקט המשמעותי ביותר של החברה עד כה היה שיתוף פעולה עם המעצבת אנג'לה לונה (22). פרויקט סיום הלימודים שלה הציג קולקציית בגדים שמטרתם להקל על חיי פליטים. לונה ראיינה פליטים סורים שהלכו ברגל עד יוון או בולגריה, ויצרה ז'קטים שהופכים לאוהלים, תרמילים, שקי שינה, וכאלה המותאמים לנשיאת ילדים. הבגדים קלי משקל, עמידים בפני מים ותנאי מזג אוויר, ומתאימים למספר סביבות. "היא משתמשת בכישורי העיצוב שלה כדי לעשות את העולם למקום טוב יותר. זה נשמע קלישאתי - אבל התאהבנו מיד", מספר דגן.

Any Good סייעו למותג "Adiff" שהקימה לונה. "עברנו תהליך לבניית ובדיקת המוצר, כפי שאנחנו עושים עם לקוחות גדולים, עשינו מיתוג וקריאייטיב ויצאנו בקמפיין קיקסטארטר בשם ״dontignoreme#”, במסגרתו על כל מוצר שנרכש, אחד נוסף ישלח למחנות פליטים בהם ביקרה לונה" מסביר דגן. מתוך הקולקציה, המוצר בו בחרו להתרכז היה מעיל מתהפך, שחלקו החיצוני מהווה הסוואה, וחלקו הפנימי מחזיר אור, ויסייע לפליטים שמפחדים מגילוי בשעות היום, אבל מסתכנים בדריסה בשעות הלילה - והמוצר הפך מבוקש במחנות הפליטים בהם ביקרה. "בחרנו במעיל מחזיר האור כי רצינו למכור מוצר שימושי לשוק אמיתי. שימושי לפליט ולניו יורקר אלה שני מונחים שונים. בניו יורק כולם חיים בשפע, אבל ניו יורקר צריך שיראו אותו כשהוא רוכב על אופניים לעבודה או ארוחת ערב. נקודת ההשקה בין החיים שלו ושל פליט יצרה אמפתיה".

[brightcove_iframe video_id='news-abroad-world-news-007' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_wqxsykz4' duration='178'']

החשיבה הזו הוכיחה את עצמה, והקמפיין התגלה כהצלחה. "השוק האמריקני קנה מעל 500 ז'קטים. יעד הקמפיין היה 60 אלף דולר וגויסו 97 אלף" אומר דגן. "בנוסף, במפגשים חברתיים המעיל הוא התחלה של שיחה וכך אנשים הפכו לשגרירי הנושא. הקמפיין לא יכול לפתור את בעיית הפליטים אבל הוא יכול להעלות מודעות" אומר לוטן.

"בזכות הזווית האופנתית היה קל יותר לאנשים להתייחס לנושא" מוסיף דגן. "החיבור הראה שעיצוב יכול לשרת מטרות חברתיות, וכתוצאה בית הספר לעיצוב פרסונס, בו למדה לונה מכונן עכשיו שיתוף פעולה איתנו בו במסגרת הלימודים החל משנת הלימודים הבאה מעצבים ישתמשו בידע ובתובנות שלהם כדי ליצור מוצרים שיעזרו לעולם".

לוטן ודגן מסייעים כעת ללונה לעבור לשלב הבא "אחרי שראינו שאנשים מעוניינים במוצרים, אנחנו עובדים על הקמת מותג שמתבסס על האישיות שלה ותחושת השליחות שיש לכולנו. אנחנו בודקים מוצרים נוספים, ושיתופי פעולה עם מותגי אופנה גדולים יותר, שיכול להיות שגם להם יהיה ליין מוצרים עם אותו עיקרון, שקונים אחד ואחד מגיע לפליט." אומר דגן.

רועי לוטן ואסף דגן
רועי לוטן ואסף דגן | צילום: LAUREN DESBERG

השניים מספרים על פרוייקט מעניין נוסף עליו עובדים כרגע ב-Any Good: "מקס לוגאוויר הוא מנחה טלוויזיה אמריקני. כשאמו התחילה להראות סימפטומים של אלצהיימר הוא יצא לחקור את ההשפעה של אוכל על הדרדרות תפקוד המוח. הוא מפיק סרט שמדבר על ההשפעה של גלוטן וקמח לבן. הוקסמנו מהידע והשליחות, שהרי לאמא שלו הוא כבר לא יכול לעזור. הוא גילה שסימפטומים של המחלה מופיעים 30 שנה אחרי שהחלה להתפתח, ושבאמצעות שינויים תזונתיים, וכושר גופני בשנות ה-20-30 לחיינו נוכל לסייע לבריאותנו בשנים הרבה יותר מאוחרות. אנשים התחילו לעקוב ברשתות החברתיות אחרי הטיפים הפשוטים שלו שמסבירים איך אוכל משפיע על חיינו. הוא הפך את הנושא לנגיש. אנחנו עובדים איתו על המיתוג ועל אתר חדש כדי שנגיע לכמה שיותר אנשים." מספר דגן.

השניים מזמינים מעצבים, מתכנתים, כותבים, מאיירים, וכל מי שמעונין לייצר שינוי, ליצור קשר בדוא"ל hello@weareany.com ולהיכנס לאתר www.weareany.com