מילת השנה של מילון אוקספורד ל-2022: "התגבלנות"

עורכי המילון, היוצא לאור אחת לשנה על ידי אוניברסיטת "אוקספורד" הבריטית, פרסמו את המילה הראשונה שנבחרה אי פעם בהצבעת הציבור: "התגבלנות" - או באנגלית "goblin mode". מדובר במצב המתאר התנהגות "מפונקת, עצלנית, מרושלת או חמדנית באופן לא מתנצל". ומה הקשר לקניה ווסט?

הגובלין הירוק המפורסם מסרטי וסדרות הקומיקס של ספיידרמן
הגובלין הירוק המפורסם מסרטי וסדרות הקומיקס של ספיידרמן | צילום: מתוך טוויטר

עורכי מילון אוקספורד היוצא לאור אחת לשנה על ידי אוניברסיטת "אוקספורד" הבריטית, פרסמו היום (שני) את מילת השנה הראשונה לשנת 2022 ובכלל, שנבחרה בהצבעה ציבורית: "התגבלנות". 318,956 בני אדם בחרו במילה זו מבין 3 אפשרויות בסך הכל, והם מהווים 93% מסך קולות המשתתפים.

המונח "התגבלנות", או באנגלית "goblin mode" מתאר התנהגות "מפונקת, עצלנית, מרושלת או חמדנית באופן לא מתנצל", כך קבעו באוניברסיטת "אוקספורד". המונח הופיע לראשונה באינטרנט בשנת 2009, והפך לוויראלי ונפוץ לאחר יותר מעשר שנים לאחר מכן, בתחילת שנת 2022, כשהופצה כותרת פיקטיבית על דברים שאמרה השחקנית והדוגמנית האיטלקייה-אמריקנית ג'וליה פוקס על מערכת היחסים שלה עם הראפר קניה ווסט.

"ג'וליה פוקס שיתפה על מערכת היחסים 'הקשה' שלה עם קניה ווסט: 'הוא לא אוהב שאני נכנסת למצב גובלין'", קבעו בכותרת. מאוחר יותר שיתפה השחקנית כי מעולם לא השתמשה במונח "goblin mode". המושג הפך נפוץ עוד יותר כשהוסרו מגבלות הקורונה במדינות השונות, והתושבים שהתרגלו למצב הקיים והתקשו לחזור לשגרה שקדמה למגבלות - הרבו להשתמש בו.

הכותרת שהשרישה את המונח ''התגבלנות''
הכותרת שהשרישה את המונח ''התגבלנות'' | צילום: מתוך reddit

אנשים שהרבו להשתמש במילה פתחו בקמפיינים שקראו להצביע למילה החדשה. בתוך כך, מגזין הגיימרים הבריטי "PC Gamer" ביקש מקוראיו "לשים בצד את השוני וההבדלים בינינו ולהצביע עבור 'התגבלנות' על פני 'מטאוורס' בתור מילת השנה של אוקספורד", כי "מצב הגובלין שולט".

נשיא מילון אוקספורד קספר גראטוול הסביר את ההחלטה לפתוח את ההצבעה לציבור הרחב: "קיווינו שהציבור יהנה לקחת חלק בתהליך. רמת המעורבות בקמפיין הפתיעה אותנו לחלוטין. כמות המצביעים מדגישה עד כמה חשוב אוצר המילים שלנו לעיבוד מה שקורה סביבנו". יוזכר כי בשנה שעברה, מילת השנה שנבחרה הייתה "vax", קיצור של VACCINE או בעברית חיסון.