"המלחמה לא הסתיימה": דריכות באוקראינה אחרי הניצחון בחרסון

הנסיגה של הכוחות הרוסיים מהעיר הדרומית שהייתה תחת כיבוש הביאה לתגובות רבות באוקראינה ומחוץ לה. למרות ההישג המרשים של צבאו של זלנסקי, במדינה נוקטים משנה זהירות - ומאמינים שרוסיה עדיין מהווה איום. "ממשיכים לגייס כוחות לצבא ולשנע אמל"ח אל תוך אוקראינה"

זמן צפייה: 02:19

ההשתלטות מחדש של האוקראינים על עיר הנמל הדרומית חרסון ממשיכה להכות היום (שבת) גלים באוקראינה וגם במדינות נוספות. ראש המועצה לביטחון לאומי באוקראינה לשעבר, אולכסנדר דניליוק, אמר ל-"BBC" כי "מדובר בניצחון אדיר, אך אנחנו מבינים שהמלחמה לא הסתיימה". עוד הוסיף דניליוק: "זה כמעט כמו חג לאומי, כולם מברכים אחד את השני".

הבכיר האוקראיני המשיך, וטען כי לדעתו הכוחות הרוסים יסוגו כעת לעמדת הגנה בגדה השמאלית של נהר דניפרו וזה יציב אותם בעמדת יתרון. עוד אמר כי אמנם החודשים הקרובים צפויים להיות קשים, אך הקרב החיילים האוקראינים ישנה מוציטבציה גבוהה לקראת ההמשך.

גם מחוץ לאקוראינה ישנן תגובות וניסיונות לחזות מה עתיד לקרות. מזכיר ההגנה הבריטי בן וולאס  טוען כי הנסיגה של החיילים הרוסים מחרסון מסתמנת כהשפלה לצבאו של הנשיא ולדימיר פוטין, אך שלמרות זאת מוסקבה ממשיכה להוות איום. "בפברואר, רוסיה לא הצליחה להשתלט על אף אחת מהמטרות העיקריות שלה מלבד חרסון. כעת, כשגם שם הם נכנעו, האוכלוסייה ברוסיה צריכה לשאול את עצמה 'בשביל מה כל זה?'", הוסיף וולאס.

כוחות צבא אוקראינה בחרסון
כוחות צבא אוקראינה בחרסון | צילום: רויטרס

על פי "רויטרס", וולאס הוסיף כי הצבא הרוסי ספג פגיעות רבות בנפש בתמורה לבידוד בינלאומי והשפלה, בזמן שאוקראינה תמשיך לקבל תמיכה מבריטניה ומהקהילה הבינלאומית. עוד הוסיף מזכיר ההגנה כי למרות הנסיגה מחרסון, אף אחד לא יטיל ספק באיום שרוסיה מהווה.

בסוכנות הידיעות "AFP" דיווחו על דברים שנאמרו בפגישה שהתרחשה בקמבודיה בין שר החוץ האוקראיני, דמיטרו קולבה, לבין מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן. "היו מעטים שהאמיני שאוקראינה תשרוד" אמר קולבה. "זה מגיע, והניצחון שלנו יהיה משותף לכולנו, ניצחון של כל העומות שוחרות השלום בעולם".

המזכיר האמריקני השיב ובירך את הצבא האוקראיני והאזרחים על "האומץ המדהים" שלהם, והוסיף כי ארה"ב תמשיך לתמוך באוקראינה כל זמן שיידרש על מנת להביס את רוסיה. לאחר מכן הזהיר קולבה כי הוא "רואה את רוסיה ממשיכה לגייס כוחות לצבא, וממשיכה לשנע עוד אמל"ח אל תוך אוקראינה", וקרא להמשך התמיכה של מדינות המערב.

אזרחים חוגגים באוקראינה אחרי ההשתלטות על חרסון
אזרחים חוגגים באוקראינה אחרי ההשתלטות על חרסון | צילום: רויטרס

כזכור, אחרי שהצבא האוקראיני השתלט אמש על עיר הנמל חרסון, ומשרד ההגנה הרוסי הודיע כי כ-30 אלף מחייליו נסוגו לגדה המזרחית של נהר הדנייפר - בקייב החלו חגיגות לאחר שחרור העיר, ונשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי פרסם הצהרה מטעמו, שבה טען כי מדובר ב"יום היסטורי".

"קיבלנו את חרסון ודרום המדינה בחזרה לשליטתנו", אמר זלנסקי בנאום ששודר בווידאו. "נכון לעכשיו, חיילינו נמצאים בפאתי העיר - ואנחנו קרובים לכניסה - אך יחידות מיוחדות כבר נמצאות בפנים". עוד אמר נשיא אוקראינה כי "יש להסיר הרבה מקשים כדי להפוך את חרסון למקום בטוח", והוסיף כי התהליך "יחל בהקדם האפשרי".

חרסון הייתה הבירה האזורית הראשונה והיחידה, שנפלה לידי שליטה רוסית ב-2 במרץ. כזכור, בסוף חודש ספטמבר, הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין הודיע על סיפוח ארבעת המחוזות האוקראינים: דונייצק, לוהנסק, חרסון וזפוריז'יה, ששטחם מסתכם בכ-15 אחוזים משטחה הכולל של אוקראינה. לפי תוצאות "משאל העם" המפוברק, יותר מ-95% הצביעו כי תומכים בהסתפחות לרוסיה. המשמעות היא שמאותו הרגע, אותם 15% שהרוסים מחזיקים משטח אוקראינה, הם, לדידם, חלק מרוסיה, וכל התקפה עליהם תיחשב התקפה על רוסיה.