אחרי ההפתעה בבחירות: צרפת ניצבת בפני תקופה של שיתוק פוליטי

המונים יצאו הלילה לחגוג את ההישג המפתיע של ברית השמאל בבחירות לפרלמנט הצרפתי, ועוררו חגיגות שבערים רבות הפכו לעימותים קשים ואלימים עם כוחות המשטרה, שכללו ירי זיקוקים והנפת דגלי פלסטין. יחד עם זאת, בהיעדר רוב לאחד מהגושים נראה שפריז צועדת לעבר תקופה של אי-ודאות. הנשיא מקרון מצידו יכול לחגוג את בלימת הימין הקיצוני, אך כעת הוא צפוי להתקשות מאוד בקידום מדיניותו

זמן צפייה: 00:44

ההפתעה הגדולה שנרשמה אמש עם סגירת הקלפיות בבחירות לאסיפה הלאומית מציבה הבוקר (שני) את צרפת בפני תקופה של אי-וודאות פוליטית. זהותו של ראש הממשלה הבא עדיין לא ברורה, ועוד מוקדם לקבוע האם צלח הימורו של נשיא צרפת עמנואל מקרון, שהכריז על בחירות בזק בעקבות התחזקות הימין הקיצוני בבחירות לפרלמנט האירופי בחודש שעבר. המונים יצאו לחגוג את תוצאות הבחירות, ובערים רבות החגיגות הפכו לעימותים קשים עם המשטרה, שכללו ירי זיקוקים והנפת דגלי פלסטין.

בניגוד לתמונה ששיקפו הסקרים, "האיחוד הלאומי" של מארין לה פן הצליחה לגרוף רק 120-150 מושבים בבית התחתון של הפרלמנט. לעומתה, ברית מפלגות השמאל, "החזית העממית החדשה", בראשות ז'אן-לוק מלנשון הידוע בעמדותיו האנטי-ישראליות, צפויה להפוך לסיעה הגדולה ביותר עם 180-215 מושבים. מפלגתו של מקרון, "ברית מפלגות המרכז", התייצבה במקום השני עם 150-180 מושבים.

עד לפרסום המדגמים מקרון ספג ביקורת על החלטתו, והיה נראה כי הבחירות עליהן הכריז יעניקו לימין הקיצוני את המפתחות לממשלה, לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה. שיתוף פעולה בין השמאל והמרכז הפוליטי הצליח בסופו של דבר לבלום את מפלגת "האיחוד הלאומי" של לה פן וז'ורדן ברדלה, שהגיעה רק למקום השלישי כאמור.

חוגגים את תוצאות הבחירות בפריז
חוגגים את תוצאות הבחירות בפריז | צילום: רויטרס
חוגגים את תוצאות הבחירות בפריז
צילום: רויטרס
חוגגים את תוצאות הבחירות בפריז
צילום: רויטרס

הקרנת תוצאות מדגמי הבחירות בכיכר הרפובליקה בפריז גררה אמש גל של תשואות, חיבוקים ושיגורי זיקוקים. בהמשך אף פרצו בבירה התפרעויות אלימות של פעילי שמאל קיצוני נגד כוחות המשטרה, במהלכן גם הונפו דגלי פלסטין רבים. תומכי מפלגות השמאל והמרכז הדגישו כי הבחירות, שאחוז ההצבעה בהן (66.63%) היה הגבוה מזה 20 שנים, מוכיחות שהעם הצרפתי דוחה את הימין הקיצוני ולא מעוניין לראות את נציגיו בעמדת השפעה.

עם זאת, מאחר שהשמאל לא השיג את 289 המושבים הדרושים כדי להבטיח רוב, האסיפה הלאומית צפויה להיכנס עתה לתקופה כאוטית. האיחוד הלאומי של לה פאן, רנסאנס של מקרון ואיחוד מפלגות השמאל, שלוש הסיעות הגדולות בפרלמנט מעתה, צפויות לשים רגליים אחת לשנייה בכל הזדמנות, והדרך להרכבת קאליציה כלשהי נראת ארוכה מאוד בשלב זה.

התפרועיות בפריז לאחר פרסום תוצאות הבחירות
התפרועיות בפריז לאחר פרסום תוצאות הבחירות | צילום: רויטרס
התפרעויות אלימות בפריז, לאחר שידור מדגמי הבחירות
צילום: רויטרס
התפרעויות אלימות בפריז, לאחר שידור מדגמי הבחירות
צילום: רויטרס

ברדלה, מועמדה של לה פן שקיווה להתמנות לראש הממשלה בגיל 28, טען שתבוסת מפלגתו התרחשה רק בעקבות הטקטיקה בה נקט מקרון יחד עם השמאל, במסגרתה יותר ממאתיים מועמדים פרשו במטרה למנוע בזבוז קולות ולבלום את הימין. חרף האכזבה שהביעו לה פן וברדלה, "האיחוד הלאומי" רשמה את התוצאה הטובה ביותר שהשיגה אי-פעם בבחירות לאסיפה הלאומית.

כעת לה פן נושאת את עינייה לבחירות הנשיאותיות בשנת 2027, בהן היא מתכננת להתמודד שוב. אתמול בערב ניסתה בכל זאת להדגיש את הישג מפלגתה, ואמרה לתומכיה: "רק לפני שנתיים היו לנו שבעה חברי פרלמנט, אבל כיום אנחנו סיעה עצומה".

מארין לה פן, לאחר פרסום התוצאות
מארין לה פן, לאחר פרסום התוצאות | צילום: רויטרס
ז'ורדן ברדלה המאכוזב
ז'ורדן ברדלה המאכוזב | צילום: רויטרס

בסיום החגיגות ולאחר שתשקע ההתרגשות מהנסיקה למקום הראשון, גם לברית מפלגות השמאל לא צפויים חיים קלים. בפעם האחרונה שהשמאל הקים בלוק עבור הבחירות, בשנת 2022, שיתוף הפעולה פסק והמפלגות התפצלו לאחר זמן קצר על רקע חילוקי דעות.

"החזית העממית החדשה" מאחדת חמש מפלגות, בהן מפלגת שמאל קיצוני ומפלגה קומוניסטית שחברו למפלגות מרכז-שמאל, סוציאליסטים וירוקים. כעת עולה השאלה האם המפלגות הללו, שחברו כדי להביס את הימין הקיצוני, יוכלו לעבוד יחד, לבחור מועמד לראשות הממשלה מטעמן ולהסכים על מדיניות לאחר מכן.

בנייתים, מלנשון הקיצוני כבר מיהר להכריז על ניצחון השמאל. "הנשיא מקרון חייב להעניק לחזית העממית החדשה את המנדט לשלוט", אמר לתומכיו לאחר פרסום המדגמים, תוך שקרא למקרון להכיר בהפסד שספג. עם זאת, כאמור, גם לברית מפלגות השמאל אין את הרוב הדרוש כדי לגבש קואליציה.

הנשיא מקרון ורעייתו מצביעים בבחירות
הנשיא מקרון ורעייתו מצביעים בבחירות | צילום: רויטרס
ז'אן לוק מלנשון, אתמול
ז'אן לוק מלנשון, אתמול | צילום: רויטרס

מקרון מצדו לא נאם אתמול לאחר סגירת הקלפיות. ראש הממשלה ובן בריתו של הנשיא, גבריאל אטאל, הגיב לתוצאות הבחירות בשם הממשלה הנוכחית - והודיע כי בכוונתו להגיש מכתב התפטרות בעקבותיהם כבר הבוקר.

בכל אופן, הפרלמנט המפולג שייתכנס בעוד כעשרה ימים לא יאפשר למקרון להוביל רפורמות משמעותיות בכל הנוגע לענייני הפנים של הרפובליקה. בנוסף, קשה לדמיין כיצד הקונסטלציה הנוכחית תאפשר לצרפת להמשיך ולשחק תפקיד חשוב במלחמה בין רוסיה ואוקראינה. מקרון הבטיח כי ימשיך לסייע צבאית לקייב, בעוד שלה פן אמרה שתתנגד להעברה של נשקים ארוכי טווח שישמשו את הצבא האוקראיני נגד רוסיה.

ראש הממשלה הצרפתי, גבריאל אטאל. הודיע על התפטרותו
ראש הממשלה הצרפתי, גבריאל אטאל. הודיע על התפטרותו | צילום: רויטרס

עם זאת, נראה שגוש המרכז של מקרון הצליח להינצל מהתרסקות, לאחר שזכה ב-163 מושבים באסיפה הלאומית. למרות שמפלגתו של הנשיא הפסידה כמאה מושבים, מדובר בתוצאות טובות בהרבה מאלו שחזו לה הסקרים.

ההימור של מקרון אמנם בלם את עליית הימין הקיצוני, אך כעת צרפת מוצאת את עצמה בפתחה של תקופה כאוטית -  בזמן שעיניי העולם נשואות לפריז לקראת פתיחת האולימפיאדה בעוד כשלושה שבועות.