נשיא פיפ"א משיב לביקורת על קטר: "צביעות; על אירופה להתנצל לפני שהיא מטיפה מוסר"

במסיבת עיתונאים שכינס ג'אני אינפנטינו, הוא נשא נאום שנוי במחלוקת בו תקף את אלו שהטיחו ביקורת בפני קטאר המארחת על רקע היעדר זכויות אדם באמירות הקטנה. כמו כן, הנשיא נתן גיבוי מלא להחלטת האמירות שלא למכור משקאות אלכוהוליים בתחומי האצטדיונים

זמן צפייה: 02:45

30 שעות למונדיאל בקטאר: במסיבת עיתונאים שכינס הבוקר (שבת) נשיא פיפ"א ג'אני אינפנטינו, הוא נשא נאום שנוי במחלוקת, שכבר הספיק לעורר תגובות וביקורות על צורת הדיבור שלו והדימויים בהם בחר להשתמש. במהלך נאומו, הנשיא תקף את אלו שהטיחו ביקורת בפני קטאר המארחת על רקע היעדר זכויות אדם וזכויות מיעוטים אחרים באמירות הקטנה. כמו כן, אינפנטינו נתן גיבוי מלא להחלטת האמירות שלא למכור משקאות אלכוהוליים בתחומי האצטדיונים: "אם לא תשתו 3 שעות - תשרדו, תאמינו לי".

"היום אני מרגיש קטארי. היום אני מרגיש ערבי. היום אני מרגיש אפריקאי. היום אני מרגיש הומו. היום אני מרגיש מוגבל. היום אני מרגיש כמו מהגר עבודה. כמובן שאני לא קטארי, אני לא ערבי, אני לא אפריקאי, אני לא הומו, אני לא נכה. אבל מתחשק לי. כי אני מכיר את התחושה של להיות מופלה, להיות נתון להצקות, להיות זר במדינה זרה. בילדותי הציקו לי - כי היה לי שיער ג'ינג'י ונמשים. בנוסף הייתי איטלקי אז תארו לעצמכם", אמר.

בהתייחסו לביקורת שנמתחה באירופה על קטאר, בגלל מצב זכויות האדם במדינה, אינפנטינו אמר: "אני חושב שעל מה שאנחנו, האירופים עשינו ב-3,000 השנים האחרונות בעולם, עלינו להתנצל ב-3,000 השנים הבאות, לפני שנתחיל לתת שיעורים מוסריים לאנשים". עוד הוא הוסיף: "השיעור המוסרי הזה - זו פשוט צביעות".

''השיעור המוסרי הזה - זו פשוט צביעות''
''השיעור המוסרי הזה - זו פשוט צביעות''. נשיא פיפ''א ג'יאני אינפנטינו | צילום: רויטרס

לדבריו של אינפנטינו, אירופה צריכה לנהוג בעובדים הזרים כפי שקטאר נוהגת בהם. "אם לאירופה באמת היה אכפת מהגורל של הצעירים האלה", אמר אינפנטינו בהתייחסו למהגרי העבודה, "אירופה יכולה לנהוג כמו קטאר. ליצר כמה ערוצים חוקיים במסגרתם הזרים יוכלו לעבוד באירופה באופן חוקי". אינפנטינו הסתייג במעט מדבריו ואמר: "גם כאן בקטאר יש כמה דברים שלא עובדים וצריך לטפל בהם".

יצוין כי אתמול, קטאר הודיעה כי תאסור על מכירת משקאות אלכוהוליים בתחומי איצטדיוני המונדיאל, וזאת - בניגוד להבטחותיה מהעבר. עם זאת, מכירת האלכוהול תתאפשר במתחמי האוהדים המיועדים לכך. בפיפ"א גיבו את החלטתה של האמירות.

מונדיאל בקטאר
לפחות 6,500 פועלים זרים קיפחו את חייהם בתקופת ההיערכות לגביע העולם | צילום: שאטרסטוק

כאמור, משחקי גביע העולם בכדורגל יצאו לדרך מחר, כשקטאר המארחת תשחק מול נבחרת אקוודור. עוד כשנבחרה קטאר לארח את משחקי 2022 אי אז בתחילת העשור הקודם, היא הואשמה ב"קניית" האירוח, בשחיתות ובמתן שוחד לפיפ"א כדי שתוכל לארח את גביע העולם בשטחה.

בחלוף הזמן וככל שהתקרב המאורע, גברה הביקורת הבינלאומית, לרבות זו המערבית, על האמירות הקטנה. פוליטיקאים, כמו גם ארגוני זכויות אדם וערוצי תקשורת, מתחו ביקורת חריפה על היעדר זכויות אדם בשטח קטאר, ועל מותם של לפחות 6,500 פועלים זרים בתקופת ההיערכות לגביע העולם, יחס מחפיר לקהילת הלהט"ב, מימון טרור ועוד.

כזכור, קטאר היא מונרכיה טוטליטרית בה כל סמכויות המדינה נתונות לשלטונו של האמיר תמים בן חמד. אין בחירות להנהגת המדינה, מפלגות פוליטיות אינן חוקיות, אזרחים ותושבים נמצאים תחת מעקב תמידי וסובלים מהיעדר זכויות וחירויות בסיסיות. מיעוטים וקבוצות מסוימות מהאוכלוסייה, ביניהם נשים, בני דתות אחרות, קהילת הלהט"ב, עובדים זרים ומיעוטים אתניים נוספים, סובלים מניכור ואפליה ממסדית, לאור חוקי השריעה החלים במדינה. 90% מתושבי המדינה, התושבים הזרים, סובלים מיחס מפלה ומתנאי עבודה מחפירים הגובלים ב"עבדות מודרנית".