לאחר מאה שנות מחקר: גאנה היא הראשונה לאשר חיסון למלריה

עד כה לא הצליחה הקהילה הרפואית למצוא חיסון למחלה, הגורמת למותם של כ-620 אלף אנשים בשנה - רובם ילדים. ארגון הבריאות הבילאומי ומדינות אפריקאיות אחרות שוקלות לאשר את השימוש בחיסון ולהופכו לגלובלי

גבר מקבל חיסון
גבר מקבל חיסון (אילוסטרציה) | צילום: Shutterstock

גאנה היא המדינה הראשונה שאישרה חיסון חדש למלריה, אשר תואר על ידי המדענים שפיתחו אותו באוניברסיטת אוקספורד כ"משנה סדרי עולם" - כך נכתב ב- BBC. החיסון - שנקרא R12 -  אכן נראה מבטיח ויעיל ביותר, ועל כן ארגון הבריאות העולמי שוקל גם הוא לאשרו.

כמאה שנים שהקהילה הרפואית ניסתה למצוא חיסון למחלת המלריה - אך נחלה כישלון צורם במשימה. מחלת המלריה גורמת למותם של כ-620,000 אנשים מדי שנה, רובם ילדים. נתוני ניסויים ממחקרים ראשוניים אשר נערכו במדינת בבורקינה פאסו הראו כי החיסון החדש היה יעיל בכ- 80% מהמקרים, וזו במידה והוזרק בשלוש מנות, וכך בתוספת חיזוק כשנה לאחר מכן.

השימוש הנרחב בחיסון תלוי בתוצאות של ניסוי גדול יותר - הכולל כ- 5,000 ילדים, אשר תוצאותיו שותפו עם מספר גופים ממשלתיים באפריקה ומדענים. רשות המזון והתרופות של גאנה, שראתה את הנתונים, אישרה את השימוש בחיסון לילדים בגילאי חמישה חודשים עד שלוש. מדינות אפריקאיות נוספות, וכן ארגון הבריאות העולמי, עדיין לומדים את הנתונים.

ארגון הבריאות העולמי בג'נבה
ארגון הבריאות העולמי בז'נבה | צילום: יאן פורגט

מנהל מכון ג'נר באוניברסיטת אוקספורד פרופ' אדריאן היל טען כי מדינות אפריקה מצהירות: "אנחנו נחליט מה לעשות עם החיסון", וזו לאחר שנותרו מאחור בהפצת חיסוני הקורונה במהלך המגיפה. הוא אמר ל-BBC: "אנו מצפים שחיסון ה-R21 ישפיע משמעותית על תמותת ילדים ממלריה בשנים הקרובות, ויתרום בטווח הארוך למיגור וחיסול המחלה."