נשיא גרמניה: "מדינתנו צריכה לקבל אחריות על חיי היהודים"

פרנק וולטר שטיינמאייר ביקר עם השגריר הישראלי בבית הכנסת בהאלה, שבסמוך אליו נרצחו 2 בני אדם. מרקל: נפעל למיגור השנאה בכל האמצעים; עצרות נגד אנטישמיות מתוכננות בברלין, לייפציג וקלן

זמן צפייה: 05:13

נשיא גרמניה, פרנק וולטר שטיינמאייר, ביקר היום (חמישי) בבית הכנסת בהאלה שבמזרח הבמדינה, שבסמוך אליו נהרגו שני בני אדם באירוע ירי במהלך תפילות יום הכיפורים. הוא הגיע למקום יחד עם השגריר הישראלי, ג'רמי יששכרוף, ואמר: "אנחנו צריכים להיות ברורים. גרמניה צריכה לקחת אחריות על חיי היהודים במדינה". קנצלרית גרמניה התייחסה אף היא לאירוע הקשה ואמרה: "אני המומה מהירי. נציגי המדינה ישתמשו בכל האמצעים האפשריים על מנת למגר את השנאה".

עוד אמרה מרקל כי "אין מקום לאנטישמיות בחברה הגרמנית. כך גם לשנאה וגזענות". הערב יתקיימו בברלין, קלן ולייפציג עצרות נגד אנטישמיות. גם שר המשפטים הגרמני התייחס לאירוע, וטען כי "המתקפה הייתה של הימין הקיצוני, והיורה פעל לבדו".

פרנק וולטר שטיינמאייר, נשיא גרמניה
פרנק וולטר שטיינמאייר, נשיא גרמניה | צילום: חדשות 13

לכתבות נוספות בחדשות 13:

ירי ליד בית כנסת בגרמניה, טורקיה תוקפת בסוריה • חדשות החג

מנסה לפרוץ לבית הכנסת ופותח באש: היורה בגרמניה תיעד עצמו

ביום כיפור: שני הרוגים מירי סמוך לבית כנסת בגרמניה

בתןך כך, הקהילה היהודית המקומית ניסתה היום לעכל את האירוע, שהיה עלול להסתיים באסון עוד יותר גדול. רבים מהמתפללים שהגיעו במיוחד מברלין ולייפציג עזבו כבר הבוקר המומים ומזועזעים, ובכניסה לבית הכנסת הונחו פרחים ונרות.

כשנשמעו היריות,  הגיעו למצלמת האבטחה ראש הקהילה והשומר, וזיהו את המחבל. "אנשים הפסיקו להתפלל מפני שכולם שמעו זאת, זה היה רועש ביותר", סיפר ראש הקהילה לחדשות 13. "לקחנו את הנשים ואת הילדים שלנו לדירה למעלה. לאחר מכן לקחנו את כל השולחנות והכיסאות כדי לחסוך את הכניסה לשתי הדלתות של בית הכנסת כיוון שלא ידענו אם הוא ייכנס או לא".

"המפגע ניסה להיכנס אל בית הכנסת", סיפרה לחדשות 13 כריסטינה פייסט, שהייתה במקום בזמן הירי. "החזן שלח אותנו החוצה ולמעלה. לאחר מכן, הוא חסם את הדלת יחד עם גברים נוספים. מישהו נעל את הדלת האחורית וחסם אותה. לאחר מכן, כולנו ירדנו למטה".

Stepom
החשוד בירי בבית הכנסת בעיר האלה שבגרמניה

בתוך כך, נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין שוחח בטלפון עם נשיא גרמניה פרנק וולטר שטיינמאייר. בשיחתם אמר ריבילין למקבילו: "אני מעריך את תמיכתך ואת תמיכתה של הקנצלרית בקהילה היהודית ואת המחוות האישיות שלכם כמו גם את ביקורך בבית הכנסת מוקדם יותר היום. אנו שותפים במאבק נגד אנטישמיות ונאו-פאשיסטיות. עלינו ללמוד מן האירוע הנורא הזה בכדי להבטיח ולוודא שלא ישוב. פאשיזם וניאו-פאשיזם, והרמת ראשה של האנטישמיות, הם סיבה לדאגה עבור העולם כולו", הדגיש.

נשיא גרמניה אמר לנשיא המדינה כי הוא שותף מלא לדאגה הישראלית והוסיף: "אני חש את כאבכם, דאגתכם ופחדכם ושותף מלא לכך. אמרתי גם בביקורי בבית הכנסת בהאלה שלא די בהבעת הצער והוקעת המעשה. על גרמניה לממש את התחייבותה ההיסטורית להגנה על חיי היהודים".

החשוד שביצע את פיגוע הירי אתמול ליד בית הכנסת, תיעד את האירוע ממצלמה שהייתה על הקסדה שאותה חבש, והעביר את מסע הירי בשידור חי באתר משחקי וידאו. בהמשך התיעוד שפרסם נראה החשוד יוצא מרכבו עם נשק ומנסה להיכנס לשטח בית הכנסת והעלמין, אך לא מצליח לאחר שככל הנראה המתפללים הבינו את המתרחש ונעלו את הדלתות. בהמשך הוא נראה יורה בעוברת אורח ובאדם ששהה בחנות שווארמה סמוכה. שר הפנים הגרמני, הורסט זהופר, הודיע כי רשמית כי אירועי הירי מוכר כאנטישמי, והוסיף כי החקירה מראה סימנים לפיהם מדובר באיש ימין קיצוני.

לפי הדיווחים, היורה הוא סטפן באלייט, אזרח גרמניה בן 27 מהעיר אייסלבן. בתחילת מסע הירי, החשוד צילם את עצמו אומר: "אני חושב שהשואה לא קרתה מעולם. הפמיניזם זו אחת הסיבות לירידה בילודה במערב, שמשמשת להצדקת ההגירה ההמונית, והיהודים הם שורש כל הבעיות האלה"