גרמניה: הורים שלא יחסנו את ילדיהם נגד חצבת ייקנסו באלפי יורו

המדינה אישרה להפוך את החיסון לחובה בכל גני הילדים ובתי הספר החל מהשנה הבאה. גם מורים וצוותים חינוכיים בגנים יהיו כפופים לחוק החדש, שייכנס לתוקפו במארס 2020. "להציל כמה שיותר ילדים"

 חצבת
חצבת | צילום: istock/getty images

החל מ-2020, גרמניה תהפוך את חיסוני החצבת לחובה עבור כל הילדים. זאת ברקע העלייה בהידבקות במחלה. הקבינט בראשותה של הקנצלרית אנגלה מרקל אישר אתמול (רביעי) להפוך את החיסונים נגד המחלה המדבקת לחובה בכול בתי הספר והגנים במדינה. מכיוון שבגרמניה לא ניתן לחנך את הילדים בחינוך ביתי, משמעות הדבר היא שכל ההורים יהיו מחויבים לחסן את ילדיהם.

אחרי שהחוק ייכנס לתוקפו, במארס שנה הבאה, הורים שלא יציגו הוכחה לכך שחיסנו את ילדיהם, או אישורים רפואיים המצדיקים את היעדר החיסון, עלולים להיקנס בסכומים שיגיעו אף ל-2,500 יורו.  כמו כן, גם מורים וצוותי הגנים יהיו כפופים לחוק החדש.

"אנחנו רוצים להציל כמה ילדים שניתן מזיהום החצבת", אמר ינס שפאן, שר הבריאות הגרמני. "החצבת מדבקת מאוד ויכולה גם להיות מסוכנת".

עוד כתבות בנושא >>
דוח: כ-20 מיליון ילדים בעולם לא חוסנו נגד מחלות מסכנות חיים

משרד הבריאות פרסם רשימת מדינות עם סכנה מוגברת להידבקות בחצבת

לאחר שלקתה בחצבת: דיילת אל על סובלת מנזק נוירולוגי בלתי הפיך

שר הבריאות הגרמני ינס שפאן
שר הבריאות הגרמני ינס שפאן | צילום: רויטרס

הצעד מגיע לאחר שמספר מקרי החצבת במדינה שולש לכמעט 1,000 ב-2017, וילד אחד אף מת מהמחלה. מתחילת השנה, דווחו כבר 400 מקרים חדשים של חצבת בגרמניה.

החוק צריך לעבור את אישור הפרלמנט לפני שייכנס לתוקף, אך רוב הממשלה תומכת בו, והוא צפוי לעבור ללא כל קושי.

חיסון לילדים
חיסון לילדים | צילום: fotolia

השבוע, נחשף בדוח בין-לאומי שפרסמו ארגון הבריאות העולמי (WHO) ויוניצ"ף, קרן החירום הבינלאומית של האומות המאוחדות לילדים כי 19.4 מיליון תינוקות מתחת לגיל שנה ברחבי העולם לא קיבלו ב-2018 את שלוש מנות החיסון המגינות מפני מחלות מסכנות חיים, כמו חצבת, דיפתריה וטטנוס. עוד עלה מהדוח כי 13.5 מיליון תינוקות נוספים באותה קבוצת גיל, לא חוסנו כלל באף מנת חיסון.

על פי הדוח, שיעור המתחסנים נגד דיפתריה, טטנוס, שעלת וחצבת עלה מ-20% בשנות השמונים ל-72% בשנת 2000 ו-86% ב-2010. עם זאת, בשמונה השנים האחרונות נעצרה העלייה בשיעור המתחסנים, והוא עדיין נחשב לנמוך מדי שכן על מנת לייצר את "אפקט העדר" המגן על אנשים בעלי מערכת חיסונית מוחלשת כגון קשישים, ילדים וחולים כרוניים, נדרש שיעור חיסון של 95% מכלל האוכלוסייה.

בשנת 2018 הוכפל מספר מקרי החצבת ברחבי העולם, שעומד על כמעט 350 אלף אנשים שנדבקו במחלה. "החצבת היא אינדיקציה טובה לדעת היכן נותרה עוד עבודה רבה כדי להילחם במחלות", אמרה הנרייטה פור, מנכ"לית יוניצ"ף. "אנו מוכרחים לעשות כל מאמץ כדי לחסן כל ילד".

ילד מקבל חיסון נגד חצבת בתימן
ילד מקבל חיסון נגד חצבת בתימן | צילום: UNICEF /Fadhel