תקדים משפטי בגרמניה: מאסר עולם לקולונל סורי לשעבר שביצע פשעים נגד האנושות

הקולונל לשעבר בצבא סוריה, אנוואר רוסאלן, הואשם ע"י ביהמ"ש הגרמני בגרימת מותם של 27 בני אדם במתקן הכליאה אל-ח'טיב שבבירה דמשק. משפטו של רוסאלן התקיים תחת עקרון "השיפוט האוניבסלי" - המעניק אפשרות לתבוע פושעי מלחמה זרים פוטנציאליים במדינות אחרות

אקס-קולונל אנוואר רוסלאן
אקס-קולונל אנוואר רוסלאן | צילום: רויטרס

בית משפט בגרמניה גזר היום (חמישי) מאסר עולם לקולונל לשעבר בצבא אסד בגין אחריותו לגרימת מותם בעינויים של 27 בני אדם במתקן הכליאה "אל ח'טיב" שבבירה דמשק. לאורך כל המשפט, הכחיש רוסאלן בן ה-58 את המיוחס לו. הפשעים בהם נמצא רוסאלן אשם בוצעו בין השנים 2012-2011 בשלביה הראשוניים של מלחמת האזרחים הסורית.

גזר דינו של רוסאלן נחשב לתקדים עולמי, שכן מדובר בבית המשפט הראשון בעולם שקשר את המשטר בסוריה לביצוע פשעים נגד האנושות. כמו כן, משפטו של הקצין הבכיר לשעבר התנהל תחת עיקרון "השיפוט האוניברסלי", המאפשר לתבוע פושעי מלחמה זרים פוטנציאליים במדינות אחרות.

A Trial On Crimes Against Humanity In Syria In Germany

על פי בית המשפט בגרמניה, רוסאלן היה אחראי לכאורה עינויים של לפחות 4,000 בני אדם בתוך בית כלא שסיפק מודיעין למשטר אסד בדמשק. בין היתר, הורשע רוסאלן בניהול חקירות תוך שימוש בשוקרים חשמליים, אלימות פיזית, הלקאות, מניעת שינה, אונס ואלימות מינית אחרת נגד נחקרים.

בתוך כך, לפי ארגון זכויות האדם שבסיסו בלונדון ושעוקב אחר מלחמת האזרחים הסורית מאז החלה לפני למעלה לעשור, עד כה נהרגו 387,118 אלף בני אדם, מתוכם 116,911 אלף אזרחים. המספרים הללו לא כוללים 205,300 אלף בני אדם שמוגדרים כנעדרים או מתים, בהם 88,000 אזרחים שמתו במהלך עינויים בבתי כלא המנוהלים על ידי משטרו של בשר אסד.

''הפסקת אש מצילה חיים''. המלחמה בסוריה