תקדים רפואי: לב מהונדס גנטית של חזיר הושתל בגופו של אדם

גבר אמריקני בן 57 שעבר את ההליך הרפואי נמצא במצב טוב - כשלושה ימים אחרי שביצע את הניתוח הראשון מסוגו בעולם בניסיון אחרון להציל את חייו. הניתוח ארך 7 שעות במרכז הרפואי באוניברסיטה של מרילנד

זמן צפייה: 02:30

לראשונה בעולם: לב מהונדס גנטית של חזיר הושתל בגופו של אדם בן 57 ממרילנד שבארצות הברית. כשלושה ימים לאחר הניתוח, דיוויד בנט, שעבר את הניתוח, נמצא במצב טוב. ההליך הרפואי הניסיוני ארך 7 שעות באוניברסיטה בבולטימור.

ההליך המדובר נחשב לסיכויי האחרון של בנט להמשיך ולחיות, זאת למרות שעדיין לא ידועות ההשלכות ארוכות הטווח של הניתוח. "זה היה או למות או לעשות את הניתוח", סיפר בנט יום לפני תחילת ההליך הרפואי. "אני יודע שזאת ירייה בחשיכה, אבל זאת ההזדמנות האחרונה שלי", אמר.

רופאים במרכז הרפואי באוניברסיטה של מרילנד קיבלו היתר מיוחד מטעם הרגולטור הרפואי האמריקני לביצוע ההליך, תחת ההסבר שאחרת סביר שבנט ימצא את מותו. בנט נמצא כלא זכאי להשתלת לב של אדם – החלטה שבדרך כלל קובע רופא כשפציינט נמצא במצב בריאותי לא טוב.

עבור הצוות הרפואי שביצע את הניתוח, מדובר בנקודת שיא לאחר שנים של מחקר - שעשוי להביא לתוצאות שישנו את הרפואה על פני כדור הארץ. המנתח בארטלי גריפית' אמר כי הניסוי יביא את האדם צעד אחד לעבר פתירת המחסור בתרומות איברים. במשבר האיברים הנוכחי, 17 איש ביום בארצות הברית נפטרים במהלך המתנה להשתלת איברים, בעוד יותר מ-100 אלף ממתינים להשתלה, על פי הנתונים הקיימים במערכת.

יחד עם זאת, יש לציין כי האפשרות להשתמש באיברים של בעלי חיים עבור השתלות באדם, על מנת לעמוד בדרישות ובצורך - נשקלת מזה זמן רב, והשימוש במסתמי לב של חזירים כיום כבר נפוץ.